وقتی در ایران هنوز کامیون خاور صفر کیلومتر می‌فروشند!

کمپانی مرسدس‌بنز در سال ۱۹۵۹ با هدف گسترش سطح تولید و فروش محصولات سنگین وزن خود در کشورهای در حال توسعه؛ کامیونی به نام Kurzhauber را تولید کرد. این کامیون محبوب دل بسیاری از رانندگان جاده‌ای کشورهای مختلف شده و تعداد زیادی از انواع مختلف این کامیون به کشورهای خاورمیانه،آمریکای جنوبی و آفریقا صادر شد.

کمپانی مرسدس‌بنز در سال 1959 با هدف گسترش سطح تولید و فروش محصولات سنگین وزن خود در کشورهای در حال توسعه؛ کامیونی به نام Kurzhauber را تولید کرد. این کامیون محبوب دل بسیاری از رانندگان جاده‌ای کشورهای مختلف شده و تعداد زیادی از انواع مختلف این کامیون به کشورهای خاورمیانه،آمریکای جنوبی و آفریقا صادر شد.

مرسدس‌بنز اصلا فکر نمی‌کرد صنایع خودروسازی برخی از کشورهای جهان میل به تولید و عرضه Kurzhauber دارند. برای مثال کشور برزیل تا سال 1982 کامیون Kurzhauber را در انواع مختلف به تولید رساند. آرژانتینی‌ها به این راحتی‌ها از خیر Kurzhauber نمی‌گذشتند و تا سال 1997 سری L کامیون Kurzhauber را تولید کرده و اکنون از شاسی آن استفاده می‌کنند. در این سال‌ها مشخصات فنی و شکل شمایل Kurzhauber مدام دست خوش تغییر بوده و تلاش‌هایی برای بهبود عملکرد فنی و تجاری آن صورت گرفت؛ ولی فایده‌ای نداشت و تولید آن در سراسر جهان، به غیر از یک کشور متوقف شد!

بله! مثل همیشه نام یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان خودروهای قدیمی جهان در دنیای مدرن امروز می‌درخشد! بله!

ایران‌خودرو این بار با نام گروه صنعتی خاور خودنمایی می‌کند. داستان از آنجا شروع شد که برخی از نسخه‌های کامیون Kurzhauber وارد ایران شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها استقبال زیاد مشتریان ایرانی باعث شد که مرسدس‌بنز و گروه صنعتی خاور برای تولید و عرضه این خودرو در ایران به توافقاتی دست پیدا کنند. در سال 1966 گروه صنعتی خاور و یا ایران‌خودرو دیزل امروزی رسما فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا گروه صنعتی خاور روزانه فقط یک کامیون را به تولید می‌رساند؛ ولی استقبال از محصولات آن باعث شد که خطوط تولید این شرکت تازه نفس گسترش پیدا کرده و به تنهایی حرف اول و آخر را در بازار سنگین وزن‌های ایران بزند.

حالا هم چیز خوب و عالی بود و می‌شد روزهای خوبی برای صنعت خودروسازی ایران تصور کرد.

از خوش شانسی ما با استخراج نفت در عربستان سعودی؛ واردات کامیون Kurzhauber در این کشور افزایش یافته بود. بنابراین گروه صنعتی خاور صادرات Kurzhauber را به برخی از کشورهای منطقه آغاز کرد و سود خوبی نصیبش شد.

اما قرار نبود که کشورهای هدف کامیون Kurzhauber تا ابد از آن استفاده کنند. کامیون Kurzhauber در سال 1997 به تاریخ پیوست؛ اما ایران‌خودرو دیزل تاریخ را تغییر داد. در واقع  گروه صنعتی خاور گمان می‌کرد که تا ابد برای Kurzhauber یا مایلر یا خاور مشتری خواهد داشت و اصلا فکرش را نمی‌کرد که انقلاب‌اسلامی مردم ایران مسیر صنعت خودروسازی را تغییر خواهد. حالا دیگر ایران‌خودرو دیزل متولد شده بود و هنوز کامیون Kurzhauber در مدل‌های 2624 و 1924 مشتری داشت و کشور نیاز شدیدی به خودروهایی نظیر آن داشت. تحریم شرایط را سخت کرده بود؛ ولی باز هم خاور به تولید رسیده و نقش پرنگی در اقتصاد برخی از خانواده‌های ایرانی ایفاء می‌کرد.

در آن سال‌ها که پیکان دیگر نای نفس کشیدن نداشت و به آخر خط نزدیک شده بود؛ اما کامیون خاور جان تازه‌ای گرفته و با سرعت هرچه تمام‌تر تولید می‌شد. پیکان رفت؛ ولی خاور با جسارت هرچه تمام‌تر بر تولید خود پافشاری کرد و تبدیل به یک کامیون تجاری مفید و ابدی شد!

اکنون تولید خاور به صفر رسیده و تقریبا اثری از آن برروی خطوط تولید ایران‌خودرو دیزل نمی‌بینید؛ اما ظاهرا هنوز هم میل به تولید آن وجود دارد و تعدادی خاور در سری LK1924 داخل انبارهای ایران‌خودرو خاک می‌خوردند.

از عجایب صنعت خودروسازی ایران فروش یک کامیون قدیمی و مرتبط به سال 1959 میلادی در سال 2017 میلادی است! و عجیب‌تر از آن امکانات فنی و متفاوت خاورهای جدید ایران‌خودرو نسبت به نمونه‌های قدیمی‌تر آنهاست.

ایران‌خودرو دیزل در گوشه‌ای از صنعت خودروسازی ایران و به دور از هیچ حاشیه‌ای به کار خود ادامه می‌دهد و اصلا برای آن مهم نیست که خودرویی که مربوط به سال 1959 میلادی است؛ دیگر به درد سال 2017 میلادی نمی‌خورد. البته از شرکتی که با کامیون‌های هوو حجت را بر همگان تمام کرده؛ نمی‌توان انتظار پیش رفت و دل سوزی برای مردم ایران را داشت.

ایران‌خودرو دیزل در این سال‌ها چوب تحریم و مدیریت غلط مسئولان را خورده و اکنون به یک شرکت منزوی در خاورمیانه تبدیل شده است. صادرات دیروز ایران‌خودرو دیزل امروزه یک رویاست؛ هر چند که قراردادهایی با چندین کمپانی بزرگ از جمله دایملر برای تولید کامیون‌های جدید بسته‌اند و امیدهایی در دل‌ها زنده شده؛ اما دیگر شکوه و جلال صادرات به بیش از 30  کشور جهان را در خواب هم نخواهیم دید! در دنیایی که همه چیز مدرن شده و تا چند سال دیگر کامیون‌های خودران در جاده‌های کشورهای اروپایی حرف اول و آخر حمل‌ونقل بین‌المللی را خواهند زد و ما هنوز خاور را می‌فروشیم! ما که از بد روزگار دست به دامن چینی‌ها هم شده‌ایم و حالا باید منت آنها را برای تولید چند کامیونت کوچک کشیده و باج‌های کلانی به آنها بدهیم.

بگذریم…! بهتر است نگاهی به شرایط فروش خاور سری LK1924 با قیمت 213 میلیون تومان انداخته و کمی آرام شوید!

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر برروی آن کلیک کنید:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان