خارش پوست سر

دلایل اصلی خارش پوست سر آماس یا درماتیت تماسی، درماتیت سبورئیک یا چربی پوست، پسوریازیس یا صدفی، عفونت های قارچی سر، شپش سر و استرس هستند

خارش پوست سر

دلایل اصلی خارش پوست سر آماس یا درماتیت تماسی، درماتیت سبورئیک یا چربی پوست، پسوریازیس یا صدفی، عفونت های قارچی سر، شپش سر و استرس هستند. در اینجا اطلاعاتی در مورد علل و درمان آن آورده شده است. نگاهی بیندازید . . .
خارش پوست سر نه تنها موجب ناراحتی بسیار زیادی می شود بلکه دلیل شرمندگی و خجالت نیز هست. در نتیجه تشخیص علت و درمان فوری آن مهم است. در اینجا برخی علل خارش پوست سر آورده شده است :

درماتیت تماسی :

درماتیت تماسی، علت رایج خارش و جوش است. علل اصلی درماتیت ها و یا آماس تماسی می توانند شامپو، صابون، رنگ مو و یا محصول موی جدید باشند به ویژه اگر محصول دارای الکل باشد.

درمان :

تنها روش برای درمان این بیماری، پیدا کردن علت و دوری و اجتناب از آن است. در موارد شدید، ممکن است پزشک شما داروهای استروئیدی و یا آنتی بیوتیک ها را تجویز کند اگر که پوست سرتان عفونی شود.

درماتیت چربی پوست :

این بیماری به عنوان کلاه گهواره در نوزادان و شوره ی سر در بزرگسالان شناخته می شود. کلاه گهواره در سه ماهه ی اول زندگی شایع است. این بیماری، نوزادان زیادی را در برخی مراحل دچار می کند. در نوزادان تازه به دنیا آمده، درماتیت سبورئیک وقتی مشاهده می شود که هورمون های اندروژن مادری از طریق جفت از مادر به نوزاد منتقل می شوند.
شوره ی سر در بزرگسالان شایع‌تر است و در اوایل دوران بزرگسالی بدتر می شود. این به خاطر این است که در زمان بلوغ تغییر باور نکردنی در تولید چربی های پوست سر به وجود می آید. این چربی ها، منبع غنی غذا هستند و هر چه غذای بیشتری موجود باشد، قارچ، باکتری و مخمر بیشتری رشد می کنند. وقتی مخمرها رشد می کنند، خارش و التهاب زیادی در پوست سر به وجود می آید. وقتی فولیکول های مو، پوست را ملتهب می یابند، رشد مو کاهش می یابد.
بیماری هایی مثل سکته، بیماری پارکینسون و آسیب سر نیز می توانند با درماتیت سبورئیک مرتبط باشند. چیزهایی مثل استرس، خستگی مزمن، رطوبت و تغییرات فصلی عمدتاً در بدتر شدن وضعیت سهیم هستند.

درمان :

درمان های مختلفی برای درماتیت سبورئیک وجود دارند؛ ساده‌ترین آنها شامل استفاده از محصولات غیر سمی مراقبت از مو مثل شامپوهای دارویی ضد شوره است. این شامپوها برای کنترل پوسته پوسته شدن و انتشار به کار می روند. این شامپوها می توانند شامل گوگرد، سلنیوم سولفید، زینک پیریتیون، قیر (تار)، اسید سالیسیلیک و یا روغن حیوانی باشند. گاهی اوقات ممکن است متخصص پوست شما برای کنترل قرمزی تکه های چرب مسبب التهاب، آنتی بیوتیک تجویز کند. در کل، درماتیت سبورئیک می تواند یک بیماری بسیار مداوم باشد. بنابراین صبر داشته باشید و به درمان ادامه دهید حتی زمانی که علایم آن از بین رفته‌ باشند.

پسوریازیس یا بیماری صدفی :

این یک بیماری پوستی شایع است. در این مورد، پوست با پوسته پوسته شدن نقره ای که به هنگام خراشیدن، در زیر ملتهب و قرمز است ضخیم می شود. پشت سر مکان شایعی است که در آن پسوریازیس پوست سر می تواند رخ دهد اما ممکن است مناطق مجزای چند گانه ی پوست سر و یا حتی کل پوست سر نیز مبتلا شوند. پسوریازیس یک بیماری خود ایمن است. عفونت استرپتوکوک، قرار گیری در معرض آفتاب، واکنش به داروها، تغییرات هورمونی و زخم های پوستی برخی از فاکتورهایی هستند که مسئول اولین بروز پسوریازیس هستند.

درمان :

درمان پسوریازیس وابسته به الگو و شدت آن است. بهترین درمان شامل برخی پمادها و یا کرم است که حاوی کورتیکو استروئید، ویتامین D_3، رتینوئید، قطران زغال سنگ (کل تار) و یا آنترالین هستند.
نور درمانی برای پسوریازیس شامل استفاده از نور ماورا بنفش (UV) برای کشتن سلول های T در پوست است. این کار قرمزی را کاهش می دهد و سرعت تولید اضافی سلول های پوست را که موجب پوسته پوسته شدن می شوند، کاهش می‌دهد.
از طرف دیگر، درمان سیستمیک شامل مصرف دارو به طور داخلی توسط قرص و یا تزریق است. داروها برای درمان شامل متوترکسات، رتینوئید و سیکلوسپورین هستند.

عفونت های قارچی سر (قارچ پوست سر) :

این بیماری نوعی عفونت قارچی است. شایع‌ترین انواعی که انسان ها را دچار می کنند، میکروسپوروم کنیس و ترایکوفایتون وروکوزوم هستند. عفونت قارچی سر، از تماس با حیواناتی مثل گربه، سگ، گاو، همستر (موش بزرگ) و خوکچه ی هندی منتقل می شود. علایم این بیماری شامل یک یا دو بخش از پوست سر است که ریزش مو و یا ظاهر زبر و سیخ سیخ را نشان می دهند و پوست سر هم کمی پوسته پوسته می شود. علامت دیگر ظهور ضایعه ی پهن 6 تا 9 سانتی متری است که ممکن است به خارش تبدیل شود. در موارد شدید، کریون (توده ی ملتهب که چرک ترشح می کند) ظهور خواهد کرد. هم چنین ممکن است وقتی که پوست سر بیشتر به باکتری استافیلوکوکوس آلوده می‌شود، به ریزش مو (طاسی) نیز تبدیل شود.

درمان :

وقتی پزشک، بیماری را با خراش دادن قارچ ها تشخیص داد که برای تست میکروسکوپی و کشت نیز برده می شود، درمان باید شروع شود. داروی ضد قارچی که به صورت خوراکی مصرف می شود، شایع ترین درمان است. اگر بعداً کریون شکل گرفت، درمان ضد قارچی باید برای مدت کوتاهی با کورتیکو استروئیدها همراه شود.

شپش سر :

این یک علت شایع خارش پوست سر است. این بیماری معمولاً در کودکان یافت می شود و با تماس نزدیک منتقل می شود. خارش در پشت گوش ها و پشت سر وجود دارد. علایم آن خارش پوست سر، شپش های سفید رنگ قابل رویت و حتی نشانه های گزش قرمز هستند.

درمان :

برای رها شدن از شر شپش های سر، دارو ساز شما به احتمال زیاد یک یا دو بار استفاده از شامپوهای بر پایه ی پرمترین را توصیه خواهد کرد. چون شپش ها قادر هستند چند روز بدون تماس با انسان زنده بمانند بنابراین مراقب باشید که وقتی درمان شروع شد، اتاق را تمیز کنید و ملافه های تخت و لباس ها را هر روز بشویید.

استرس :

بله! استرس نیز مسئول خارش پوست سر است. با این سبک زندگی که ما این روزها داریم، استرس در حال افزایش است. مردم تمایل دارند که هر وقت استرس زده هستند، پوست سر را بخارانند که این امر منجر به خارش هایی روی پوست سر می شود که می خارند.

درمان :

برخلاف داروهایی که در بالا ذکر کردیم، برای تسکین و رهایی از استرس، مهم است که تغییری در سبک زندگی خودمان بدهیم. تعطیلات، یوگا، پیاده روی، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم می توانند درمان هایی باشند که خارش پوست سر ناشی از استرس شما را درمان کنند.
بنابراین، اولین کار این است که دلیل خارش پوست سر خود را پیدا کنید. سپس درمان مناسب، چیزی است که نیاز دارید تا از آن رها شوید. مراقب باشید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر