ماهان شبکه ایرانیان

تعطیلات آخر هفته خود را چگونه بگذرانیم – هفته اول مهر

خب به آخر هفته رسیدیم و احتمالاً الان دارید فکر می‌کنید که نماوا این هفته چه پیشنهادی براتون داره اما قبل از هر چیز باید بگم که این هفته، این بخش رو از سردبیر محترم قرض گرفتم تا به یک دلیل بسیار مهم، پیشنهاد این هفته رو از جنس موسیقی ارائه بدهم

خب به آخر هفته رسیدیم و احتمالاً الان دارید فکر می‌کنید که نماوا این هفته چه پیشنهادی براتون داره اما قبل از هر چیز باید بگم که این هفته، این بخش رو از سردبیر محترم قرض گرفتم تا به یک دلیل بسیار مهم، پیشنهاد این هفته رو از جنس موسیقی ارائه بدهم. عجله نکنید و مطمئن باشید این پیشنهاد را رد نمی‌کنید. پنجشنبه‌ روز اول مهرماه است و اول مهر برای ما یادآور یک روز مهم است؛ روز اول مدرسه و چه چیزی بهتر از شنیدن سرود نوستالژیک «همشاگردی سلام»! نه شوخی کردم مطمئنم هرچقدر هم که مدرسه رو دوست داشته باشید، «همشاگردی سلام» براتون اگر دافعه نداشته باشه به‌طور حتم جذاب نیست؛ اما اول مهر زادروز یکی از مهم‌ترین هنرمندان قرن اخیر است و مطمئنم همه‌ی ما خوشحالیم در عصری زندگی می‌کنیم که ایشان هم حیات دارند. استاد محمدرضا شجریان متولد یکم مهر هزار و سیصد و نوزده هستند و پنجشنبه روز تولدِ هفتادوشش‌سالگی ایشان است و چه بهانه‌ای بهتر از این، برای اینکه تعطیلات آخر هفته خودمان رو با خاطره بازی و غرق شدن در تصنیف‌ها و آوازهای ایشان، سپری کنیم. البته این تولد یک فرقی کوچکی با سال‌های قبل دارد و آن اینکه امسال، استاد عزیز مابعد از تحمل یک دوره درمان سخت دور از وطن، این روزها به وطن بازگشتند و برای دور دوم این مبارزه انرژی جمع می‌کنند. استاد شجریان عزیز سرتون سلامت و دلتون خوش.

%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af-%d8%b1%d8%b6%d8%a7-%d8%b4%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-3-1024x480
خب با پنجشنبه صبح شروع می‌کنیم. چه عزم رفتن به کوه دارید یا می‌خواهید با دوستانتان یک صبحانه عالی نوش جان‌کنید و یا به دنبال یک حس خوب و سرزنده برای شروع روزتان هستید، نرمش صبحگاهی نکنید؛ آلبوم دستان را پلی کنید و قطعه آخر را گوش کنید؛ هوش ازسرتان می‌پرد جایی که استاد به زیبایی می‌خوانند: «صبح است ساقیا، قدحی پر شراب کن…». شما لیوانتان را با چای و قهوه پرکنید و از این تصنیف زیبا لذت ببرید.
اگر صبح را شکوهمند آغاز کردید بعید است که نخواهید بر شکوه روزتان اضافه کنید. پس هدفون‌ها‌یتان را توی گوش بگذارید و پای پیاده به خیابان بزنید و پیشنهاد شخص من این است که به خیابان‌هایی که از آن خاطره دارید بروید و آلبوم گلبانگ شجریان (2) را از اول تا آخر گوش کنید. بعدازآن اوج صبحگاهی که با دستگاه چهارگاه شروع کردید می‌توانید یک پرواز ملایم در ماهور داشته باشید و در نیمه دوم آلبوم یک فرود موقت در آواز دشتی خواهید داشت.

تا اینجا که خوش گذشته و یک پیاده‌روی حسابی کردید و شاید هم با دوستانتان این آلبوم را شنیدید و حسابی لذت بردید اما حواستان هست که در آستانه پاییز هستیم و پاییز هم پادشاه فصل‌ها و تکلیفش معلوم؟ پس قطعه شماره چهار از آلبوم «معمای هستی» را در هر جا که هستید گوش کنید و حالش را ببرید. این آواز آن‌قدر گویا هست که لازم به توضیح اضافه ندارد.
اما یک پیشنهاد ویژه برای دوستانی که در دقیقه نود تابستان عزم کویرگردی کرده‌اند داریم. شب‌های کویر و کنار آتش و آن سکوت بی‌نظیر را هم که فراهم کردید، همه شرایط برای شنیدن «شب، سکوت، کویرِ» شاهکار رادارید. حتی شمایی هم که امسال کار و گرفتاری‌های روزمره از کویرگردی محرومتان کرده غصه نخورید، نور اتاق را کم کنید و این آلبوم را در سکوت گوش کنید؛ قطعه اول تمام نشده استاد شجریان و کیهان کلهر شمارا از وسط اتاق به وسط کویر می‌برند.

صبح جمعه‌تون بخیر؛ بیایید روز جمعه‌ای حرف از بی‌وفایی نزنیم و باهم «آهنگ وفا» را گوش کنیم. تصنیف‌هایش آشناست و می‌توانید آن‌ها‌ را با استاد زمزمه کنید و اگر با همسایه‌ها روابط خوبی دارید حتی می‌توانید تصنیف‌ها را بلندبلند بخوانید به شرطی که در مورد کیفیت صدایتان با خودرو راست باشید و لحظه‌ای خود را جای همسایه‌ها قرار داده باشید.
اما جمعه را با گلچینی از تصنیف‌ها شروع کنیم. «بت چین» را که همه بلدیم؛ اگر جمعتون جمع هست همه باهم بخوانید. «مرغ سحر» هم جزو جدانشدنی دسته‌جمعی خواندن‌ها…«با من صنما» را دوصدایی بخوانید همان‌طور که استاد شجریان با همایون می‌خواند.

به عصر که رسیدید کمی استراحت کنید و آلبوم زیبای «نوا مرکب خوانی» را گوش دهید، می‌دانید که شاهکار است هر بار شنیدنش آدم را هوایی می‌کند. عاشقی کنید؛ چه اشکالی دارد، پاییز درراه است و باید آرام خواند: «بگذار تا مقابل روی تو بگذریم/ دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم».
غروب جمعه دلگیر است و همه می‌خواهیم غُر بزنیم. اگر اهل غُرغُرهای زیر لب هستید و دلگیری غروب روی اعصابتان است دو راه دارید؛ یا «فریاد» گوش کنید و دق دلی‌تان را خالی کنید و یا «چشمه نوش» بشنوید و کمی آرام شوید؛ اما اگر خیلی به خود مسلط هستید و غروب جمعه حالتان را خراب نمی‌کند می‌توانید «رباعیات خیام» عالیجنابان شاملو و شجریان را با آهنگسازی درجه‌یک استاد فریدون شهبازیان بشنوید و نفر چهارم این جمع سه‌نفره‌ی فاخر باشید.

شاید اعتراض دارید که همه پیشنهادهای ما «محمدرضا شجریان» است؛ خب حق‌دارید ما یک پیشنهاد ویژه دیگر هم داریم؛ می‌توانید به‌عنوان حسن ختام عصر تعطیلات خودتون رو با آلبوم «با ستاره‌ها» همایون شجریان به پایان ببرید. تعطیلاتتان خوش، عشق تون افزون و پاییزتون زیبا.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان