اتوبوسهای توریستی دوطبقه که در شهرهای مهم گردشگری جهان یکی از مهمترین زیرساختهای سفر به شمار میآید ارزانترین تورهای شهری هستند اما در ایران اجرای آن با چالش روبهروست.
هر گردشگر که به یکی از کشورهای گردشگرپذیر سفر میکند حتما در سطح شهر به خصوص شهرهای توریستی و مناطق گردشگری، اتوبوسهایی بیشتر به رنگ قرمز دو طبقهای را میبیند که مسافران زیادی را سوار کرده و به مناطق دیدنی میبرد.
به گزارش مهر، این اتوبوسها مخصوص گردشگرانی است که میخواهند از جاذبههای یک شهر دیدن کنند بدون آنکه متحمل هزینههای گزاف حمل و نقل شوند و یا سرگردان در شهرها از یک مکان به مکان دیگری بروند. آنها سوار بر این اتوبوسها شده و در یک تور شهری شرکت میکنند.
یکی از این کشورها که در آن تعداد زیادی اتوبوس گردشگری دیده میشود اسپانیاست. در شهرهای مادرید به عنوان پایتخت و بارسلونا به عنوان شهر توریستی به وفور اتوبوسهای توریستی در حال تردد هستند در هر میدان مهمی از شهر و جلوی هر بنای گردشگری و دیدنی و تاریخی یک ایستگاه مخصوص این اتوبوسها قرار دارد که در آن مسافران صف های طولانی تشکیل داده اند.
بلیت این اتوبوسهای توریستی که متعلق به شرکتهای گردشگری متفاوتی است در باجههای اطلاع رسانی گردشگری فروخته میشود. معمولا تورها یک تا سه روزه هستند و پکیج بازدید از مکانهای گردشگری نیز متفاوت.
مسافرانی که سوار بر این اتوبوسها میشوند اطلاعاتی درباره جاذبههایی که قرار است ببینند را توسط یک صدای ضبط شده گوش میکنند اطلاعات درباره این جاذبهها به 17 زبان زنده دنیا به گردشگران داده می شود جز زبان فارسی.
در مدت زمانی که مسافران در اتوبوسها حضور دارند آب آشامیدنی، وای فای رایگان و هندزفری رایگان در اختیار خواهند داشت سقف طبقه دوم این اتوبوسها باز است و در طبقه پایین تهویه هوا در زمان سرما و یا گرمای هوا کار میکند.
مسافران به هر جاذبهای که برسند از اتوبوس پیاده شده و پس از بازدید از آن مکان دوباره در همان ایستگاهی که پیاده شدند حاضر میشوند تا به مقصد بعدی با اتوبوس بعدی بروند معمولا این اتوبوسها یک خط گردشگری را طی میکنند که دارای بیشترین جاذبه باشد. حتی اگر مسافری نتواند در یک روز همه جاذبههای در مسیر اتوبوسها را ببیند میتواند روز بعد به سفر درون شهری خود ادامه دهد به شرط آنکه بلیت آنها اعتبار داشته باشد. البته تنوع این تورها بسیار زیاد است و تنها به تور داخل شهر محدود نمیشود بلکه جاذبههای اطراف شهرهای توریستی و تورهای شبانه را نیز شامل می شود.
هر شرکتی با هر نوع خدماتی این اتوبوسها را روانه شهرها کرده است برخی حتی ورودیه مسافران را نیز با دادن کارتی به آنها تامین میکند به تبع هزینه این تورها نیز بیشتر خواهد شد. استقبال از این تورهای گردشگری اتوبوسی که در سطح بینالملل آن را به نام تورهای HOP ON HOP OF BUS میشناسند، بسیار زیاد است چون هم در هزینه رفت و آمد مسافران صرفه جویی میشود و هم در وقت آنها.
تورهای این اتوبوسهای گردشگری با همان شرایط و استقبال از سوی مسافران در پرتغال، فرانسه و ایتالیا، لندن و… نیز اجرا میشود و نشان دهنده ایجاد زیرساختهای گردشگری در شهرهایی است که مسئولان آن بر جذب گردشگر بیشتر اعتقاد دارند.
اما اتوبوسهای گردشگری هنوز وارد ایران نشدهاند. هنوز 5 دستگاه اتوبوس گردشگری در گمرک منتظرند تا مالکان آنها هزینه گمرک را بدهند و بتوانند آنها را وارد ایران کنند. اگرچه عید امسال، تهرانیها شاهد عبور و مرور یک اتوبوس دو طبقه گردشگری قرمز رنگ بودند اما این اتوبوس تنها چند روز مسافران نوروزی را جابه جا کرد و پس از آن به علت اینکه پلاک دائمی نداشت، متوقف شد و معلوم نیست چه زمانی دوباره این تورها اجرا شود.
در سطح بینالمللی برای استفاده و رزرو این تورها وبهایی ایجاد شده است که گردشگران میتوانند آنها را به صورت آنلاین رزرو کنند و از برنامه هر توری مطلع شوند. با توقف این اتوبوسها فعلن ایران و شهر تهران از فهرست این تورها حذف شدهاست.
گویا هنوز راه زیادی است تا مسئولان دستگاههای مختلف از جمله محیط زیست، پلیس راه و… با حضور این اتوبوسهای گردشگری در شهر موافقت کنند.