نمی‌خواهم تصمیم اشتباه بگیرم؛ چه کار کنم؟

ما هر روزه با موقعیت‌هایی روبرو هستیم که باید در مورد آن‌ها تصمیم بگیریم؛ مثلا این که پیامی بفرستیم و از کسی که جواب ما را نداده، سراغی بگیریم یا این که تصمیم بگیریم که باید کارمان را عوض کنیم یا نه. زندگی ما بر اساس تصمیمات بزرگ و کوچکی که می‌گیریم، ساخته یا ویران خواهد شد.

تصمیمگیری

ما هر روزه با موقعیت‌هایی روبرو هستیم که باید در مورد آن‌ها تصمیم بگیریم؛ مثلا این که پیامی بفرستیم و از کسی که جواب ما را نداده، سراغی بگیریم یا این که تصمیم بگیریم که باید کارمان را عوض کنیم یا نه. زندگی ما بر اساس تصمیمات بزرگ و کوچکی که می‌گیریم، ساخته یا ویران خواهد شد.

تصمیم گرفتن هم کار ساده‌ای نیست. بعضی از مردم در دنیا استاد این کار هستند، پس سرنوشت‌شان را به دست می‌گیرند. برخی دیگر لحظات کمتری از موفقیت را تجربه می‌کنند و در نهایت گلایه می‌کنند که زندگی‌شان اشتباه پشت اشتباه بوده است. اگر الان احساس ناامیدی می‌کنید، بهتر است از همین حالا تصمیمات در مورد کار، دوستان یا زندگی‌تان را بهتر بگیرید، ‌البته اگر رمز و راز تصمیم‌گیری درست را بلد باشید.

وقت بیش‌تری بگذارید

تا به حال شده که در لحظه‌ تصمیم بگیرید؟ حتما اتفاق افتاده. بعضی از آدم‌ها اهل تصمیم‌گیری‌های آنی و نسنجیده هستند و حتی اگر احساساتی هم شده باشند، سراغ تصمیم‌گیری‌های بزرگ می‌روند. این کار همیشه با پشیمانی همراه است. به جایش بهتر است خودتان را از آن موقعیت خارج کنید. اگر کسی شما را تحت فشار گذاشته، بگویید از شما فاصله بگیرد. تصمیم‌گیری در لحظه اجازه نمی‌دهد که انتخاب درست را انجام دهید.

به آرامش برسید

به ندرت پیش می‌آید که کسی با استرس فراوان و در موقعیت آشفته بتواند تصمیم درستی بگیرد. در عوض، وقتی در آرامش هستید می‌توانید با منطق و انسجام و روشنی بیش‌تری این کار را انجام دهید. پس باید خودتان را از موقعیت‌های پر استرس و پر سر و صدا و شلوغ جدا کنید. چند نفس عمیق بکشید و به جایی آرام و خلوت بروید. حتی اگر این کار برای‌تان هزینه داشته باشد، حتما آن را انجام دهید.

به گذشته‌تان نگاه کنید

شما قبلا هم اشتباهاتی داشته‌اید و مسلما پیش می‌آید که دوراهی که اکنون با آن روبرو هستید، شبیه یکی از موقعیت‌هایی باشد که قبلا با آن روبرو شده‌اید. اگر این گونه است، بهترین کار این است که برای تصمیم‌گیری بهتر گذشته‌تان را مرور کنید. مثلا پیش آمده به کسی پیام داده‌اید و جوابتان را نداده.

پس شما در پیامی‌ دیگر سراغ فرد مخاطب را می‌گیرید و تکرار این رفتار باعث می‌شود که فردی نیازمند توجه به نظر بیایید. اما با گذر زمان متوجه خواهید شد که اگر کسی مدتی جواب شما را نداد، او را کنار بگذارید. در نهایت ممکن است زودتر از آن چه که تصور می‌کنید، پاسخ شما را بدهد.

تصمیمگیری

کاری که برای شما مفید است را انجام دهید

هر بار که تصمیمی‌ می‌گیرید، آیا منافع واقعی خودتان را در نظر می‌گیرید؟ یا از آن دسته آدم‌هایی هستید که دیگران را در اولویت قرار می‌دهند؟ وقتی به هر درخواستی پاسخ مثبت بدهید، به ندرت می‌توانید به منافع خودتان هم برسید. در عوض مدام به فکر دیگران خواهید بود و تصمیماتی هم که می‌گیرید واقعا بد از آب در می‌آیند. اما همیشه باید از خودتان بپرسید که این تصمیم برای خود شما چه سودی خواهد داشت و چطور روی شما اثر می‌گذارد. فقط به این خاطر که دوست‌تان خوشحال می‌شود، یک تصمیم به سود شما نخواهد بود. از این لحاظ مراقب تصمیم بعدی‌تان باشید.

خلاقانه فکر کنید

از اتکا کردن به اطلاعاتی که با باورهای شما جور درمی‌آید، خودداری کنید. از حاشیه امنی که برای خودتان ساخته‌اید، خارج شوید و با نظرات و ایده‌های مخالف هم روبرو شوید. 

«یا همه یا هیچ» را فراموش کنید

بعضی از ما طبق اصل «یا همه یا هیچ» فکر می‌کنیم، یعنی فقط حد افراطی هر چیزی را در نظر می‌گیریم. اگر با کسی قرار دارید، فکر می‌کنید فورا یک دل نه صد دل، عاشق هم می‌شوید و او یک ماه بعد از شما تقاضای ازدواج می‌کند. اگر می‌خواهید شغل‌تان را عوض کنید با خودتان می‌گویید، فقط در صورتی که بهترین کار شهر به شما پیشنهاد شود این کار را خواهید کرد. در نهایت این نگرش باعث می‌شود که تصمیمات شما فقط پشیمانی به بار بیاورد. فکر می‌کردید که قله را می‌خواهید، اما حالا که به آن رسیده‌اید قله دیگری را طلب می‌کنید. اما به زمین هم نگاه کنید. روی زمین هم چیزهایی هست که حتما خوش‌تان می‌آید.

ارزش‌های‌تان را به خاطر داشته باشید

گاهی اوقات خودمان به ارزش‌هایی که برای خودمان تعیین کرده‌ایم، بی‌توجه می‌شویم و تصمیماتی برعکس چیزهایی که به آن اعتقاد داریم، می‌گیریم. این کار نه فقط در کوتاه مدت باعث پشیمانی ما می‌شود و حس گناه را برای‌مان در پی خواهد داشت، بلکه باعث می‌شود در بلندمدت هم تاوان سنگینی پرداخت کنیم. قبل از تعهد دادن برای انجام کاری، همیشه ارزش‌های‌تان را به خاطر داشته باشید و از خودتان بپرسید، آیا این کار خلاف شخصیت شما هست یا نه. حتی اگر کوچک‌ترین احتمالی هم وجود داشت، جدا باید در تصمیم‌تان تجدید نظر کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان