حیدری: هیأت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان، بازوی رهبری برای رصد اهداف انقلاب خواهد بود/نیاز به گفتمان سازی

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه کاری هیأت اندیشه‌ورز محوری و راهبردی است، اعضای این هیأت اولویت را باید به پیگیری کار هیأت بدهند، وقت بگذارند و دنبال کنند تا اقدامات هیأت اندیشه‌ورز حالت فرمالیته و ظاهری پیدا نکند.

حیدری: هیأت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان، بازوی رهبری برای رصد اهداف انقلاب خواهد بود/نیاز به گفتمان سازی

آیت‎الله محسن حیدری درباره ضرورت تشکیل هیأت اندیشه‌ورز به خبرآنلاین گفت: بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب، علاوه بر وظیفه قانونی، اعضای مجلس خبرگان باید مطالبه گری انجام دهند اما مقصود، مطالبه گری در موضوعات استانی نیست هرچند آن هم مهم است ولی مهمترین مطالبه خبرگان باید متناسب با شأن آن و درباره نگاه راهبردی و کلان به اهداف انقلاب باشد.

وی افزود: انقلاب اهداف، شعارها و آرمان هایی داشت و استمرار انقلاب بستگی به پیشرفت آن اهداف و آرمان ها دارد چون در بعضی اهداف پیشرفت خوبی داشتیم، در بعضی متوقف ماندیم و در بعضی پس‌روی هایی رخ داد. باید مشخص شود که کجا پیشرفت، کجا پس‎روی و کجا توقف بوده و هر کدام چه علل و عواملی داشتند. البته این کار رهبری است و دستگاه دیگری که این وظیفه را در جمهوری اسلامی داشته باشد نداریم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مقام معظم رهبری، مجلس خبرگان را ارشاد فرمودند تا یک هیأت اندیشه ورز تشکیل شود و کسانی که آمادگی فکری و اطلاعاتی دارند و می توانند وقت بگذارند در این زمینه فعالیت کنند. در واقع هیأت اندیشه ورز شبیه کمیسیون های فعلی مجلس خبرگان است و مجلس خبرگان رهبری با تشکیل این هیأت تبدیل به بازوی مهمی برای رهبری در رصد اهداف بزرگ انقلاب می شود.

وی ادامه داد: وقتی مجلس خبرگان در قالب هیأت اندیشه ورز به نتایجی رسید که در کدام حوزه ها نسبت به اهداف انقلاب پس‌رفت و توقف داشته، می تواند از دو طریق آن را پیگیری کند. نخستین راه گفتمان سازی است چون وقتی موضوعی به گفتمان عمومی تبدیل شد، افکار عمومی به سمت و سوی مطالبه گری حرکت می کند. در این صورت مسئولان مجبور می شوند خود را هماهنگ با مردم کنند مثل موضوع هسته ای که تبدیل به مطالبه ملی شد و دیگر هیچ دولتی نتوانست این مطالبه ملی را نادیده بگیرد.

حیدری اظهار کرد: برای پیگیری و تحقق و پیشبرد اهداف انقلاب همچون عدالت محوری، گفتمان سازی نیاز است چون وقتی مشخص شود چقدر پیشرفت و چقدر تبعیض داریم و عزم و اراده مسئولان در اجرای عدالت تا چه میزان است، آن زمان می توان گفتمان سازی کرد. هنگامی که گفتمانی عمومی شد، مطالبه روز مردم می شود و مسئولان خود را اصلاح و با مردم همراه می کنند.

وی افزود: راه دوم عرضه مطالبات به محضر مقام معظم رهبری است که در صورت تأیید ایشان، این موضوعات در قالب سیاستگذاری های کلان به قوای سه گانه ابلاغ می شود، قوای سه گانه نیز موظفند به آنها جامه عمل بپوشانند. یعنی مجلس باید این سیاستگذاری ها را به قانون تبدیل کند و قوه مجریه و قوه قضائیه نیز بخش نامه و آیین نامه های لازم را بنویسند و کار روند اجرایی به خود گیرد. در مجموع این طور نخواهد بود که مجلس خبرگان خودش به صورت مستقیم ورود پیدا کند. چون مجلس خبرگان صلاحیت اجرایی ندارد ولی از راه مردم و مسئولان می تواند تحقق اهدافی که تشخیص داده را دنبال کند.

وی درباره توصیه رهبری به تشکیل هیأت اندیشه ورز برای آنکه نتیجه کارش خروجی عملی داشته باشد، گفت: افرادی که در این زمینه پیش مطالعه و آمادگی فکری داشتند، باید خود را در معرض فعالیت قرار دهند. ثانیا چون حوزه کاری هیأت اندیشه ورز محوری و راهبردی است، باید پیگیری کارهای آن در اولویت قرار گیرد؛ چون امکان دارد آقایان کارهای زیادی داشته باشند اما اولویت را باید به پیگیری کار هیأت بدهند، وقت بگذارند و دنبال کنند تا اقدامات هیأت اندیشه ورز حالت فرمالیته و ظاهری پیدا نکند.

نایب رئیس کمیسیون بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت مجلس خبرگان رهبری گفت: همه اعضای مجلس خبرگان، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و همه اندیشمندان حوزه و دانشگاه که به این اهداف و گفتمان های انقلاب معتقدند باید از تریبون هایی خود استفاده کنند. چون اصل قصه به گفتمان سازی مربوط می شود.

وی ادامه داد: اگر از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 گفتمان سازی انقلاب اسلامی توسط علما، روشنفکران، اندیشمندان، اهل قلم و اهل بیان، انجام نمی شد مردم آن نهضت تاریخی را به وجود نمی آوردند. اگر در دفاع مقدس گفتمان سازی نمی شد، مردم عزمشان جزم نمی شد و در دفاع مقدس حماسه نمی آفریدند؛ لذا گفتمان سازی در اهداف انقلاب محرک اصلی ملت است و باید همه کسانی که این ظرفیت را دارند در میدان حضور پیدا کنند. 

27214

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر