تازه وارد هتل شدهاید؟ خودتان را آماده کنید که کارت عابربانکتان را دو دستی تقدیم متصدی پذیرش کنید تا برایتان هزاران قلم خرج بتراشد و صورت حساب بلندبالایی را روی دستتان بگذارد. اما کجاها ممکن است سرتان کلاه برود یا اعصابتان از دست امکانات ناقص هتل خرد شود؟ فهرستی از این موارد را با هم مرور میکنیم.
بوفه
همه یک صبحانه معمولی را ترجیح میدهند. چند تکه میوه، یک کاسه برشتوک و چای. شاید کمی آب پرتقال هم به آن اضافه کنید و از کنار نانها هم که نمیشود بینصیب رد شد. اما آخر کار یک عدد نجومی را در مقابل صورت حساب صبحانه شما مینویسند.
درپوش وان
میخواهید جورابتان را بشویید اما نمیتوانید آب را داخل روشویی نگه دارید؛ یا داخل وان دراز بکشید. چند صد سال قبل وسیلهای به اسم درپوش سینک و وان اختراع شد تا بشود آب را داخل روشویی یا وان نگه داشت! بعضی از هتلها یا این وسیله را در حمام ندارند یا اگر هم هست، آب از آن رد میشود و داخل وان یا روشویی نمیماند که مایه دردسر بزرگی است.
حمام
طراحی حمامی که با یک دوش گرفتن همه جایش خیس نشود، چقدر سخت است؟ بعضی جاها یک دیواره نازک دور وان میکشند که وقتی حمام میکنید آب به جاهای دیگر سرازیر نشود؛ اما بعضی وقتها دیگر فکر اینجا را نکردهاند و بعد از هر بار دوش گرفتن باید با حوله، آبی را که حمام را پر کرده خشک کنید.
ترک هتل در ساعت 10 صبح
تصور کنید روز آخر هفته است و شما سفر کاریتان پایان یافته و دیگر کاری ندارید. میخواهید صبح روز رفتن، دیرتر از خواب بیدار شوید و صبحانه مفصلی بخورید. اما کافی است به متصدی پذیرش بگویید، مایل هستید کمی دیرتر اتاقتان را تحویل دهید. چنان تعجب میکند و موضع میگیرد، انگار از او خواستهاید برایتان یک کلیه پیدا کند!
وای فای
اینترنت وایفای در فرودگاهها مجانی است و در بسیاری از نقاط جهان در کافهها و رستورانها هم به صورت رایگان عرضه میشود. اما چرا هتلها به خودشان اجازه میدهند که بابت استفاده از وایفای، مبلغی را به صورتحساب شما اضافه کنند؟ این مبلغ اینقدر زیاد است که اصلا در مقایسه با رقمی که شما برای هزینه ماهانه اینترنت منزلتان باید بپردازید، منطقی به نظر نمیرسد. از همه بدتر، هتلهایی هستند که به مسافرانی که سفر کاری و تجاری دارند، خدمات میدهند چون این هزینهها برای آنها چند برابر حساب میشود.
هزینه اتفاقات غیرمترقبه
تا وارد هتل میشوید، ممکن است مسئول پذیرش کارت اعتباری شما را بگیرد تا اگر اتفاق غیرمنتظرهای افتاد یا خسارتی از سوی شما به هتل وارد شد، هزینه را به صورت حسابتان اضافه کند. تاکید هم دارد که فعلا چیزی به حسابتان نوشته نمیشود اما وقتی هتل را ترک کردید، متوجه میشوید که مبلغی اضافی از حساب شما تحت همین عنوان کم شده و حالا باید با هتل در تماس باشید تا متوجهشان کنید که این مبلغ را باید به شما برگردانند. این کار ممکن است چندین روز یا هفته طول بکشد تا پول به حساب شما برگردد.
پریزهای برق
هر مسافری نیاز دارد که وسایل الکترونیکی خودش را شارژ کند. اما بعضی وقتها باید در اتاق یک هتل کلی جستوجو کنید تا پریز برق را پیدا کنید. مثلا پشت تلویزیون یا این که در نهایت مجبورید یک وسیله را از برق بکشید تا پریز آزاد شود. اما اگر به رابط یا پریز برق، کنار تخت نیاز دارید بدانید که همه هتلها این امکان را فراهم نکردهاند.
انباشتگی چمدانها
تازه وارد اتاقتان شدهاید و میبینید تا یک چمدان را روی زمین گذاشتهاید، اتاق پر شده. حالا اگر بشود دو چمدان که دیگر جایی برای حرکت کردن نیست. اینجاست که جای خالی یک نیمکت دراز کنار تخت احساس میشود، چون بهترین جا برای گذاشتن چمدانها و رسیدگی به وسایل داخل آنهاست. این هم وسیلهای است که توی اتاق هر هتلی شاید پیدا نشود.
پریزهای برق داخل حمام
تازه سرتان را داخل حمام شستهاید و دنبال یک پریز برق میگردید که موهایتان را با سشوار خشک کنید. آن وقت است که تازه میفهمید که پریز اصلا نزدیک آینه نصب نشده است و باید با مانور خاصی هم مو خشک کنید، هم حواستان به آینه باشد!
روشناییهای اتاق
چراغ را که خاموش کنی، اتاق تاریک میشود. بعد از آن حرکت کردن سخت خواهد شد. برای همین است که داشتن یک چراغ خواب کوچک کنار تخت یا دستکم کلید یک چراغ در کنار تخت، موهبت بزرگی در اتاق یک هتل است. آن وقت مجبور نیستید بعد از خاموش کردن آخرین چراغ، کورمال کورمال به سمت تختتان بروید.