یادمان شهدای سوم شهریور ۱۳۲۰ در شماره جدید «شاهد یاران»

نشریه «شاهد یاران» در شماره جدید خود و در پرونده‌ای ویژه‌ و تخصصی به یاد شهدای سوم شهریور ۱۳۲۰، از «مشق وطن‌دوستی» ایرانیان در جریان حمله متفقین به کشور، نوشته است.

یادمان شهدای سوم شهریور 1320 در شماره جدید «شاهد یاران»

به گزارش خبرنگار مهر، نشریه «شاهد یاران» در شماره یکصد و چهل و سوم خود، این بار در پرونده‌ای ویژه‌ و تخصصی به یاد شهدای سوم شهریور 1320، حمله متفقین گردآوری و منتشر کرده است.

دو سال بعد از شروع جنگ جهانی دوم، دولت‌های گروه متفقین شامل انگلستان، شوروی و آمریکا به راه‌های ارتباطی ایران به منظور ارسال مهمات و مواد غذایی از مبدا خلیج فارس به شوروی برای توقف پیشروی شتابان آلمان در شرق اروپا احساس نیاز کردند و برای فراهم ساختن زمینه آغاز حمله نظامی به کشورمان، حضور کارشناسان آلمانی را در ایران، بهانه قرار دادند.

هر چند رژیم پهلوی با آغاز یورش ناجوانمردانه زمینی، هوایی و دریایی سربازان و شوروی در بامداد سوم شهریور سال 1320، دستور ترک مقاومت صادر کرد، ولی در جامعه و درون ارتش، جوانمردان غیوری بودند که این دستور را زیر پا گذاشتند و تا آخرین فشنگ و آخرین قطره خون سرخ‌شان، مردانه از سرزمین مادری‌شان و حیثیت و ناموس کشورشان دفاع کردند.

در این یورش، مراکز نظامی و انتظامی شهرها و یگان‌های مستقر در مرزها و مناطق مسکونی بی‌دفاع هدف قرار گرفتند که در نتیجه این اقدامات ، هزاران تن از نظامیان و شهروندان به وسیله ماشین جنگی دشمنان، شهید و زخمی و زیر آوارها زنده‌به‌گور شدند.

«شاهد یاران» با گشت و گذار به مناطقی که در آن برهه، گذرگاه و جولانگاه قوای متجاوز بوده، از عمق فاجعه‌ای که بر مردم کشورمان در جنگ جهانی دوم وارد شده و در عین حال صحنه درخشان مقاومت و استقامت جوانان غیور و مدافع میهن بوده، گزارش‌هایی مستند تهیه کرده است.

در این ویژه‌نامه، به طور مفصل به مقاومت‌های مردمی و نیز رشادت شهدایی مانند غلامعلی بایندر، حسینعلی طرزی، عبدالله شهریاری، عباسقلی لطفی، عنایت‌الله گنجی، حسینعلی صدآفرین، مصیب محمدی، عطاءالله مجتهدی، عالیشان محمدخانی، محمدحسن رفیعیان، نصرالله نقدی، حسن میلانیان، مهدی ریاضی، ابراهیم هریسچی، سیدمحمد راثی هاشمی و ... پرداخته شده است.

شماره 143 ماهنامه فرهنگی، تاریخی «شاهد یاران» (ویژه شهریورماه 1396) با بهای 5000 تومان روی دکه‌های روزنامه‌فروشی توزیع شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر