مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از تهیه پیشنویس ضوابط جدید درجهبندی هتلهای یک تا 5 ستاره و هتل آپارتمانها با تاکید بر دو شاخص توسعه پایدار گردشگری و دسترسی برای افراد ناتوان جسمی سال آینده خبر داد. به گزارش «ایسنا» ولی تیموری گفت: «این ضوابط پس از مطالعه مدلهای مختلفی چون نهاد نظرسنجی نروژ که برای سازمان جهانی جهانگردی تهیه شده و قوانین فرانسه که از ابتدای سال 2016 بهروز شده، تدوین شده است.» او اضافه کرد: «ما 15 جلسه برای کارشناسی و تحلیل این مدلها با حضور 222 کارشناس برگزار کردیم تا این ضوابط بومیسازی شود و در نهایت با تلفیق این مدلها، پیشنویس اولیهای آماده شد تا الزامات و ضرورتهای بومی و ملی هم در آن لحاظ شده باشد.» تیموری یادآور شد: «ضوابط جدید، تاکید بیشتری بر کیفیت خدمات و تامین رضایت مشتری دارند و برخلاف ضوابط قبلی بر پایه مساحت و ارتفاع ساختمان استوار نیست که اجرای آن هزینه سنگینی روی دست صاحب هتل بگذارد.»
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همچنین در تشریح جزئیات بیشتر ضوابط جدید درجهبندی هتلهای یک تا 5 ستاره توضیح داد: «پیشنویس این طرح در جلسات متعددی با کارگروه تدوین ضوابط و با حضور مدیران فنی، سرارزیابان و نماینده تشکلهای هتلداری، در شش ماهه دوم امسال آماده شد که امیدواریم از ابتدای سال آینده با ابلاغ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اجرایی شود.» به گفته تیموری، این ضوابط رویکرد جدیدی در درجهبندی هتلها دارد که مسائل فنی و ساختمانی را از ضوابط درجهبندی هتلهایی که به مرحله بهرهبرداری رسیدهاند، جدا میکند. وی در اینباره افزود: «ضوابط جدید از نظر عملیاتی در دو بخش تنظیم شده است؛ به این ترتیب که تا پیش از بهرهبرداری، معاونت سرمایهگذاری درگیر کار است و باید بر ضوابط فنی ناظر باشد و در پایان کار هم معاونت گردشگری پروانه بهرهبرداری را صادر میکند. بنابراین در طرح جدید، برخلاف گذشته، ارزیابی فنی سازه، پیش از بهرهبرداری است و نه پس از آن.»
تیموری در ادامه با بیان اینکه ضوابط درجهبندی هتلهای یک تا 5 ستاره دارای سه فصل اصلی تجهیزات، خدمات و رعایت مسائل توسعه پایدار و دسترسی است، تصریح کرد: «فصل سوم این ضوابط برای نخستینبار است که به اجرا گذاشته میشود. در فصل توسعه پایدار، هتلها الزاما باید مسائل زیستمحیطی، مصرف بهینه آب، سوخت و سایر انرژیها را رعایت کنند و در بخش مربوط به دسترسی نیز خدمات موردنیاز افراد ناتوان جسمی و کهنسال را تامین کنند.» وی تاکید کرد: «البته سعی شده اجرای این ضوابط با شیب تند نباشد؛ از اینرو بازنگریها با شاخصهایی شروع میشود که هزینه بالایی برای صاحب هتل در پی نداشته باشد.» به گفته تیموری، در اجرای ضوابط جدید، بیشترین تاکید بر فرهنگسازی و آموزش کارکنان است؛ اینکه چگونه با مشتری برخورد کنند یا امکانات را برای هر قشری با هر نوع توان جسمی چگونه در دسترس قرار دهند. اجرای این ضوابط در ابتدا هزینه سنگینی نخواهد داشت چون در مرحله نخست برای فرهنگسازی و اصلاح رفتار کارکنان با تهیه بروشورها و دورههای آموزشی برنامهریزی شده است.
وی درباره مناسبسازی فضای هتلها بهمنظور در دسترس قرار دادن امکانات برای تمام اقشار بهویژه افراد ناتوان جسمی و کهنسال نیز اظهار کرد: «در بخش ضوابط فنی، شاخصهای جداگانهای برای دسترسی تعیین شده که باید ساختمان هتل بر آن اساس مناسبسازی شود اما برای مسائل آموزشی و فرهنگی 20 شاخص درنظر گرفته شده است که در اجرای این ضوابط سعی شده از امتیازهای تشویقی و گاه اجباری استفاده شود.» تیموری قابل سنجش بودن ضوابط درجهبندی هتلها را از جمله ویژگیهای مثبت آن برشمرد و تصریح کرد: «ارزیابی هتلها با اجرای این ضوابط از حالت سلیقهای و کلی خارج میشود و شاخصهای ارزیابی، حالت کمی و سنجشی پیدا میکند.» او تشریح کرد: «شاخصهای ارزیابی نهایی این مدل، دو حالت اختیاری و اجباری دارد که بخش اجباری آن به دو صورت قابل جبران و غیرقابل جبران بررسی میشود. بر این اساس در بخش غیرقابل جبران هیچ فاکتوری قابل جایگزینی نیست و هتلدار اگر هزار کار دیگر انجام داده و تشویقی داشته باشد، اما آن یک شاخص را رعایت نکرده باشد، مورد اغماض قرار نمیگیرد و درجهای به آن تعلق نخواهد گرفت.»