کمیسیون سفر اروپا در تازهترین گزارش خود به بررسی روندهای سفر به اروپا در سال 2017 پرداخته است. سال 2016 با رشد گردشگری در اروپا همراه بود؛ به طوری که تعداد گردشگران بینالمللی وارد شده به مقاصد اروپایی در این سال بین ماه ژانویه تا سپتامبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 2 درصدی را نشان میدهند. بازارهای اصلی خارج از اروپا نقشی کلیدی در این رشد ایفا کرده که از جمله آنها میتوان از کشورهای چین و ایالات متحده آمریکا نام برد؛ کشورهایی که بیشترین گردشگر خروجی در دنیا را نیز به خود اختصاص میدهند. اما آیا چنین روندی در سال 2017 نیز وجود خواهد داشت؟ مسافران در مورد بیشترین تعطیلات خود در اروپا و اهدافشان چه فکر میکنند؟ کمیسیون سفر اروپا برای پاسخ دادن به چنین پرسشهایی دست به مطالعهای از اعضای کشورهای مختلف زده است که نشان میدهد احساس مسافران برای بازدید از اروپا در سال آینده نزدیک به چه شکل است و ترجیحات و احساسات آنان را برای سفر مشخص میکند.
دورنمای چهار ماه نخست 2017
طبق تحقیقات انجام شده، دورنمای چهارماه اول سال 2017 در اکثر بازارها مثبت به نظر میرسد. آمریکاییها، ژاپنیها و چینیها در سال 2017 نسبت به سفر به اروپا مشتاقتر از سال گذشته خواهند بود. در روسیه، علائم خوشبینانهای از بهبود وضعیت و اقبال مجدد آنان به سفر به اروپا دیده میشود؛ اما برعکس آن، در مورد بازدیدکنندگان برزیلی نااطمینانی وجود دارد. اطلاعات حاصل از این پژوهش نشان میدهد مقاصد اروپایی معتبر و شناختهشده همچنان در فصل بهار سال 2017 نیز جایگاهی مناسب در ذهن افراد خواهند داشت. براساس این گزارش، بالاترین مقادیر شاخص علاقه به سفر به اروپا در میان آمریکاییها دیده میشود که سطوح علاقه آنها نسبت به بازدید از این قاره 6 درصد بالاتر از سال 2016 خواهد بود. در روسیه نیمی از مخاطبان شرکت کرده در این تحقیق، سفر کردن به اروپا در سال 2017 را در برنامه خود دارند و سفر آنان به اروپا در حال بازگشت به روند سابق خود است. درعین حال در ژاپن، روند مثبت سفر باید با دقت مورد تفسیر قرار گیرد. به رغم روند صعودی، کمتر از 25 درصد مخاطبان مورد بررسی این کشور در 12 ماه آینده قصد سفر به اروپا را در سر میپرورانند.
مهمترین مقاصد اروپایی
طبق بررسیهای کمیسیون سفر اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جمهوری چک، بریتانیا و پرتغال از برترین مقاصد اروپایی هستند که مسافران بالقوه را از سراسر جهان به خود جذب میکنند. در این تحقیق برخی از مخاطبان بیش از یک مقصد را برای سفر برگزیدهاند یا مقاصد دیگری را نیز انتخاب کردهاند و به همین دلیل مجموع این درصدها لزوما برابر با 100 نیست. بر این اساس،حدود 40 درصد از افراد مورد تحقیق که گردشگران خروجی ایالات متحده هستند، اظهار کردهاند از فرانسه دیدن میکنند؛ 23درصد ابراز کردهاند که از بریتانیا بازدید میکنند و 27درصد از آنان نیز ایتالیا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کردهاند. در همین حال، روسها متقاضیان خوبی برای آلمان خواهند بود و 18 درصد از مخاطبان روسی مورد بررسی در تحقیق کمیسیون سفر اروپا، این کشور را به عنوان مقصد سفر خود برگزیدهاند. 17 درصد روسها نیز از ایتالیا دیدن میکنند و انتظار میرود 15 درصد از نمونه مورد نظر نیز از جمهوری چک بازدید به عمل آورند. 42 درصد از مخاطبان برزیلی هم اعلام کردهاند از پرتغال دیدن میکنند؛ کشوری که با آن ارتباطات زبانی و فرهنگی دارند.
41 درصد از آنان هم فرانسه را بهعنوان مقصد مورد نظر خود برگزیدهاند. 42 درصد از برزیلیهای نمونه نیز تمایل خود را برای سفر به ایتالیا اعلام کردهاند. در این بین، مخاطبان چینی علاقه فراوانی نسبت به فرانسه دارند و 63 درصد از آنان اظهار کردهاند که در سال 2017 از این کشور دیدن خواهند کرد. 40 درصد از آنان نیز نسبت به انتخاب آلمان برای سفر ابراز علاقه کرده و 31درصد به ایتالیا تمایل نشان دادهاند. در میان ژاپنیها نیز سفر به آلمان از محبوبیت خوبی برخوردار است؛ به نحوی که 39 درصد از آنان ابراز تمایل به سفر به آلمان کردهاند، در صورتی که 39 درصد از آنان فرانسه را مقصد محبوبی برای سفر میدانند و 30 درصد از آنان نیز از ایتالیا به عنوان کشوری یاد میکنند که در سال 2017 برنامهای برای سفر به آن خواهند داشت. کمیسیون سفر اروپا پیشبینی میکند که در فصل بهار سال 2017، فرانسه با بیشترین تقاضا از سوی چینیها (63 درصد)، آمریکاییها (40 درصد) و ژاپنیها (39 درصد) روبهرو خواهد بود؛ البته اگر شرایط امنیتی طبیعی و عادی باقی بماند.
بازدیدکنندگان تکراری و نخستین سفرها
علاوه بر اینها، این گزارش تاکید میکند که اروپا جذابیتش را در بازارهای توسعهیافته نیز حفظ و سطوح بالایی از بازدیدکنندگانی را جلب خواهد کرد که برای بار چندم به این کشورها سفر میکنند. در میان برزیلیهایی که قصد بازدید از اروپا را دارند، 68 درصد از آنها برای نخستین بار این کار را انجام میدهند و 32درصد از آنان نیز این دیدار را تکرار میکنند. با اینهمه، نسبت نخستین بار سفر در بین چینیها بیشتر است و به 74 درصد میرسد؛ در حالی که نسبت سفرهای مکرر در بین چینیها به مقصد اروپا 26 درصد است. آمریکاییها اما تمایل کمتری برای بازدید چندباره از اروپا دارند. 61 درصد آمریکاییهایی که قصد بازدید از اروپا را دارند، برای نخستین بار این کار را انجام میدهند و 39 درصد دیگر نیز برای بار چندم است که از این قاره دیدن میکنند. ژاپنیها و روسهایی که از قاره سبز دیدن کردهاند نیز، تمایل بیشتری برای سفر مجدد به آن دارند؛ نسبت به کسانی که برای نخستین بار سفر به این قاره را انتخاب میکنند. حدود 31 درصد از ژاپنیها و 27 درصد از روسهایی که تمایل به سفر به اروپا را دارند، برای نخستین بار به انجام این کار دست میزنند، در حالی که 69 درصد ژاپنیها و 73 درصد روسهایی که از این قاره دیدن میکنند، برای بار چندم است که به سفر به آن دست زدهاند.
ترکیب گردشگران
39 درصد از مخاطبان این بررسی که قصد دارند بین ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی به اروپا سفر کنند، قصد داشتند به صورت زوجی و بدون فرزند از این قاره دیدن کنند؛ در حالی که 32 درصد تمایل دارند به صورت خانوادگی و با فرزند به این سفر بروند. 15 درصد نیز ذکر کردهاند که این سفر را به تنهایی انجام خواهند داد و 11 درصد با دوستانشان به این سفر میرفتند. در عین حال 3 درصد نیز پاسخی به این سوال نداده بودند. همچنین تحقیقات نشان میدهد در بین ملل مختلف، ژاپنیها بیشتر از بقیه به سفرهای تنها به اروپا علاقه دارند. 24 درصد از این مخاطبان تمایل دارند برنامه شخصی خود را دنبال و علایق خاصی را در طول سفر ماجراجویانه خود به این منطقه تعقیب کنند. برعکس، چینیها، برزیلیها و روسها علاقه کمتری نسبت به این کار داشتند.
شدیدتر شدن رقابت در بازارهای رقیب
نگاهی به روند گردشگری 2017 نشان میدهد علاقه مخاطبان برزیلی نسبت به سفر به مقاصدی مانند آمریکای شمالی، کشورهای حوزه کارائیب و اقیانوسیه افزایش دادهاند. به غیر از اروپا، 47درصد آنان در این تحقیق علاقه به سفر به آمریکای شمالی داشتند؛ در حالی که این نسبت برای کشورهای حوزه دریای کارائیب 27 درصد و برای اقیانوسیه تنها 7 درصد بود که نشاندهنده تشدید رقابت در مناطق مختلف است. در عین حال، مخاطبان چینی علاقه زیادی به اقیانوسیه و آسیای جنوبی پیدا کردهاند؛ به طوری که صرف نظر از اروپا، 42 درصد از مخاطبان چینی، اقیانوسیه و 41 درصد آنها، آسیای جنوبی را به عنوان مقصد سفر احتمالی خود در سال 2017 قلمداد کردهاند. آمریکای شمالی نیز با 9 درصد در رده بعدی قرار داشت. ژاپنیها به اقیانوسیه علاقه زیادی پیدا کردهاند و فارغ از اروپا، 47 درصد از آنان این منطقه را به عنوان منطقه سفر دلخواه انتخاب کرده بودند. آمریکایشمالی با کسب 27 درصد از مخاطبان و آسیای جنوبی با به دست آوردن 7 درصد از مخاطبان ژاپنی در ردههای بعدی قرار داشتند. مخاطبان آمریکایی نیز پس از اروپا، منطقه کارائیب را به عنوان دومین منطقه محبوب خود انتخاب کردهاند. 47 درصد از آمریکاییها سفر به این منطقه را دوست دارند و پس از برقراری مجدد روابط با کوبا، روندهای سفر به این کشور و منطقه بیش از سال 2016 نیز خواهد شد. پس از این منطقه، آمریکاییها، به آمریکای مرکزی علاقه دارند و این منطقه برای 27 درصد از آنها محبوب است؛ در حالی که آمریکای جنوبی تنها برای 7 درصد از ساکنان آمریکا محبوبیت دارد.