لنفوسیت‌ها در مدفوع

حضور لنفوسیت‌ها در مدفوع به تشخیص عفونت دستگاه گوارشی کمک می‌کند. این مقاله توضیحاتی در رابطه با علت حضور لنفوسیت در مدفوع ارائه می‌دهیم

لنفوسیت‌ها در مدفوع

حضور لنفوسیت‌ها در مدفوع به تشخیص عفونت دستگاه گوارشی کمک می‌کند. این مقاله توضیحاتی در رابطه با علت حضور لنفوسیت در مدفوع ارائه می‌دهیم.
مدفوع یک ابزار کلیدی تشخیصی بوده که با استفاده از آن پزشک تشخیص می‌دهد که آیا فرد از اختلالات دستگاه گوارش رنج می‌برد یا خیر. مدفوع باید عاری از هر گونه سلول خونی باشد. با این‌حال، در صورتی‌که متخصص پاتولوژی لنفوسیت را در مدفوع مشاهده کند، می‌تواند نشانه‌ای از انواع بیماری‌هایی که ممکن است دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد، بیابد. هنگامی که فرد مبتلا به اسهال است، با کمک مصرف منظم آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند بر این بیماری غلبه کند و در این مواقع پزشک معمولا آنالیز نمونه‌ی مدفوع را برای او درخواست می‌کند. نمونه‌ی مدفوع به شناسایی نوع بیماری در فرد کمک می‌کند. معمولا، معمولا نتایج به عنوان تعداد کم، متوسط و زیاد سلول‌های سفید خون در نمونه‌ی مدفوع طبقه بندی می‌شود. مقادیر دقیق هر یک آن‌ها از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متنوع می‌باشد.

عدم وجود لنفوسیت‌ها

در برخی مواقع، با وجودی که فرد از اسهال رنج می‌برد، ممکن است هیچ نشانه‌ای از لنفوسیت در نمونه‌ی مدفوع خود نشان ندهد. این امر عمدتا نشان دهنده‌ی اسهالی است که به دلیل وجود ویروس‌ها ایجاد شده است. اسهال ویروسی عمدتا به واسطه‌ی نوروویروس‌ها ایجاد شده و نوعی از اسهال عفونی می‌باشد. علاوه بر اسهال ویروسی، عدم وجود لنفوسیت‌ها، همراه با همه‌ی علائم اسهال نیز ممکن است در بیمارانی که از بیماری‌هایی مانند وبا و اسهال ناشی از پارازیت‌هایی مانند اشرشیای کولای رنج می‌برند، دیده شود. با این‌حال، در صورتی‌که فرد دارای لنفوسیت نباشد، اما هنوز تعداد زیادی سلول‌های قرمز خون در مدفوع او مشاهده شود، ممکن است علامتی از وجود عفونت‌های آمیبی باشد.

لنفوسیت‌های متوسط

حضور خفیف لنفوسیت‌های پلی مورفوکلئیک در مدفوع فرد ممکن است نشانه‌ای از عفونت پاتوژنی دستگاه گوارش باشد. شیگلوز که اساسا به عنوان عفونت باسیلی شناخته می‌شود، یکی از علل شایع لکوسیتوزی در مدفوع می‌باشد و همچنین یکی از علل اصلی اسهال آبکی نیز می‌باشد. عفونت شیگلا معمولا به واسطه‌ی آلودگی‌های فاکوالپتیک ایجاد می‌گردد. علاوه بر اسهال، تب، استفراغ، گرفتگی معده و درد بدن نیز علل شابع شیگلوز می‌باشد.

لنفوسیت‌های زیاد

حضور تعداد زیاد لنفوسیت‌ها در مدفوع عمدتا نشانه‌ای از عفونت شدید دستگاه گوارش می‌باشد. بهترین مثال از این بیماری حصبه می‌باشد. نوع غالب لنفوسیت مشاهده شده در مدفوع در تب حصبه مونوسیت نامیده می‌شود. این بیماری توسط درد غیر طبیعی و شدید همراه با تب مشخص می‌گردد. بیماری‌های دیگری که ممکن است باعث سطوح بالای سلول‌های سفید خون در مدفوع گردد، شامل ورم مخاط روده‌ی بزرگ، عفونت‌های ناشی از باکتری اشرشیای کولای و غیره باشد. با این‌حال، در اکثر موارد، در صورتی‌که تعداد سلول‌های سفید خون بین خفیف تا شدید باشد، تشخیص موقت شیگلوز معمولا انجام می‌گردد. حتی بیماری گاستروانتریت نیز می‌تواند یکی از علل وجود تعداد زیاد سلول‌های سفید خونی در مدفوع باشد.
حضور سلول‌های سفید در مدفوع منجر به تغییر در رنگ مدفوع نمی‌شود، بنابراین فرد باید در آزمایشگاه پاتولوژی به بررسی حضور این سلول‌ها بپردازد. حتی علل غیر بیماریزای مرتبط با مشکلات روده نیز ممکن است مسئول وجود لنفوسیت‌ها در مدفوع باشند. این علل شامل بیماری التهاب روده، دیورتیکولیت و ورم مخاط روده‌ی بزرگ ناشی از تابش باشد. اسهال التهابی با چنین علل غیر عفونی می‌تواند باعث حضور لنفوسیت در مدفوع گردد. بنابراین، حضور و یا عدم حضور لنفوسیت‌ها در مدفوع نباید دلیل کافی برای دستیابی به نتایج قطعی درباره‌ی وجود هر گونه بیماری باشد. از این‌رو، تشخیص نهایی بیماری تنها بعد از در نظر گرفتن علائم مختلف و نتایج آزمایشات صورت می‌گیرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر