علایم عفونت کلیه

پیلونفریت به عفونت مجاری ادراری اطلاق می‌شود که در آن عفونت به کلیه‌ها می‌رسد. نشانه‌ها و علایم عفونت کلیه می‌تواند بسته به مایه عفونت متفاوت باشد

علایم عفونت کلیه

پیلونفریت به عفونت مجاری ادراری اطلاق می‌شود که در آن عفونت به کلیه‌ها می‌رسد. نشانه‌ها و علایم عفونت کلیه می‌تواند بسته به مایه عفونت متفاوت باشد. توجه به این علایم مهم است زیرا، عفونت در صورت عدم انجام اقدامات لازم می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد.
عفونت کلیه در واقع نوعی عفونت مجاری ادراری است که هنگامی اتفاق می‌افتد که عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها یا ویروس‌ها از طریق مثانه وارد کلیه‌ها می‌شوند. عفونت می‌تواند یکی از کلیه‌ها یا هر دو آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. عفونت هنگامی رخ می‌دهد که عوامل بیماری‌زا پس از رسیدن به کلیه‌ها تکثیر می‌شوند. در 90 درصد موارد عفونت کلیه باکتری اشرشیا کولای باعث عفونت می شود. اشرشیا کولای باکتری است که در روده‌ی بزرگ یافت می‌شود. بیماری‌هایی مانند دیابت ، سنگ کلیه ، سرطان و بروز ناهنجاری‌ در مسیر ادراری می‌توانند توانایی بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زا را تحت تأثیر قرار دهند که می‌تواند منجر به عفونت کلیه شود. زنان اغلب پس از برقراری رابطه‌ی جنسی به این عفونت مبتلا می‌شوند. عفونت می‌تواند حاد یا مزمن باشد. عفونت حاد به طور ناگهانی شروع می‌شود و با علایم شدید همراه است. از طرف دیگر، عفونت مزمن به تدریج و به آهستگی بروز می‌کند. اگر چه علایم عفونت مزمن شدید نیستند ولی در صورت عدم انجام اقدامات لازم حتی می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شوند.
علایم
علایم زیر ممکن است در مورد عفونت کلیه مشاهده شوند:
احساس سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
تمایل شدید و مستمر برای ادرار کردن
ادرار کردن مکرر
درد در ناحیه‌ی پشت یا کشاله‌ی ران
کف‌ کردن ادرار
بوی بد ادرار
تب
درد در کمر
وجود چرک یا خون در ادرار
حالت تهوع
درد در ناحیه‌ی شکم
شب ادراری
علایم عفونت شدید کلیه عبارتند از:
خستگی شدید
پریشانی
حالت تهوع یا استفراغ
عرق کردن شبانه
تب بالا
در مورد نوزادان و کودکان علایم عفونت کلیه عبارتند از:
از دست دادن اشتها
تحریک پذیری
ناتوانی در دفع ادرار
اگر عفونت کلیه به موقع درمان نشود می‌تواند منجر به سمی شدن خون ، نارسایی کلیه یا حتی مرگ شود. به برخی از علایم هشدار عفونت کلیه در زیر اشاره شده است.
احساس سوزش هنگام ادرار کردن: احساس سوزش با درد همراه است و برخی مواقع به قدری شدید است که می‌تواند شما را به گریه کردن بیاندازد. در قسمت پایین و اطراف کمر احساس درد وجود دارد. این درد به حالت تیر کشیدن احساس می‌شود. وجود هر گونه درد متمرکز در ناحیه‌ی پایین کمر می‌تواند منجر به بروز مشکلات کلیوی شود.
خستگی از علایم برجسته‌ی عفونت کلیه به شمار می‌رود. خستگی می‌تواند به قدری شدید باشد که حتی باز نگه داشتن چشم‌ها نیز کار دشواری باشد.
پیلونفریت اگر درمان نشود می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند یا وارد جریان خون شود و منجر به عفونت شدید و خطرناک شود. از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت کلیه باکتریایی استفاده می‌شود. استفاده از رژیم غذایی سالم و تغییر در سبک زندگی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت کلیه کمک کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر