در جواب این سوال باید گفت، هم آری و هم خیر! در دو روز گذشته اخباری توسط بعضی رسانهها منتشر شد که خبر از آزادسازی واردات خودروهای بالای 2500 سیسی را میداد. خبری که پس از سالها ممنوعیت تردد این خودروها در بازار خودرویی کشور، تعجب همه را بر انگیخت که چطور به یکباره این قانون چندین ساله تغییر کرده است! البته نکاتی در این اخبار وجود داشت که کمتر رسانهای به صورت واضح در مورد آن ها صحبت کرد.
قبل از هر چیز باید گفت که هنوز هیچ قانونی تصویب نشده و تمام این اخباری که شنیده میشود یک طرح پیشنهادی است و تا مرحله امضای نهایی و ابلاغ و اجرا راهی باقی مانده است. این موضوع تا جایی پیش رفت که حتی انجمن واردکنندگان خودرو، که خود مخاطب اصلی این قانون است، از این موضوع ابراز بیاطلاعی کرده است.
اما طرح پیشنهادی که مطرح شده، شامل چندین بخش است که بسیار با اهمیت هستند و در این مقاله از
خودروبانک به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت. ابتدا محدودیت واردات تا تنها 3000 دستگاه برای هر شرکت با نمایندگی رسمی وجود دارد. محدودیتی که به یقین باعث خواهد شد در صورت تصویب، تعداد خودروهای وارداتی کم، و در نتیجه قیمت آنها سر به فلک بکشند. اگر شرکتی قصد واردات بیش از این تعداد را داشته باشد، میبایستی به تولید داخل بپردازد، امری که به این سادگیها برای هر شرکتی میسر نخواهد بود و باعث خواهد شد تا واردات بسیاری از واردکنندگان خودرو به همین 3 هزار دستگاه محدود شود. بد نیست بدانید که شرکتهای بزرگ واردکننده خودرو در کشور سالانه بسیار بیش از این مقدار واردات خودرو دارند.
همچنین نکته بعدی در مورد آزادسازی خودروهایی با حجم بالای 2500 سیسی، که البته باعث خوشحالی بسیاری از علاقمندان به خودرو شد، تعرفه واردات آنها است که بر اساس قیمت متغیر هستند و در آخر به تعرفه 100 درصدی میرسند! تعرفه عجیبی که باعث قیمتگذاری نهایی نجومی برای اینگونه خودروها خواهد شد. اینکه تعرفه واردات بر اساس قیمت تنظیم شود و به حجم پیشرانه بیارتباط باشد، امری بسیار معقول است اما تعرفه وضع شده برای این خودروهای بسیار بالا است و با توجه به قسمت پایه بالای آنها، باعث خواهد شد تا قیمتهای دست نیافتنی برای آنها در بازار داخل مشخص شود.
حال باید ابتدا خوشحال بود که لااقل قدم اول برداشته شده و تعرفه واردات بر اساس قیمت مشخص شده و مشکل پیشرانههای بالای 2500 سیسی نیز حل شده است و میتوان به راحتی حدس زد که در صورت تصویب، شرکتهایی چون ایرتویا با تویوتا لندکروز، آرین موتور با میتسوبیشی پاژرو و یا جهان نوین آریا با نیسان ماکسیما با این محصولات پر طرفدارد، به بازار کشور رونق بیشتری میدهند. اما باید تاسف خورد که محدودیت واردات آن هم در شرایطی که با تعرفههای کنونی، اکثر بازار زیر 100 میلیون تومانی دست خودروسازان داخلی است، باعث میشود تا خودروهای وارداتی بیش از پیش از دسترسی مردم عادی خارج شود و خود نوعی انحصارطلبی در بازههای پرطرفدار داخلی است. شاید بد نباشد برای یکبار هم که شده، همانند کشورهای اروپایی، خودروسازان داخلی را با رقابتی سنگین، جدی و واقعی روبرو کنیم تا باعث پیشرفت واقعی در تکنولوژی این صنعت، استفاده مردم و مصرفکننده واقعی از خودروهای با کیفیت در سطح جهانی و همچنین به یقین اشتغالزایی بیشتر برای خودروسازان داخلی خواهد شد. متاسفانه هنوز ترس از بیکار شدن تعداد قابل توجهی از مشغولین مربوط به خودروسازی داخلی اجازه کم شدن تعرفه واردات و وارد شدن خودروسازان به رقابت واقعی را نداده است، امری که سالها پیش برای اپراتورهای تلفن همراه افتاد و با شجاعت اجازه وارد شدن یک اپراتور قدرتمند به کشور صادر شد و نه تنها باعث شد تا اپراتور نسل اول پیشرفت کند و خود را به سطح جهانی و همگام با تکنولوژی روز برساند، بلکه در کنار آن اپراتورهای دیگری نیز به رقابت با آن پرداختند و در نهایت مردم هستند که میتوانند با قیمتهایی معقول و واقعی، از امکانات و تکنولوژی روز دنیا بهره ببرند. امید که این شجاعت روزی در بازار خودرویی نیز خود را نشان دهد.