مواد غذایی شوری که بایستی از خوردن آنها اجتناب کرد

مصرف غذاهای بسیار شور خطر ابتلاء به بسیاری از بیمارها را افزایش می‌دهد. در این بخش فهرستی از مواد غذایی شوری که بایستی از خوردن آنها خودداری کنید، اطلاعاتی از میزان مصرف مورد نیاز روزانه، و سایر نکات تهیه‌ی انتخابهای غذایی سالم‌تر را در اختیارتان قرار می‌دهیم

مواد غذایی شوری که بایستی از خوردن آنها اجتناب کرد

مصرف غذاهای بسیار شور خطر ابتلاء به بسیاری از بیمارها را افزایش می‌دهد. در این بخش فهرستی از مواد غذایی شوری که بایستی از خوردن آنها خودداری کنید، اطلاعاتی از میزان مصرف مورد نیاز روزانه، و سایر نکات تهیه‌ی انتخابهای غذایی سالم‌تر را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
سدیمی که عمدتاً در فرم کلرید سدیم تحت عنوان نمک مصرف می‌کنیم، دارای طعم قابل تشخیصی است. سدیم یک ماده‌ی معدنی ضروری مورد نیاز به مقدار کم توسط بدن است. این ماده‌ی معدنی به همراه پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات بدن کمک می‌کند. با این حال، با مصرف غذاهای شور، میزان ماده‌ی معدنی سدیم در بدن افزایش می‌یابد.
به چه علت بایستی میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید؟
یکی از دلایل معمول احتباس مایعات در بدن مصرف بیش از حد مجاز نمک است. این امر همچنین احتمال بروز فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سنگ کلیه، التهاب معده، سکته مغزی و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. کاهش مصرف نمک می‌تواند خطر ابتلاء به چنین بیماریهایی را کاهش داده بطوریکه می‌توانید این کار را با مصرف مواد غذایی با طعم طبیعی خود انجام دهید. در این بخش چند غذا و میان وعده‌ی شوری که لازم است به منظور کاهش میزان مصرف نمک از خوردن آنها خودداری کنید را معرفی می‌کنیم.

فهرست غذاهای شوری که بایستی از خوردن آنها اجتناب کرد

در این بخش فهرستی از غذاهایی که حاوی میزان بالایی سدیم بوده و لازم است از آنها دوری کنید را نشان می‌دهیم.
• بسیاری از فست فودها و غذاهای بیرون بر سرشار از سدیم بوده بنابراین سعی کرده از خوردن این غذاها خودداری کنید. غذاهایی مانند پیتزا، چیزبرگر، و هات داگ از جمله غذاهایی بوده که نبایستی مصرف شوند.
• میان وعده‌های بسته بندی شده و یا تنقلات پاکتی مانند چیپس سیب زمینی، چیپس ذرت و چوب شور نیز از محتوای سدیم بالایی برخوردار بوده و قطعاً بایستی از مصرف آنها خودداری کنید.
• گوشتهای تازه از محتوای سدیم کمی برخوردارند، در حالی که گوشتهای فرآوری شده‌ای مانند سوسیس، ژامبون، سالامی (سوسیس سیردار و شور)، گوشت نمک سود شده، هات داگ، ماهی سالمون دودی، کالباس و گوشتهای ساندویچی از میزان سدیم بالایی برخوردارند.
• بسته‌های غذاهای فوری مانند نودل، سوپ و یا پاستا دارای میزان سدیم بالایی می‌باشند.
• بسیاری از سس‌ها و یا چاشنی‌ها مانند سس سویا، سس گوجه فرنگی، کچاپ و سوپها، به طور قابل توجهی حاوی میزان بالایی نمک می‌باشند. چنانچه به طور مرتب از سوپهای بسته بندی شده مصرف می‌کنید، در این صورت خطر ابتلاء به سرطان معده را در خود افزایش می‌دهید.
• آجیل یا مغزهای گیاهی شور مانند آجیل بادام زمینی و بادام هندی شور از میزان نمک زیادی برخوردارند، اما می‌توانید نمک مازاد آن را با مالیدن آجیل توسط انگشتان خود از روی آجیل بردارید. و یا می‌توانید آجیل‌های معمولی را برگزینید که از میزان سدیم پایینی برخوردارند.
• کورن فلکس یا برشتوک سرشار از سدیم بوده به طوری که یک کاسه از آن حاوی میزان سدیمی برابر با یک پاکت کوچک چیپس ساده است.
• بسیاری از خوراکی‌های صبحانه تهیه شده از غلات، نان و بیسکویت کراکر حاوی مقدار زیادی سدیم می‌باشند.
• غذاهای طبیعی مانند پنیر، زیتون، غذهای دریایی و برخی بنشن‌ها نیز حاوی مقدار قابل توجهی سدیم هستند.
• برخی از داروهای بدون نیاز به نسخه حاوی سطوح بالای سدیم بوده بنابراین پیش از خرید این داروها برچسب روی آنها را به دقت بخوانید.

اطلاع از میزان سدیم مصرفی مورد نیاز روزانه

در ایالات متحده مقدار مجاز مصرف روزانه سدیم 2400 میلی‌گرم است در حالی که در بریتانیا این میزان به 1600 میلی‌گرم می‌رسد. متوسط مصرف سدیم در ایالات متحده حدود 4000 تا 5000 میلی‌گرم بوده که میزان بالایی از سدیم را شامل می‌شود و از اینرو بایستی از مصرف غذاهای فوق‌الذکر خودداری کرد.

پایین آوردن میزان مصرف سدیم

در وهله‌ی اول می‌توانید از مصرف تمام مواد غذایی بسته بندی و فرآوری شده خودداری کنید. از افزودن نمک به بشقاب خود اجتناب نمایید. اگر فکر می‌کنید هرچیزی که می‌خورید طعم شوری دارد، آنگاه از خوردن آن خودداری کنید، به این دلیل که چنین غذاهایی حاوی نمک بیش از حد است. بجای افزودن چاشنی‌های شور، غذاهای خود را با جایگزینهای مانند آب لیمو و یا سبزیجات گیاهی طعم دار کنید. همیشه بهتر است بجای برگزیدن غذاهای بسته بندی شده، غذای تازه مصرف کنید. از خوردن غذا در فست فود فروشی‌ها خودداری کنید، به این دلیل که اکثر غذاهای فست فود سرشار از سدیم می‌باشند. همچنین در مصرف گوشتهایی مانند گوشت قرمز که سرشار از سدیم می‌باشند احتیاط کنید. به دنبال لغاتی همچون سدیم پایین، بدون نمک افزوده، عاری از سدیم، سدیم کاهش داده شده و بی نمک بر روی برچسبهای محصولاتی که از سدیم پایینی برخوردارند، باشید.
موارد فوق غذاهای شور و سایر اطلاعات و نکات مفید را شامل می‌شد. بنابراین مصرف این غذاهای شور را محدود کرده و انتخابهای سالمتری را به منظور کاهش خطر بروز بیماریهای مرتبط با مصرف بیش از حد نمک داشته باشید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان