ماهان شبکه ایرانیان

چه موانع پیش روی تجمیع تمام خدمات شهروندی در یک کارت هوشمند قرار دارد؟

چند روز گذشته بحث تجمیع خدمات تمام کارت‌های شهروندی به بحث اصلی بانکداران کشور بدل شده و کارشناسان بانکداری الکترونیکی زیادی به صحبت در این رابطه پرداختند.

چه موانع پیش روی تجمیع تمام خدمات شهروندی در یک کارت هوشمند قرار دارد؟

چند روز گذشته بحث تجمیع خدمات تمام کارت‌های شهروندی به بحث اصلی بانکداران کشور بدل شده و کارشناسان بانکداری الکترونیکی زیادی به صحبت در این رابطه پرداختند.

اما واقعا چه سدی در برابر تجمیع همه کارت‌ها و توسعه یک کارت هوشمند وجود دارد و راهکار مناسب برای رسیدن به این هدف چیست؟

کارت‌های استفاده شده توسط بانک‌ها، مغناطیسی هستند که هم به لحاظ امنیت هم به لحاظ سطح خدماتی که ارائه می‌دهند، ضعیف به شمار می روند، در حالی که کارت‌های تراشه‌دار یا هوشمند هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ خدماتی قابلیت پوشش بیشتری را دارد که برای تجمیع چند خدمت در خود مناسب‌ترند.

از 6 میلیون دستگاه کارت خوان در کشور  تنها 100 هزار دستگاه قابلیت خوانش کارت‌های تراشه‌دار را دارند

متناسب با کارت‌های ارائه شده توسط بانک‌ها، طبق آمار گزارش شده، حدود شش میلیون دستگاه کارت خوان در کشور وجود دارد که سرمایه بسیار بزرگی است. از این تعداد تنها 100 هزار دستگاه قابلیت خوانش کارت‌های تراشه‌دار را دارند که تعداد بسیار کمی به حساب می‌آید و اگر بخواهیم به سمت استفاده از کارت‌های هوشمند برای تجمیع کارت‌ها برویم، باید هزینه بسیار زیادی را برای ایجاد دوباره دستگاه‌های کارت‌خوان مخصوص کارت‌های هوشمند متحمل شویم.

یک کارشناس امور بانکداری دلایل شکست پروژه‌‌های مختلف برای پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها را هزینه نصب دستگاه کارت‌خوان در تاکسی‌ها دانست چراکه هزینه نصب آن با مبالغ تراکنشی همخوان نبوده و در نتیجه برای بانک‌ها توجیه اقتصادی نداشت.

«علی ایرانی» کارشناس امور بانکداری در گفتگو با ایسنا راهکاری در این زمینه ارائه می‌کند:

«اگر برای حل مساله قدیمی کرایه تاکسی‌ها قرار است کاری انجام شود، باید از طریق کارت‌های آفلاین یا پرداخت خرد انجام شود، چرا که هم سرعت بیشتری دارد و هم نیاز به اینترنت را برطرف می‌کند. کارت‌های آفلاین یا برون خط، کارت‌هایی هستند که برای استفاده از خدمات آنها نیاز به هیچ شبکه‌ای نیست و اگر اینترنت هم در دسترسی نباشد، می‌توان از کارت کیف پول یا آفلاین استفاده کرد.»

وی همچنین استفاده از دستگاه‌های Mobile pos در تاکسی‌ها را توصیه کرد، چراکه هم کم هزینه‌تر بوده و هم قابلیت پرداخت‌های بانکی و پذیرش کارت‌ها به صورت آفلاین را دارند.

پرداخت کرایه تاکسی‌ها در کشور گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می‌شود که یکی از آنها مشکل نداشتن پول خرد است. علاوه بر این اضافه دریافت توسط رانندگان نیز دیگر به یک مساله‌ی روزمره شهروندان تبدیل شده است؛ مساله‌ای که امید می‌رود با نصب دستگاه‌های پرداخت کارتی در تاکسی‌ها همانند اتوبوس‌ها حل شود. این اتفاق همچنین می‌تواند در هزینه‌های چاپ پول توسط بانک مرکزی نیز بکاهد، چرا که رد و بدل روزانه پول کاغذی موجب فرسایش آنها می‌شود.

بروزرسانی دستگاه‌های کارتخوان برای پذیرش تمام کارت‌های صادر شده خود اقدام بزرگی‌است

کارشناسان بانکداری با استقبال از پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر تجمیع کارت‌ها باور دارند که در این راستا نیاز است جمعی از خبرگان حوزه فناوری اطلاعات از بانک مرکزی، وزارت ارتباطات، شهرداری‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و صاحب نظران دعوت شود تا یک پروتکل اسکیم وضع شده و بانک‌های بزرگ کشور براساس آن به صدور کارت اقدام کنند تا یک پروژه بزرگ ملی را به سرانجام برسد.

این اتفاق بزرگ ممکن است به تجمیع همه کارت‌ها نینجامد و فقط به تجمیع دستگاه‌های کارتخوان‌ منجر شود، به این صورت که قابلیت پذیرش همه کارت‌های صادر شده را داشته باشد که خود اقدام بزرگی خواهد بود که ضمن فراهم آوردن آسایش شهروندان از هدر رفت منابع نیز جلوگیری خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان