ماهان شبکه ایرانیان

موتور BP، شاهکار مزدا در خیابان‌های ایران

مزدا ۳۲۳ که در برخی بازارها با نام مزدا فامیلا شناخته می شود اولین بار در سال ۱۹۶۳ به بازار معرفی شد و تولید آن تا ۸ نسل ادامه یافت تا اینکه سرانجام با کزدا ۳ جایگزین شد

مزدا 323 که در برخی بازارها با نام مزدا فامیلا شناخته می شود اولین بار در سال 1963 به بازار معرفی شد و تولید آن تا 8 نسل ادامه یافت تا اینکه سرانجام با کزدا 3 جایگزین شد. سه نسل آخر این خودرو فرصت راهیابی به بازار داخلی ایران را پیدا کردند که همگی با استقبال خوبی از سوی بازار مواجه شدند به طوری که امروز نیز یک مزدا 323 تمیز خواهان زیادی در بازار دارد. اصلی ترین دلایل این موفقیت را باید در کیفیت بالای این خودرو، استهلاک پایین و لذت رانندگی آن دانست.
امروز اما می خواهیم به یکی از مدل های این خودرو بپردازیم که مورد بهینه سازی و ارتقا قرار گرفته است. خودروی مورد بحث یک مزدا 3 مدل 1994 و از نسل ششم این خودرو است.

مزدا 323

مزدا 323

بدنه و اتاق
ابتدا به تغییرات ظاهری این خودرو می پردازیم. مالک خودرو اقدام به سفارش ساخت سپرهایی اسپرت از جنس فایبر گلاس کرده اند که ارتفاع آنها از سطح زمین پایین تر از سپرهای استاندارد این خودرو است. رنگ خودرو نیز به طور کامل تغییر یافته است که البته دریافت مجوز چنین کاری از نیروی انتظامی خود مصیبت بزرگی است که البته در مورد این خودرو موفق به دریافت مجوز شده اند. جلو پنجره نیز کمی با مدل استاندارد 323 متفاوت است. در بخش عقبی نیز ی باله ی کوچک خود به همراه خروجی دوگانه ی اگزوز خود نمایی می کنند.

مزدا 323

مزدا 323

در نمای جانبی هم رینگ های BBS به رنگ طلایی جلوه ی زیبایی دارند. اما با دقت به آنها نکته ای که جلب توجه می کند این است که هر چهارچرخ این خودرو به ترمز دیسکی مجهز شده است. محور عقب این خودرو به طور کامل با محور میتسوبیشی گالانت دهه ی 90 تعویض شده است و به این ترتیب بر خلاف مدل استاندارد 323 که در چرخ های عقب به ترمز کاسه ای مجهز است، در این مدل شاهد ترمز دیسکی در هر چهارچرخ هستیم. ضمن اینکه استفاده از اکسل میتسوبیشی تاثیر مثبتی نیز بر روی هندلینگ خودرو گذاشته است.

کابین
مزدا 323

مزدا 323

در داخل کابین 323 اولین چیزی که جلب توجه می کند کیفیت بالای متریال داخلی است به طوری که با وجود عمر بیش از 20 سال می توان به جرات گفت که کیفیت پلاستیک های کابین از بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر داخلی و چینی بالاتر است. صندلی های جلویی خودرو با نمونه ای با کارایی بهتر تعویض شده اند و راحتی مناسبی دارند. فضای داخلی نیز علیرغم ابعاد کوچک بدنه اما کافی و جادار است. هر چهار شیشه ی این خودرو به صورت استاندارد برقی هستند و حتی کلید تنظیم نور پشت آمپر نیز به صورت استاندارد در 323 وجود دارد.

موتور BP
اما به جذاب ترین بخش خودرو یعنی موتور آن می رسیم. این مزدا 323 به صورت استاندارد به موتور B6 مزدا مجهز است که یک موتور 1.6 لیتری کاربراتوری با 88 اسب بخار قدرت است. اما در این خودرو مالک اقدام به تعویض موتور کرده است و موتور قدرتمند تر BP را بر روی این خودرو نصب کرده است.

مزدا 323

مزدا 323

موتور BP یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم 1839 سی سی است که البته معمولا حجم آن را به 2 لیتر افزایش می دهند که در این خودرو نیز حجم موتور افزایش پیدا کرده است. قطر پیستون استاندارد موتور BP معدال 83 میلی متر است اما در خودروی مذکور از پیستون هایی با سایز 86 استفاده شده است. موتور BP به صورت استاندارد به میل لنگ فورج کاری شده، خنک کاری پیستون ها با روغن، چهار سوپاپ در هر سیلندر و دو عدد میل سوپاپ مجهز است. موتور BP به صورت استاندارد می تواند 129 اسب بخار قدرت و 165 نیوتون متر گشتاور را در دور موتور 4000 دور بر دقیقه تولید کند. تغییراتی که در خودروی مورد بررسی صورت گرفته است شامل نصب دو عدد کاربراتور دو دهنه‌ی وبر، استفاده از میل سوپاپ با لیفت بیشتر، سر سیلندر پورت و پولیش شده، حذف نازل های پاشش روغن زیر پیستون، منبع اگزوز اسپرت و اویل پمپ قوی تر است. همچنین گیربکس خودرو با گیربکس متعلق به نیسان آلتیما جایگزین شده است که ضرایب دنده ی آن تاثیر مثبتی بر روی شتاب خودرو گذاشته اند.

مزدا 323

مزدا 323

موتور BP به خاطر ساختار تنومند خود و کیفیت بالای آلیاژها یکی از بهترین موتورها برای تیونیگ است و به راحتی می توان روی آن توربوشارژر نیز نصب کرد و قدرت های بالایی را از آن بیرون کشید. البته نسخه ای از این موتور با نام BPT وجود دارد که به صورت استاندارد توسط مزدا به توربو مجهز شده است و میتواند 180 اسب بخار قدرت و 237 نیوتن متر گشتاور را تولید کند اما دربازار ایران به ندرت یافت می شود.

تست رانندگی
با استارت زدن به 323 صدای غرش موتور BP یادآوری می کند که با چه خودرویی روبرو هستیم. در این خودرو مکش هوا به صورت مستقیم از شیپوری های کاربراتور انجام می شود و اثری از مانیفولد هوا نیست. این مورد ضمن اینکه مکش هوا را برای موتور آسان تر می کند صدای بسیار جالبی نیز در هنگام گاز دادن به خودرو دارد و می توان صدای مکش هوا به درون موتور را شنید. سرعت گاز خوردن موتور BP بسیار خوب است و موتور کاملا گوش به فرمان است و به کوچک ترین فشار پدال گاز واکنش نشان می دهد.

مزدا 323

مزدا 323

به دلیل قدرت بالای موتور و ضرایب دنده، خودروی مورد آزمایش ما هرزگردی زیادی در دنده ی یک داشت و به همین دلیل نمی توان با قاطعیت در مورد شتاب صفر تا صد کیلومتر آن اظهار نظر کرد. اما در تستی که چندی پیش با این خودرو داشتیم در شتاب گیری توانست به راحتی تویوتا GT86 را شکست دهد و با نیسان ماکسیمای دنده دستی نیز پا به پا حرکت کرد. نیسان ماکسیمای دنده دستی در حالت استاندارد و به شرطی که همانند روزهای اول سرحال باشد شتاب صفر تا صدی حدود 7.1 ثانیه دارد که البته ما حدث می زنیم گذر زمان و شرایط محیطی سبب کاهش شتاب این خودرو به عددی حدود 8 الی 9 ثانیه شوند، از همین جهت حدس می زنم که مزدا 323 با موتور BP مذکور نیز شتابی در همین حدود داشته باشد. البته اگر موتور BP را بیشتر ارتقا داده و تیونینگ سنگین تری را روی آن انجام دهید خودروی بسیار سریع تری نیز خواهد شد و دیگر باید به رقابت با امثال جنسیس کوپه بپردازید اما مزدایی که ما تست کردیم در حدی تیونینگ شده بود که بتوان آن را مورد استفاده ی روزمره نیز قرار داد.

مزدا 323

مزدا 323

گیربکس نیز همانند سایر خودروهای ژاپنی آن دوران تعویض هایی بسیار نرم و دقیق دارد و لذت حقیقی تعویض دنده ی گیربکس دنده دستی را در این خودرو می توانید تجربه کنید. در هنگام تعویض دنده از 1 به دو نیز شاهد هرزگردی چرخ های هستیم و این حس به سرنشینان منتقل می شود که گویا تکان دادن این اتاق برای موتور BP هیچ زحمتی ندارد.
نکته‌ی منفی این خودرو مصرف سوخت نسبتا بالای آن است اما چاره ای نیست و هر چه باشد با یک موتور قدیمی کاربراتوری طرفیم که تیونینگ نیز شده است.
چسبندگی خودرو نیز به لطف تعلیق اسپرت و ارتفاع پایین در یک کلام فوق العاده است و واقعا انتظار نداشتم که یک خودروی دیفرانسیل جلو این قدر به زمین چسبیده باشد.
در پایان از آقایان بهزاد بخشی و سعید صادقی نیز بابت همکاری با گروه خودروبانک تشکر می کنیم و شما را به دیدن ویدیوی زیر و گالری تصاویر این خودرو دعوت می کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان