علائم اختلال در عملکرد تیروئید

اختلال در عملکرد غده‌ی تیروئید هنگامی‌که این غده به درستی عمل نمی‌کند، رخ می‌دهد. شناسایی علائم اختلال در تیروئید به منظور پیشگیری از بروز عوارض غیر ضروری مهم می‌باشد

علائم اختلال در عملکرد تیروئید

اختلال در عملکرد غده‌ی تیروئید هنگامی‌که این غده به درستی عمل نمی‌کند، رخ می‌دهد. شناسایی علائم اختلال در تیروئید به منظور پیشگیری از بروز عوارض غیر ضروری مهم می‌باشد.
بد عمل کردن هر اندام در بدن خود باعث بروز مشکلاتی می‌گردد، بنابراین منجر به اختلال در عملکرد مناسب سیستم‌های بدن می‌شود، چون این سیستم‌ها به همدیگر متصل می‌باشند. اندام‌های حیاتی بدن توسط غده‌هایی کنترل می‌شود که عملکرد این غده‌ها نیز به نوبه‌ی خود توسط انتشار هورمون‌ها و دیگر مواد شیمیایی کنترل می‌شود. غده‌ی تیروئید یکی از چنین غده‌هایی بوده که تقریبا همه‌ی عملکرد بدن را کنترل می‌کند. این غده‌ی پروانه‌ای شکل در گلو قرار دارد و از متابولیسم غذا به منظور تولید انرژی مراقبت کرده، و همچنین دمای بدن را نیز تنظیم می‌کند. دو هورمون حیاتی ترشح شده توسط این غده تیروکسین و تریدوترونین می‌باشد که مسئول تنظیم عملکردهای بدن می‌باشند. سطوح این هورمون‌ها باید در حالت تعادل باقی بماند، چون افزایش و یا کاهش در سطح آن‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات شناختی شود که ممکن است در نهایت باعث اختلال در عملکرد غده‌ی تیروئید گردد. مشکلات تیروئید منجر به کم کاری و یا پرکاری تیروئید می‌شود. از آن‌جا که این مشکل ممکن است در نهایت منجر به بروز سرطان تیروئید شود، بنابراین بررسی منظم سطوح تیروئید در بدن و گزارش هر گونه تغییرات مشاهده شده توسط پزشک متخصص ضروری می‌باشد.

علائم اختلال در عملکرد تیروئید

مشاهده شده که مشکلات تیروئید در زنان در مقایسه با مردان شایع‌تر می‌باشد.
علائم اختلال در عملکرد تیروئید در زنان و مردان تقریبا مشابه می‌باشد. در زیر برخی از نشانه‌های این مشکل غده‌ای که در افرادی که از اختلال در عملکرد غده‌ی تیروئید رنج می‌برند، مشاهده می‌شود، ذکر شده است.
خستگی که یک علامت پایدار بوده که یکی از علائم اولیه‌ی اختلال در عملکرد تیروئید می‌باشد. هنگامی‌که خستگی به صورت ناگهانی در فرد بعد از انجام کارهای سبک بروز کند، نشانه‌ای از ابتلا به تیروئید می‌باشد. نشانه‌ی شایع دیگر اختلال در غده‌ی تیروئید که در زنان و مردان مشاهده می‌شود، اختلال غیر طبیعی در وزن بدن می‌باشد. افراد ممکن است افزایش و یا کاهش وزن را حتی بعد از اتخاذ اقدامات ضروری نیز مشاهده کنند. کاهش یا افزایش غیر قابل توضیح بدن نیز در افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، مشاهده می‌شود.
افرادی که از اختلالات تیروئیدی رنج می‌برند، دجار ریزش مو نیز می‌شوند. در مردان ممکن است این بیماری منجر به ریزش مو و کچلی گردد. زنان نیز ممکن است هنگام شانه زدن موهایشان، دچار ریزش مو شوند. تغییرات در بافت مو، در خشک، زبر و شکننده شدن مو نیز ممکن است در هنگام بروز این بیماری مشاهده شود.
یک موضوع دیگر مرتبط با عدم کارکرد درست غده‌ی تیروئید، تغییرات در رفتار فیزیولوژیکی شخص می‌باشد. افسردگی، نوسانات خلق و خو بدون هیچ گونه دلیل مشخص، اضطراب و غیره برخی از عوارض شایع در این بیماران می‌باشد.
عدم تعادل در سطوح هورمونی می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شود که معمولا در بین این بیماران قابل توجه می‌باشد. هورمون‌های دیگر موجود در بدن نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و باعث بروز مشکلات دیگر مانند چرخه‌ی نامنظم قاعدگی، سقط جنین و ناباروری گردد.
سطوح غیر طبیعی هورمون‌ها در بدن می‌تواند مفاصل و عضلات را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع می‌تواند منجر به سایش و پاره شدن رباط ها، ضعف در عضلات و درد مفاصل گردد. علائم این بیماری ممکن است شامل گرفتگی عضلانی، اسپاسم، سفت شدن مفاصل، سندروم مچ ، ورم زانو و غیره گردد.

درمان اختلالات تیروئیدی

اگرچه تصور می‌شود که این بیماری مشکلات زیادی را در سیستم بدن ایجاد می‌کند، اما خبر خوب این است که اختلال در عملکرد تیروئید یک بیماری قابل درمان می‌باشد. یک آزمایش خون ساده به منظور تعیین سطح هورمون‌های تیروئیدی در بدن مورد نیاز می‌باشد. در صورتی‌که نتایج نشان دهد که شخص از اختلال عملکرد تیروئید رنج می‌برد، پس ارائه دهنده‌ی مراقبت بهداشتی باید این بیمار را به یک متخصص غدد معرفی کند. پزشک ممکن است یک سونوگرافی را از غده‌ی تیروئید انجام داده و یا یک اسکن جذب ید را به منظور تشخیص عملکرد این غده انجام دهد. در برخی موارد، یک بیوپسی ممکن است برای مشاهده‌ی نزدیک‌تر غده‌ی تیروئید لازم باشد. برای کم کاری تیروئید، پزشک ممکن است داروهایی را به منظور تقویت سطوح هورمونی تجویز کند. به منظور مدیریت پرکاری تیروئید، داروهایی مانند متیازول و پروپیلتایورواسیل به منظور بررسی هورمون‌های تیروئیدی تجویز می‌شود. محدودیت‌های رژیم غذایی نیز ممکن است تا زمانی که وضعیت بیمار به حالت عادی برگردد، ضروری باشد.
به منظور نظارت بر سطوح بهینه‌ی هورمون‌های تیروئیدی در بدن و بررسی مشکلات تیروئیدی، انجام آزمایش خون معمول ضروری می‌باشد. تغییر در رژیم غذایی و شیوه‌ی زندگی نیز به کاهش وقوع اختلالات غده ای کمک می‌کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان