از سیر تا پیاز موزه مادام توسو و تاریخچه جالب آن ـ بخش اول

مادام توسو نام موزه‌ای متفاوت است که شعب مختلفی در سرتاسر دنیا دارد

موزه مادام توسو

مادام توسو نام موزه‌ای متفاوت است که شعب مختلفی در سرتاسر دنیا دارد. مجسمه‌های افراد سرشناس دنیا با موم و در ابعاد واقعی ساخته شده و در این موزه‌ها به نمایش در می‌آیند. شعبه اصلی این موزه در شهر لندن قرار دارد و یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر به حساب می‌آید. ما در گزارشی 2 قسمتی اطلاعات جالبی را درمورد این موزه به شما ارائه می‌کنیم. این بخش اول گزارش ماست.

داستان زندگی ماری توسو، بانی موزه مادام توسو

ماری توسو، در سال 1761 در استراسبورگ فرانسه متولد شد. مادر او در کشور سوئیس در خانه دکتر فیلیپ کورتیو کار می‌کرد. دکتر کورتیو، یک پزشک بود که با موم مجسمه‌هایی می‌ساخت و این او بود که کار کردن با موم و ساخت مجسمه‌های مومی را به ماری یاد داد. ماری اولین مجسمه مومی‌اش را در سال 1777 ساخت که مجسمه ولتر، فیلسوف فرانسوی بود. بعد از آن او مجسمه ژان ژاک روسو و بنجامین فرانکلین را ساخت. در زمان انقلاب فرانسه، او مجسمه تعدادی از قربانیان انقلاب را با موم ساخت و بعدها اعلام کرد که در آن دوران به دنبال جنازه‌های قربانیان می‌گشته تا چهره‌های آنها را ببیند و بتواند ماسکهای مومی آنها را بسازد.   

 موزه

بعد از مرگ دکتر کورتیو در سال 1794، ماری مجسمه‌های مومی او را به ارث برد. در طول آن سالها، او به کشورهای مختلف اروپایی سفر کرد و در سال 1795 با فرانسوا توسو ازدواج کرد. در سال 1802 او به دعوت پل پیلیدور پاسخ مثبت داد و آثار هنری‌اش را در شو او در لندن به نمایش گذاشت. در همان زمان به دلیل شروع جنگهای ناپلئون، مادام توسو نتوانست به فرانسه بازگردد و از همین رو در انگلیس ماند و به شهرهای مختلف بریتانیا و ایرلند سفر کرد و نمایشگاه‌های متعددی برگزار نمود. از سال 1831 میلادی، او جایی را در لندن اجاره کرد و مجسمه هایش را در آنجا قرار داد و از سال 1836 نیز در همان جا زندگی می‌کرد.

او در سال 1835 موزه‌ای را در شهر لندن افتتاح کرد و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه او، اتاق وحشت بود. در این اتاق مجسمه‌هایی از قربانیان انقلاب فرانسه و چهره‌های برخی قاتل‌ها و افراد جانی قرار داده شده بود. تدریجا او مجسمه لورد نلسون و سر والتر اسکات را هم ساخت. تعدادی از مجسمه‌های مومی مادام توسو همچنان باقی مانده‌اند. در گالری او بیش از 400 مجسمه مومیایی قرار داشت. اما آتش‌سوزی این موزه درسال 1925 و بمباران آلمان‌ها درسال 1941 باعث شد تا اکثر مجسمه‌های ساخته شده توسط ماری از بین بروند.

مادام توسو در سال 1842 پرتره خودش را ساخت که حالا این پرتره در مقابل در ورودی موزه او به نمایش درآمده است. مادام توسو در 15 آوریل سال 1850 در خواب،از دنیا رفت.

جوزف راندال نوه ماری توسو، در سال 1883  مکان موزه را تغییر داد و موزه جدید در 14 جولای سال 1884 افتتاح شد و با استقبال فراوانی هم روبرو شد. تدریجا اختلافات خانوادگی سبب شد تا موزه مادام توسو در سال 1889 به فروش برسد.

شعب جدید موزه درسراسر دنیا

موزه مادام توسو

شعبه بعدی موزه مادام توسو در سال 1970 در آمستردام هلند افتتاح شد و حالا این موزه شعب متعددی در قاره‌های مختلف دنیا دارد. در قاره آسیا، در کشور چین 5 شعبه موزه مادام توسو دایر شد و در توکیوی ژاپن، سنگاپور و تایلند هم شعبه‌هایی افتتاح شده و شعبه دهلی نو در سال 2017 افتتاح خواهد شد. در کشورهای مختلف اروپایی از جمله هلند، آلمان، انگلیس و اتریش هم می‌توان از شعب موزه بازدید کرد. در کشور آمریکا هم 7 شعبه موزه مادام توسو وجود دارد و تنها شعبه این موزه در قاره اقیانوسیه در شهر سیدنی بنا شده است. شعبه استانبول موزه مادام توسو هم به زودی افتتاح خواهد شد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر