علائم و نشانه‌های آلرژی به هویج

آیا تا به حال به این واقعیت فکر کرده‌اید که هویج که یکی از سالم‌ترین و پراستفاده‌‌ترین سبزیجات مورد استفاده است بتواند در بعضی افراد آلرژی یا حساسیت ایجاد نماید؟ گرچه این آلرژی در ایالات متحده چندان شایع نیست اما حدود ۲۵% از جمعیت اروپا را تحت تأثیر قرار داده است

علائم و نشانه‌های آلرژی به هویج

آیا تا به حال به این واقعیت فکر کرده‌اید که هویج که یکی از سالم‌ترین و پراستفاده‌‌ترین سبزیجات مورد استفاده است بتواند در بعضی افراد آلرژی یا حساسیت ایجاد نماید؟ گرچه این آلرژی در ایالات متحده چندان شایع نیست اما حدود 25% از جمعیت اروپا را تحت تأثیر قرار داده است. اجازه دهید از طریق این مقاله از علائم و نشانه‌های آلرژی به هویج اطلاع یابیم.
آلرژی نسبت به هویج در فهرست فراوانترین شش آلرژی غذایی قرار ندارد و از اینرو افرادی که نسبت به مواد غذایی گرده‌ای حساسیت دارند، از واکنشهای آلرژیک مشابه به هویج رنج می‌برند. آلرژی به مواد غذایی گرده‌ای‌ چه نوع آلرژی است؟ این آلرژی، سندرمی است که با انبوهی از واکنشهای آلرژیک در دهان پس از مصرف برخی میوه، سبزیجات و آجیل یا مغزهای خوراکی رخ می‌دهد. از آنجا که این آلرژن‌ها (مواد حساسیت زا) ناحیه‌ی دهان را مورد هدف قرار می‌دهند، این عارضه همچنین تحت عنوان سندرم آلرژی دهانی و یا OAS شناخته می‌شود. در اصطلاح پزشکی، OAS نشان دهنده‌ی واکنش پذیری متقاطع یا متقابل میان آثار بجا مانده از گرده‌ی درخت و یا دانه است که معهذا در برخی میوه و سبزیجات وجود دارد.
در صورتی که نسبت به گرده حساسیت دارید، نسبت به مواد غذایی گرده‌ای و هویج نیز آلرژی خواهید داشت. این به دلیل ساختار مشابه هویج و مواد غذایی گرده‌ای است. ساختار پروتئینهای گرده مشابه با پروتئینهای هویج می‌باشد. همانطور که پیش از این عنوان شد، مواد غذایی گرده‌‌ای نپخته و یا هویج خام از آن باب، موجب بروز واکنشهای آلرژیک می‌شوند به این دلیل که عمل پخت پروتئین‌های آلرژی زا موجود در هویج را از بین برده و آنها را غیر آلرژیک می‌سازد. با این حال، صرف نظر از پخته شدن هویج، بعضی افراد به آن حساسیت دارند. در چنین مواردی، احتیاط و درمان تنها مواردی بوده که می‌توان اتخاذ نمود. در ادامه شماری از نشانه‌ها و علائم آلرژی به هویج خام در افراد بالغ و همچنین کودکان آورده شده است.

علائم در بزرگسالان

گرده درخت غان، ماده‌ی غذایی حساسیت زایی که علائم و نشانه‌های آلرژیک را در اثر مصرف مواد غذایی خام تولید می‌کند، آلرژن استنشاقی است که با هویج واکنش متقابل از خود نشان می‌دهد. در صورتی که دارای آلرژی خفیف نسبت به هویج هستید، ممکن است بلافاصله پس از مصرف آن دچار برخی واکنشهای متداول شوید. در ادامه نواحی از بدن که بیشترین تأثیر را از آلرژنها می‌پذیرند و علائمی که از خود نشان می‌دهند را معرفی می‌کنیم.

دستگاه گوارش

پوست

دستگاه تنفسی

سیستم دهانی

تهوع

خارش

خس خس سینه (که در آن هر نفس تولید صدای سوت مانندی می‌کند)

احساس سوزش در لبها و دهان

استفراغ

کهیر ( نواحی متورم همانند نیش پشه)

سرفه

تورم لبها، زبان و دهان

یبوست

بثورات پوستی

سفتی قفسه سینه

خارش لبها، زبان، گلو و نرم کام

گرفتگی عضلانی

اگزما

گرفتگی بینی

احساس سوزن سوزن شدن در دهان و گرفتگی صدا

آنافیلاکسی

عارضه‌ی وخیمی بوده که فرد مبتلا به آلرژی نسبت به هویج و سایر مواد غذایی گرده‌ای دچار آن شده به گونه‌ای که به او شوک آنافیلاکتیک دست داده و با مشکل در تنفس و فشار خون پایین مواجه شده و احساس غش و بی هوشی می‌نماید. علاوه بر آن، آنافیلاکسی می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب، اضطراب، سردرگمی، و سرگیجه شده که منتهی به کما و یا حتی مرگ شخص می‌شود. این علائم معمولاً به سرعت و در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ظاهر شده و می‌تواند در صورتی که فرد فوریتهای پزشکی را دریافت ننماید، خطر جانی به همراه داشته باشد.

آلرژی به هویج در کودکان

زمانی که سیستم ایمنی نوزاد مواد بی ضرر را به عنوان انواع مضر شناسایی می‌کند، واکنشهای آلرژیک رخ می‌دهد. سیستم ایمنی شروع به تولید آنتی بادیهایی برای محافظت از نوزاد در برابر قرار گرفتن بیشتر در معرض مواد آلرژی زا می‌نماید. با این حال، در زمان قرار گرفتنهای مکرر در معرض آلرژن، این آنتی بادیها موجب بروز واکنشهای آلرژیک در مقابل آن آلرژن می‌شوند. علائم متداول ظاهر شده در نوزاد و کودک پس از مصرف هویج به شرح ذیل است:
• تهوع
• استفراغ
• تولید گاز اضافی بعد از هر وعده غذایی جدید
• یبوست
• خس خس سینه
• آب آمدن از چشم و قرمزی آن
• آبریزش بینی یا گرفتگی
• ورم صورت، لب و زبان
• انسداد در گلو
• کهیر
بهتر است به نوازاد 7 ماهه هویج پخته داده شود و هویج خام رنده شده در 10 ماهگی به او داده شود. پیش از تغذیه‌ی نوزاد خود برای نخستین بار و وارد نمودن آن به رژیم غذایی او با پزشک خانوادگی خود مشورت نمایید. بسیار اهمیت دارد که بتوانید میان آلرژی و اختلال گوارشی تفاوت قائل شوید. بعضی کودکان دارای اختلالات گوارشی خاصی بوده که به دلیل آن نمی‌توانند برخی مواد غذایی را تحمل نمایند، در حالی که بعضی از آنها در واقع نسبت به برخی مواد غذایی آلرژی دارند. یک متخصص آلرژی می‌تواند از طریق انجام چندین آزمایش تعیین نماید که آیا این وضعیت یک آلرژی است و یا یک اختلال گوارشی می‌باشد.

نکاتی جهت پیشگیری و درمان آلرژی به هویج

• ساده‌ترین راه جلوگیری از بروز آلرژی به هویج خودداری از مصرف آن است. هنگامی که مقصر در این امر را شناختید، بهتر است بجای گشتن به دنبال درمان پس از ابتلا به آن، این ماده‌ی غذایی را از رژیم غذایی خود خارج سازید.
• گاهی اوقات، حتی هنگامی که نزدیک به اجاق گاز ایستاده و یا بخار برخاسته از هویج پخته شده را استنشاق می‌نمایید، ممکن است دچار گلو درد، تنگی نفس و اشکال در بلع شوید. در صورتی که بخار به درون چشمهای شما رود، ممکن است موجب ورم ملتحمه‌ی چشم که عموماً تحت عنوان چشم صورتی یا قرمزی چشم شناخته می‌شود، گردید. بنابراین سعی کرده به هنگام پخت هویج از آن دوری گزینید.
• اقدام احتیاطی که در زمان غذا خوردن در بیرون از خانه می‌توانید انجام دهید این است که برچسب مواد غذایی را خوانده و یا در مورد مواد اولیه‌ی بکار رفته در غذا سئوال نمایید.
• در صورتی که حتی پس از رعایت اقدامات احتیاطی از آلرژی نسبت به هویج رنج می‌برید، یا بایستی چند گزینه‌ی درمانی (در صورت مشاهده‌ی علائم آلرژی خفیف) مانند مصرف آنتی هیستامین را برگزینید و یا به یک متخصص آلرژی (در صورتی که وضعیت تهدید کننده حیات باشد) مراجعه نمایید.
نکته‌ی پایانی اینکه، داشتن آلرژی به هویج می‌تواند مورد رسیدگی قرار گیرد. حتی اگر قادر به پیشگیری از آن نیستید، تشخیص مناسب و درمان صحیح کمک کرده این عوارض به حداقل برسند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان