۱۲ حقه که افراد کلاهبردار برای بدست آوردن اعتماد شما از آن استفاده می کنند

کلاهبردارها استادان بدست آوردن اعتماد هستند

کلاهبردارها استادان بدست آوردن اعتماد هستند

شما چیزهای زیادی در مورد اعتماد را می‌توانید از افرادی که برای گذران زندگی آن را زیر پا می‌گذارند، یاد بگیرید. فرانک ابگنل کلاهبردار مشهور در کتاب خود «اگر می‌تونی من را بگیر» (که از روی آن فیلمی با همین نام با بازی لئوناردو دی‌کاپریو ساخته شد) می‌گوید: سرقت مسلحانه از یک بانک شاید نیاز به برنامه‌ریزی اولیه داشته باشد اما در آخر همه چیز بستگی به سلاح او دارد. تنها سلاح یک کلاهبردار، مغز اوست. ابگنل و سایر کلاهبردارها چه چیزی را می‌دانند که شما نمی‌دانید؟ برای شروع اینکه چطور اعتماد یک فرد غریبه را به سرعت بدست آورند. حواس‌تان را برای این 12 حقه عمومی که کلاهبردارها برای نفوذ به شما استفاده می‌کنند، جمع کنید و دفعه بعد اگر خواستید اعتماد کسی را جلب کنید آنها را به یاد داشته باشید.

پیرمرد

Credit: Provided by Reader’s Digest (Association) Canada ULC

کلاهبردارها، آسیب‌پذیری‌ها را هدف قرار می‌دهند

اگر تا حالا سر شما کلاه گذاشته‌اند (که این اتفاق به یک صورتی برای همه ما اتفاق افتاده است) به این معنی نیست که شما احمق هستید فقط معنایش این است که شما آسیب‌پذیر هستید. به خاطر این است که کلاهبردارها با احساسات شما بازی می‌کنند نه با هوش شما. ماریا کونیکوا نویسنده مطالب علمی و کتاب «بازی اعتماد: چرا هر دفعه ما گولش را می‌خوریم» می‌گوید: به عنوان مثال افرادی که درگیر تغییرات مهمی در زندگی خود هستند در مقابل کلاهبردارها بسیار آسیب‌پذیر هستند چرا که شما تعادل خود را از دست می‌دهید. به عنوان مثال اگر کار خود را از دست داده  باشید، مستعد پذیرش انواع کلاهبرداری‌ها خواهید بود. اما تغییرات مثبت هم شما را آسیب‌پذیر می‌کنند. شما در کل نسبت به پذیرش چیزهای خوب زود باور می‌شوید. اهداف آسان دیگر؟ افراد تنها و پیر که احساس امنیت نمی‌کنند (عموماً مردان) اهداف بسیار آسانی هستند.

تلفن صحبت کردن

Credit: iStock/dolgachov

کلاهبردارها کاری می‌کنند شما زیاد صحبت کنید

موفقیت کلاهبردارها به یک موضوع وابسته است: چه چیزی را می‌توانند به قربانی هدیه بدهند تا باعث شود آنها منطق را به خاطر یک رویاپردازی رها کنند؟ بهترین راه برای کشف آرزوی یک فرد این است که از او بپرسید. یک کلاهبردار تلفنی بازنشسته در اعترافات تکان‌دهنده خود می‌گوید: قربانی سوالات زیادی نمی‌کند آنها به سوالات زیادی پاسخ می‌دهند. قربانی نگاه نمی‌کند که چرا شما این دروغ را به او تحویل می‌دهید. آنها بدنبال دلیلی می‌گردند تا ببینند این پیشنهاد چگونه آنها را پولدار می‌کند. آنها می‌خواهند که شما کاری کنید تا حس خوبی داشته باشید تا با خیال راحت در دامی که پهن کرده‌اند بیافتید. یک کلاهبردار نه تنها باید در بازیگری هنرمند باشد بلکه باید به عنوان یک شنونده نیز مهارت بالایی داشته باشد و برای آن نیز ترفندی دارند.

 

تلفن صحبت کردن

Credit: iStock/g-stockstudio

کلاهبردارها اسم شما را تکرار می‌کنند

کونیکوا می‌گوید: این خیلی دیوانه‌کننده است که ما چقدر دوست داریم یک نفر اسم ما را به یاد بیاورد و شما این را هم می‌توانید جعل کنید. اگر من به تصویر شما نگاه کنم می‌توانم بگویم: فلانی آیا تو من را به یاد می‌آوری؟ شما هم نخواهید گفت: من نمی‌دانم تو کی هستی؟ شما هم وانمود می‌کنید که من را می‌شناسید و حتی ممکن است خودتان را قانع کنید که من را در گذشته ملاقات کرده‌اید. اسم حسی از آشنایی را ایجاد می‌کند اما می‌تواند نقش یک عامل حواس‌پرتی را نیز بازی کند. ورق‌بازهای حرفه‌‌ای ممکن است نام شما را صدا بزنند تا توجه شما را از دستان گول‌زننده‌شان دور کنند.

تقلید کردن

Credit: iStock/opolja

کلاهبردارها حالت‌های شما را تقلید می‌کنند

مطالعات بی‌شماری نشان داده‌اند که تقلید زبان بدن باعث افزایش حس همدلی می‌شود. باعث خواهد شد تا فروشنده بتواند جنسش را به شما بفروشد و به کلاهبردار هم اجازه می‌دهد تا یک ارتباط ناخودآگاه را با قربانیان خود ایجاد کنند. کلاهبردار بازنشسته سیمون لاول نویسنده کتاب «چگونه در همه چیز تقلب کنیم: یک کلاهبردار رازهای محرمانه تقلب، کلاهبرداری و گول زدن را افشا می‌کند» تایید می‌کند که در رستوران‌ها زبان بدن مردم را تقلید کرده است. تقلید کردن باعث ایجاد حس آشنایی و تعلق می‌شود و از همه مهم‌تر برای کلاهبردارها باعث خواهد شد تا سد‌های دفاعی ذهنی قربانی با دسترسی به فضای فیزیکی او، پایین بیاید.

دست دادن

Credit: Provided by Reader’s Digest (Association) Canada ULC

کلاهبردارها معایب خود را به شما نشان می‌دهند

کلاهبردارها عموماً خوش صحبت هستند. لاول کلاهبردار سابق می‌گوید: اگر مردم عادی سنگ بلارنی را بوسیده‌اند یک کلاهبردار آن را قورت داده است (این یک تکه سنگ در قلعه‌ای در ایرلند است که عقیده دارند با بوسیدن آن فرد صاحب فصاحت و شیوایی کلام می‌شود). کلام هم مثل زبان می‌تواند دستکاری شود تا یک حس آشنایی را بین قربانی و کلاهبردار ایجاد کند. یک کلاهبردار خوب با گفتن داستان‌هایی از هیجانات، اشتباهات و آرزوهای خودش سعی می‌کند خیال قربانی را راحت کند. بنابراین یک حس خاکی بودن را جعل می‌کند. تحقیقی نشان داده که ما به افرادی که مثل خود ما کامل نیستند راحت‌تر اعتماد می‌کنیم.

کنترل تلویزیون

Credit: Provided by Reader’s Digest (Association) Canada ULC

کلاهبردارها عموماً دوستان پرنفوذی دارند

تایید اجتماعی یکی از راه‌هایی است که رابرت چالدانی (روانشناس) برای متقاعد کردن از آن استفاده می‌کرد. او می‌گوید: مردم بیشتر علاقه دارند کاری را انجام بدهند که دیگران آن را قبلاً انجام داده باشند. شما به احتمال زیاد در فیسبوک با فردی غریبه دوست خواهید شد اگر 2 نفر از دوستان دیگر شما نیز با او دوست شده باشند. اما بدست آوردن تایید اجتماعی ساده‌تر از چیزی است که شما تصور می‌کنید. یک کلاهبردار بازنشسته به یاد می‌آورد که چگونه شرکت او آدام وست (مجری مشهور) را استخدام کرده بود و از او برای یک کلاهبرداری در زمینه کیوسک‌های اینترنتی سوء‌استفاده کرده بود. او می‌گوید: من حدس می‌زنم مردم آدام وست یا ارنست بورگناین (مجری مشهور) را در تلویزیون می‌بینند و فرض می‌کنند که محصولی که او می‌فروشد یک کالای مرغوب است وگرنه او آن را نمی‌فروخت. اما قرارداد افراد مشهور به صراحت بارها تایید می‌کند که او نمی‌تواند مسئولیت ادعاهایی که در متن آمده را تایید کند. او ممکن است اصلاً هیچ اطلاعاتی از نوع کسب و کار نداشته باشد. او فقط وارد اتاق می‌شود یک متن را می‌خواند و آنجا را ترک می‌کند. اولین روزی که آدام وست آمد و تبلیغ پخش شد بیش از 10000 تماس تلفنی برقرار شد.

ورق بازی

Credit: Provided by Reader’s Digest (Association) Canada ULC

کلاهبردار اجازه می‌دهد برای اولین بار شما برنده شوید

آسان‌ترین راه برای ایجاد اعتماد یک قربانی این است که اجازه بدهید تا او طعم پیروزی را بچشد. اکثر کلاهبرداری‌ها با اجازه دادن به قربانی برای برنده شدن چیزی آغاز می‌شود. این می‌تواند کمی پول، محبت یا تایید اجتماعی باشد. بازی ورق کلاسیک سه برگی مونتی یک نمونه خوب است. کسی که ورق می‌دهد در چند بار نخست سعی می‌کند به بازیکن ها اجازه بدهد تا با انتخاب یک کارت درست از میان 3 کارت شانسی برنده شوند. در ادامه او روش تصادفی برداشت کارت را به طوری نامحسوس عوض می‌کند و مغز بازیکن‌ها را گول می‌زند و آنها را نسبت به حقیقت ماجرا کور می‌کند.

کارت بانک

Credit: iStock/ferrerivideo

کلاهبردار‌ها کاری می‌کنند شما عجله کنید

دقیقاً همان‌طور که فروشنده‌ها سعی می‌کنند شما را با ترفند بازه‌ی زمانی کوتاه خرید شگفت‌انگیز به خرید کردن ترغیب کنند، کلاهبردارها هم از همین اصل زمانی بهره می‌برند تا قربانی را قانع کنند سریع‌تر دست به کار شود قبل از اینکه افکار منطقی و کنترل شخصی وارد عمل شود. لاول کلاهبردار بازنشسته از یک حقه‌ی قدیمی پرده می‌بردارد که در آن کلاهبردار به قربانی در مورد یک روش جدید ورق ‌بازی توضیح می‌دهد و بعد از قربانی می‌خواهد که در یک بازی محرمانه پوکر که همان شب برگزار می‌شود شرکت کند. کلاهبردار نیاز به یک دستیار دارد و او به قربانی می‌گوید که آیا وقت شما امشب آزاد است؟

چیپ قمار

Credit: iStock/kosmos111

کلاهبردار با چیزهای کوچک شروع می‌کند

در ترفند شمارش کارت‌ها که در بالا اشاره شد، کلاهبردار اجازه می‌دهد قبل از اینکه سراغ هزاران دلار بروند قربانی 500 دلار برنده شود. ترفندهای دیگر با درخواست از قربانی برای لطف کردن‌های بیشتر شروع می‌شود. کونیکوا این ترفند را تکنیک «پادَری» می‌نامد. او اشاره می‌کند: مشخص است که اگر من قبلاً به شما جواب مثبت داده باشم این به معنای آن است که شما ارزشمند هستید وگرنه این از حماقت من است که به شما بله گفته‌ام. در یکی از داستان‌های غم‌انگیز اینترنتی عشقی، از یک زن در یک سایت همسریابی خواسته شد تا کم‌کم پول بیشتری را منتقل کند اول با 8000 دلار و در ادامه با ‍10000 و 15000 دلار ادامه پیدا کرد با این قول که او خواهد توانست به یک رابطه سفارشی‌ و عالی دست پیدا کند. او در نهایت قبل از اینکه کلاهبرداری آشکار شود بیش از 300000 دلار پول را از دست داد.

کراوات

Provided by Reader’s Digest (Association) Canada ULC

کلاهبردارها درست لباس می‌پوشند

این درس شماره 1 است. یکی از کلاهبرداران بازنشسته اعتراف می‌کند که کلاهبرداری مثل بازیگری می‌ماند و ظاهر درست زمانی که شما نقش یک شخصیت را بازی می‌کنید، باعث می‌شود معتبر، مطمئن و موفق دیده شوید حتی در صورتی که شما این طور نیستید. فرانک ابگنل در سن 17 سالگی یک یونیفرم خلبانی را خرید تا بتواند بدون هیچ سوالی وارد هرگونه هتل، بانک یا کسب و کاری بشود. او نوشته است: خلبانان خطوط هوایی مردانی هستند که ستایش می‌شوند و مورد احترام هستند. مردانی که می‌شود به آنها اعتماد کرد و شما انتظار ندارید که یک خلبان یک فرد عادی یا یک کلاهبردار باشد.

برج ایفل

Credit: Provided by Reader’s Digest (Association) Canada ULC

کلاهبردارها روی شرم و حیای شما حساب باز کرده‌اند

کونیکوا می‌گوید: این دیوانه‌کننده است که مردمی هستند که حتی وقتی شما به آنها با مدرک نشان می‌دهید که سرشان کلاه رفته است همچنان از قبول واقعیت طفره می‌روند. ما دوست نداریم اجازه بدهیم مردم بفهمند، چرا که خجالت آور است. این دقیقاً اتفاقی است که وقتی کلاهبردار مشهور و قدیمی ویکتور لوستیگ یک آهن‌ فروش پاریسی را قانع کرد که او قصد دارد برج ایفل را به عنوان آهن قراضه به بالاترین پیشنهاد بفروشد، افتاد. لوستیگ سر این مرد را با گرفتن 700000دلار به عنوان رشوه‌ی گرفتن حق تخریب برج ایفل در عوض 7000 تن آهن، کلاه گذاشت. البته اینها همه دروغ بود اما این آهن فروش هرگز این ماجرا را گزارش نکرد چرا که خیلی خجالت می‌کشید.

دست دادن

Credit: Provided by Reader’s Digest (Association) Canada ULC

کلاهبردارها عاشق جمله‌های قصار هستند

تو و من قرار است کلی پول با هم درو کنیم. اگر کسی این را به شما گفت از خودتان بپرسید این معامله برای من چه سودی دارد؟ اگر نتوانستید پاسخی برای آن پیدا کنید، فرار کنید!

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر