برترین ها - ترجمه از محمدرضا مرتضایی: کرایسلر به تازگی بازطراحی جدیدی از مدلی را که در جدول خودروهای نمادین سایت کامپلکس رده 12 را داشت، انجام داده و آن را تحت عنوان مدل 2018 کرایسلر 300 روانه بازار خواهد کرد. در سیزدهمین سال تولید این مدل از کرایسلر، شاید این ماشین همانی نباشد که خریداران ماشین های بزرگ این روزها به دنبال آن هستند.
این مدل از کرایسلر که بسیار شیک تر و قوی تر از داج شارژر و داج چلنجر و حتی هلکت ساخته شده است، اما نتوانسته توجه خریداران را به خود جلب کند. به همین منظور کمپانی کرایسلر ساخت مدل SRT8 300 در سال 2015 را که یک مدل فوق پیشرفته بود را متوقف کرد چرا که شرکت داج در آن زمان شروع به هنرنمایی با ساخت موتورهای فوق قدرتمند خود برای ماشین هایش کرده بود. از نگاه بسیاری از کارشناسان طراحی ظاهری این ماشین تا حدی قدیمی به نظر می رسد به طوری که نه می توان آن را مدرن و نه می توان آن را بسیار قدیمی به حساب آورد.
با این حال این ماشین در نمایشگاه خودروی دترویت با توجه به ظاهر عضلانی و زیبای و چرخ های با صلابتی که داشت، به طور خاصی خودنمایی می کرد. طراحی ظاهر آن نیز کمی با مدل 2011 متفاوت است و تغییراتی در آن صورت گرفته ولی همچنان اصالت خود را حفظ کرده و در بسیاری از موریک ویدئوهای هیپ هاپ می توان این مدل را مشاهده کرد. بر طبق نظر کارشناسان، کرایسلر تا حدی سعی کرده ماشینی شبیه به بنتلی بسازد که در این کار تا حدی موفق بوده است.
هیچ کس نمی داند مدل جدید کرایسلر چقدر در بازار دوام خواهد آورد اما کارشناسان معتقدند وقتی در سال 2021 پلتفرم LX جایگزین پلتفرم فعلی این ماشین شده و معماری آلفا در آن پیاده سازی شود، از اقبال عمومی بیشتری برخوردار خواهد بود. در حال حاضر مدل های شارژر FCA LX با استفاده از این پلتفرم بازار خودروهای بزرگ را در قبضه خود قرار داده اند به طوری که مدل های شورلت ایمپلا و بیوک لاکروس شرکت جنرال موتورز را با اختلاف فروش 17 درصدی پشت سر گذاشته اند.
البته مدل 2018 کرایسلر 300 نیز از ویژگی های خاص خود برخوردار است و در تریم های سفری، سفری L، 300S، Limited، 300c به بازار عرضه می شود. مدل های تورینگ(سفری) جدید از صندلی های پارچه ای و تایرهای آلومینیومی 17 اینچ استفاده می کنند و قیمت آنها 3345 دلار کمتر از مدل های limited (30090 دلار) است. تمامی تریم ها به جز 300c از موتورهای شش سیلندر و قابلیت استفاده از دو محور بهره می برند.
البته مدل 300S از موتور شش سیلندر قوی تری نسبت به دیگر تریم ها استفاده می کند و گزینه دیگری که در این تریم وجود دارد، استفاده از موتور 8 سیلندر همی است که تنها با محور عقب کار می کند. مدل های گران قیمت 300C از پیشرانه های 5.7 لیتری هشت سیلندر همی که تنها با محور عقب کار می کنند، استفاده می کنند و از چرم نوپای قرمز مرغوب در صندلی ها و چوب در پنل ها و دستگیره های این تریم استفاده شده است. دو رنگ جدید دیگر به رنگ های متالیک این ماشین اضافه شده اند که عبارتند از: سبز و آبی اقیانوسی.
در نمایشگاه دترویت دو مدل 300S برای نمایش عمومی حضور داشتند. تریم لوکس 300C را که از طراحی داخلی بسیار شیک موکا برخودار بود، آزمایش کردیم؛ قیمت پایه این مدل 42090 دلار بود که قیمت آن با استفاده از تمامی اپشن ها به قیمت 51070 دلار می رسید که به کف قیمتی سدان های لوکس میان رده مثل آئودی A5، BMW سری پنج، XF، کلاس E مرسدس می رسید. مدل خیره کننده 300C می توانست از حیث طراحی و کیفیت مواد به کار رفته در آن و فضای سرنشینان با ماشین های کلاس لوکس با پیشرانه های 2 لیتری هشت سیلندر رقابت کند.
مدل بعدی که با آن مواجه شدیم، 300S بود که از موتور هشت سیلندر همی و برخی قطعات SRT مثل صندلی های جلو، مه شکن ها، اسپویلر عقب و بادگیرها کنار در آن استفاده شده بود. سیستم تعلیق S به کار رفته در این ماشین به صورت پیش فرض کمی سفت طراحی شده است(که البته با تقویت کمک فنرها و بهبود عملکرد و روان تر شدن فرمان همراه بود) که با استفاده از کمک فنر های موپار می توانید ارتفاع ماشین را تا 1 اینچ نیز کاهش دهید. از تایرهای چهار فصل فایراستون و فایرهاک GT با سایز 245/45R20 در این ماشین استفاده شده است که با طراحی بدنه تیزی که این ماشین دارد، ظاهر خاصی به آن بخشیده است.
طبق انتظار، سواری با این ماشین کمی سفت است اما اذیت کننده نیست و نکته منفی برای ان محسوب نمی شود و تفاوتش با تریم 300C واقعا کم است. تفاوت های این تریم با مدل 300c در بخش پیچ های بدنه و زوایای ماشین نیز در حداقل ممکن بود که هر دو به صورتی طراحی شده اند که هر سدان لوکس بزرگی همان گونه طراحی می شود.
دور آزمایشی که با این ماشین طی کردیم از پیچ های نسبتاً تیزی برخوردار بود که موتور همی به کار رفته در این ماشین با توجه به تایرها و سیستم کنترل کشش بدنه به سادگی از پس عبور بدون مشکل از آنها بر آمد. وقتی ماشین را در حالت Sport قرار دادیم، عبور از پیچ ها را کمتر احساس کردیم و این موضوع به واسطه اجازه چرخش نیرو در بدنه در چنین شرایطی به وجود آمده بود. و به بقیه خودروسازان نیز توصیه می کنیم که برای سواری لذتبخش با ماشین های تولیدی شان از چنین سیستمی در بدنه خودروهای خود استفاده کنند.
از دیگر موارد قابل توجه این ماشین می توان به استفاده از سیستم تعویض دنده اتوماتیک Torqueflite 8HP70 که لیسانس ZF را نیز دریافت کرده است، اشاره کرد. در رانندگی در حالت اسپورت، دنده های پایین کمی کندتر عوض می شوند اما عملکرد آن در پیچ ها عالی است.
در نهایت اگر به دنبال خرید یک سدان بزرگ هستید، حتما به کرایسلر 300 هم فکر کنید چرا که شورلت SS ها دورانشان به پایان رسیده و زمان خودنمایی این ماشین های جدید فرا رسیده است. اگر به راندن ماشین های 8 سیلندر علاقه دارید، پیشنهاد ما در این محدوده قیمتی خرید داج شارژر و کرایسلر 300 است.