به گفته مدیرکل صادرات و بازرگانی صنایع دستی کشور در جریان برخی مذاکرات، به 3برند سامسونگ، هیوندای و الجی پیشنهاد شده است که از صنایعدستی ایرانی در محصولات خود استفاده کنند. پویا محمودیان در گفتوگو با «ایرنا»، تصریح کرد: «در صورت نهایی شدن توافقی بزرگ با مدیران برند مشهور سامسونگ، قاب این گوشیها برای مشتریان خاص (Commercial Customers) در سراسر جهان، با صنایعدستی ایرانی مزین میشوند.» وی با اشاره به چگونگی همکاریهای معاونت صنایعدستی ایران با سفارت کرهجنوبی در تهران توضیح داد: «در پی برگزاری نمایشگاه مشترکی که اخیرا با کره در تهران برگزار شد، این مذاکرات با دبیر اقتصادی سفارت کره و مدیران شرکت سامسونگ صورت گرفته است.»
محمودیان درباره سبک و جنس این قابها نیز خاطرنشان کرد: «قابهایی که پیشنهاد کردیم قابهای نقرهای (سیلور)، پاپیه ماشه (نقاشی روغنی یا نقاشی لاکی) و معرق و منبت است که هرسه از صنایعدستی فاخر ایرانی به شمار میرود.» به اعتقاد این مقام مسوول، این ایده برای سامسونگ جذاب بود و با استقبال مواجه شد، زیرا به این ترتیب علاوهبر خاص و فاخر بودن ظاهری، خود قاب نیز به یک کالای سرمایهای تبدیل میشود. مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور درباره پیشنهاد به شرکت خودروساز هیوندای نیز افزود: «طرح ما برای شرکتهای خودروساز مطرح کرهای در دنیا مثلا هیوندایی این بود که از فاخرترین شکل صنایعدستی کشور در طراحی داخلی اتومبیل یا هدایای جنبی آن مثل جاسوئیچی و… استفاده شود.» محمودیان درباره پیشنهاد به الجی نیز اظهار کرد: «پیشنهاد دیگر ما در رابطه با تولیدات لوازم خانگی الجی بود که مجموعه این پیشنهادها و طرحها از جانب کرهایها با استقبال خوبی مواجه شد.» وی یادآور شد: «از آنجا که رئیس جمهوری کره از هنرمندان شاخص رشتههای منبت و معرق است و سفیر کره در تهران هم فعال صنایعدستی به شمار میآید، فصل جدیدی در روابط هنری ایران و کره رقم خورده است.»
همکاری در هتلسازی
این مقام مسوول با بیان اینکه برمبنای اشتراکاتی که با کره در امر صنایعدستی داریم، در سالجاری به مناسبت روز ملی این کشور و با حمایت مالی سفارت آنها در ایران، دو نمایشگاه در زمینه هنرهای چوبی منبت و معرق در شهرهای اصفهان و تهران برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: «مدیران عامل 18 شرکت برند فعال کرهای در ایران مثل سامسونگ، الجی، دوو و هیوندای در مراسم ما حضور داشتند.» به گفته محمودیان، همکاری با سفارت کرهجنوبی گشودن سرفصل جدیدی با سفارتخانههای مقیم در تهران بود و مراسم با استقبال خوبی از جانب کرهایها مواجه شد. در حاشیه این نمایشگاه معاون صنایعدستی سازمان میراث فرهنگی، طرحی ارائه کرد تا غیر از فعالیتهای نمایشگاهی، فعالیتهای تجاری با همکاری شرکتهای مطرح کرهای داشته باشیم. محمودیان افزود: «پس از توافقهای اولیه، قرار بر این شد تا در فاصله زمانی نزدیک، یک نشست مشترک برای نهایی کردن پیشنهادها با برندهای مطرح کرهای برگزار کنیم؛ امری که فعلا به تعویق افتاده ولی قطعا این نشست برگزار میشود.»