ماهان شبکه ایرانیان

کمپین اردوغان برای احیای گردشگری ترکیه

ترکیه حالا قریب به یک‌سال است که به‌طور جدی با چالش کاهش گردشگران ورودی مواجه شده؛ آن هم ترکیه‌ای که تا کمی پیش از این، درآمد قابل ملاحظه‌ای از گردشگری کسب می‌کرد

ترکیه حالا قریب به یک‌سال است که به‌طور جدی با چالش کاهش گردشگران ورودی مواجه شده؛ آن هم ترکیه‌ای که تا کمی پیش از این، درآمد قابل ملاحظه‌ای از گردشگری کسب می‌کرد. حالا این کاهش 30درصدی باعث شده اردوغان شخصا وارد عمل شود و با کمپینی تحت عنوان «همسایه‌ات را بردار و بیا»، دست یاری به سوی ترکیه‌ای‌های ساکن خارج از این کشور دراز کند. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری ترکیه اخیرا در جمع نمایندگان صنعت گردشگری این کشور، اتباع ترکیه ساکن خارج را سفیران افتخاری صنعت گردشگری کشورش خوانده و از آنها خواسته با همسایگان و دوستان خود به ترکیه سفر کنند. اردوغان از هموطنان خارج‌نشینش خواسته سفری حداقل یک هفته‌ای در تعطیلات، برای دیدار از بستگان و دوستان و آشنایی با اماکن زیبا و دیدنی به ترکیه داسته باشند و حتی از دوستان و همسایگان خود هم برای گردش و دیدن ترکیه دعوت کنند.

او راه پیشرفت و موفقیت در صنعت گردشگری را نوآوری و به‌کارگیری استراتژی‌ها و روش‌های جدید عنوان کرده و گفته است: «قصد داریم این هدف خود را با افزایش 8میلیون نفری گردشگران خارجی آغاز کنیم و برای دستیابی و رسیدن به این هدف بسیار مصمم و قاطع هستیم.» این مقام عالی ترکیه در سخنان خود یادآور شده است:‌ «بسیاری از اتباع خارجی که در بازار کار ترکیه مشغول به فعالیت یا مقیم هستند، از فرصت شناخت، مشاهده و زندگی واقعی در آن برخوردارند. ترکیه امکانات ویژه‌ای برای کارکنان 50هزار شرکت سرمایه‌گذار خارجی فراهم کرده که از این فرصت هم کارکنان این شرکت‌ها می‌توانند بهره‌مند شوند و هم کارکنان مراکز این شرکت‌ها در خارج.» وی از آنها نیز دعوت کرده که حداقل یک هفته برای گذراندن ایام تعطیلات خود به ترکیه سفر کنند.

اقدامات عملی

البته این دعوت اردوغان با استقبال سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری ترکیه نیز همراه شده و تشکل‌های تخصصی گردشگری این کشور برنامه‌ریزی وسیعی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. تبلیغ رسانه‌های هوشمند، حضور در نمایشگاه‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و ارائه تخفیف به گردشگران در خدمات گردشگری از جمله این برنامه‌ها بود. بر این اساس، هزینه خدمات اقامتی در ترکیه به میزان 20 تا 30 درصد برای گردشگران کاهش یافت و همچنین دو شرکت هواپیمایی ترکیه چند روز پیش اعلام کردند که نرخ خدمات حمل و نقل خود را تا 50 درصد کاهش می‌دهند.

صنعت گردشگری ترکیه در یک سال گذشته به شدت متضرر شده و تعداد ورود گردشگران با 9 میلیون نفر کاهش به حدود 25 میلیون نفر رسیده است. چنانچه اشاره شد، درآمد گردشگری این کشور به‌عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی، نزدیک به 30 درصد افت کرده و بر اساس آمار موسسه آمار دولتی ترکیه در بخش صنعت گردشگری، در سال گذشته میلادی درآمد گردشگری ترکیه با 7/ 29 درصد کاهش نسبت به سال 2015 میلادی، به 22 میلیارد و 107 میلیون دلار افت کرده است. محاسبات نشان می‌دهد که برابر 8/ 72 درصد درآمد ارزی از صنعت گردشگری (به استثنای هزینه‌های رومینگ تلفن‌های همراه و خدمات بندری برای قایق‌ها) از سفر گردشگران خارجی و 2/ 27 درصد آن از سفر شهروندان ترکیه‌ای مقیم خارج به این کشور تامین شده است. در سال گذشته میلادی، سرانه مصرف ارزی گردشگران خارجی در ترکیه 705 دلار محاسبه شده که این رقم برای گردشگران خارجی 633 دلار و برای شهروندان ترکیه‌ای مقیم خارج 978 دلار بوده است.

در همین مدت، هزینه‌های گردشگری ترکیه نیز در مقایسه با سال 2015 میلادی 4/ 11 درصد کاهش یافته و به پنج میلیارد و 49 میلیون و 793 هزار دلار رسید. همچنین در سال گذشته، شمار سفر گردشگران ترکیه به خارج از این کشور، با 8/ 9 درصد کاهش به 7 میلیون و 891 هزار و 909 نفر رسید. سرانه هزینه ارزی شهروندان ترک در خارج در سال گذشته نیز 640 دلار محاسبه شده است. طی مدت گذشته، گردشگری ترکیه تحت تاثیر بحران در روابط آنکارا ـ مسکو بر سر سرنگونی جنگنده روسی در مرز سوریه و تحریم‌‌های جدی مسکو نیز قرار گرفت و باعث کاهش سفر گردشگران روسی به این کشور شد؛ این در حالی است که صنعت گردشگری ترکیه انتظار ورود 6 میلیون گردشگر روسی به ترکیه را داشت. همچنین تحت تاثیر تحولات ژئوپلیتیک، کودتای 25 تیرماه و نابسامانی‌های پس از آن و نیز اقدامات تروریستی پی در پی در شهرهای بزرگ ترکیه، سفر گردشگران خارجی به‌ویژه گردشگران اروپایی به ترکیه نیز افت کرد.

ایران، یکی از 5 مشتری اول همسایه غربی

در همین حال، نوری شمشکلر، رایزن فرهنگی سفارت ترکیه از سفر یک میلیون و 700 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه در سال 2016 خبر داده و اعلام کرده که کشورمان جزو پنج کشور اولی است که گردشگران آن از ترکیه دیدن می‌کنند. همچنین به گفته فربال یامان، مسوول نماینده انجمن هتل‌های ترکیه، مسافران ایرانی برای ترکیه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. ترکیه امیدوار است در سال جاری میلادی، بخشی از ضررهای بزرگ اقتصادی در صنعت گردشگری در سال گذشته میلادی را جبران کند و بر همین اساس، دیدارها و سفرهای متعددی بین مقامات کشور ترکیه و کشورهای گردشگرفرست انجام می‌شود. یکی از اهداف مهم سفر اخیر اردوغان به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نیز همین موضوع جذب گردشگران عربی به ترکیه است که بازار بزرگ، مهم و ارزآوری برای صنعت گردشگری ترکیه محسوب می‌شود. علاوه‌بر این به گزارش «دنیای اقتصاد»، در جریان سفر اخیر نمایندگان ترکیه به ایران در حاشیه برگزاری نمایشگاه تهران نیز مذاکراتی برای جذب بیشتر گردشگران ایرانی صورت گرفت.

کمپین اردوغان برای احیای گردشگری ترکیه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان