۱۸ راز شگفت‌انگیز درباره‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی

ازآنجاکه استودیوهای سینمایی میلیون‌ها دلار برای جان بخشیدن به قهرمانان داستان‌های مصور و پیشی گرفتن از رقیبانشان صرف می‌کنند، ممکن است فکر کنید تمام زحمت و انرژی‌شان به روی پرده خواهد آمد؛ اما جالب است بدانید که برخی از بهترین داستان‌های ابرقهرمانی، پشت دوربین و حتی قبل از شروع فیلم‌برداری پدید می‌آیند

ازآنجاکه استودیوهای سینمایی میلیون‌ها دلار برای جان بخشیدن به قهرمانان داستان‌های مصور و پیشی گرفتن از رقیبانشان صرف می‌کنند، ممکن است فکر کنید تمام زحمت و انرژی‌شان به روی پرده خواهد آمد؛ اما جالب است بدانید که برخی از بهترین داستان‌های ابرقهرمانی، پشت دوربین و حتی قبل از شروع فیلم‌برداری پدید می‌آیند. 18 واقعیت جالب درباره‌ی فیلم‌های سینمایی ابرقهرمانی را در اینجا بخوانید.

«مرد پولادین» Man Of Steelدر آخرین داستان سوپرمن که به منشأ آن بازمی‌گردد، داستان از روی بیشتر قسمت‌های زمان کودکی کلارک که در آن توانایی‌های خود را کشف می‌کند، می‌پرد، اما ما یک نظر تصویر وحشتناکی از توانایی اشعه‌ی ایکسی‌ِ او را می‌بینیم. این صحنه به نظرتان آشنا می‌آید؟ باید که این‌طور باشد: تیم جلوه‌های ویژه برای بازبینی کلی فیلم، به جان کارپنتر (John Carpenter)، کارگردان فیلم ترسناک «آن‌ها زنده هستند» They live مراجعه کردند.
فیلم نگاهی کوتاه به سیاره‌ی کریپتون، پیش از آنکه نابود شود، می‌اندازد؛ اما برای آنکه واقعی به نظر بیاید، اسنایدر (Snyder) یک زبان‌شناس استخدام کرد تا زبانی به‌کل جدید، با الفبا و ساختار جمله برای جامعه‌ی باستانی آنجا خلق کند. تیم هنری نیز ترتیبی داد تا اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های کریپتونیایی، آماده‌ی ترجمه برای طرفدارانی که کمی وقت آزاد دارند، همه‌جا بر روی صحنه‌ و وسایلش حک شود.

«بتمن در برابر سوپرمن» Batman V Supermanهمه‌ی بچه‌ها آرزو دارند بتمن باشند، بنابراین تعجب‌آور نیست که بدانید بن افلک (Ben Affleck) در حین تولید بتمن در برابر سوپرمن از استودیو خواست که وقتی فیلم‌برداری تمام شد، لباس شوالیه‌ی تاریکی را به او بدهند. به او گفتند که این کار ممکن است، اما او باید هزینه‌ی صد هزار دلاری آن را بپردازد. او به این نتیجه رسید که چندتایی عکس هم کارش را راه می‌اندازند.
«طلوع عدالت» Dawn Of Justice شاید اولین باری باشد که بتمن و سوپرمن هر دو بر روی یک پرده ظاهر می‌شوند؛ اما این تمام داستانِ این ابرستاره‌ها که نقش قهرمانان را می‌سازند، نیست. برای دیدن «بهترین در جهان» World’s Finest که یک نسل در رؤیایش بودند، «از سخن مانده» Speechless را با بازی مایکل کیتون (Michael Keaton) و کریستوفر ریو (Christopher Reeve) امتحان کنید.
طرفداران داستان‌های ابرقهرمانی نمی‌دانند جهان فیلم‌های دی‌سی چطور ادامه خواهد یافت، اما تاریخ به لطف بن افلک از پیش‌ساخته شده است. بن افلک بعد از بازی در نقش بازیگر سابق سوپرمن، جورج ریوز (George Reeves) در هالیوود، اولین و تنها مردی‌ست که در نقش هردوی بزرگ‌ترین قهرمانان دی‌سی (بتمن و سوپرمن) را بازی کرده است و این از آن رکوردهایی‌ست که احتمالاً برای همیشه خواهد ماند.

«نگهبانان کهکشان» Guardians Of Galaxyسفینه‌ی استارلرد ممکن است پیشرفته و جالب به نظر برسد، اما کارهای انجام‌شده برای رمانتیک کردن سفینه، زیر نور سیاه آن را تبدیل به تابلوی جکسون پولاک (Jackson Pollock) می‌کند. نور سیاه در فیلم‌نامه بود، اما شوخی کریس پرت (Chris Pratt) که جان می‌داد برای سانسور کردن، در فیلم‌نامه نبود. جیمز گان (James Gunn) کارگردان فیلم تنها بعدازآنکه دید تماشاچیانِ امتحانیِ سِری اول به دیالوگ خیلی خندیدند، اجازه داد که در فیلم باقی بماند.
سربازهای ساکاران (Sakaraan) که برای رونان (Ronan) کار می‌کنند، چندان در معرض توجه قرار نمی‌گیرند، اما آنجایی که قرار می‌گیرند، صدایشان را جیمز گان (James Gunn) و دستیارش سیمون هت (Simon Hatt) درمی‌آورند. گان حتی یک نقش فرعی را نیز به‌عنوان سرباز بدون ماسکی که یوندو (Yondu) او را می‌کشد، بازی می‌کند.

«مرد مورچه‌ای» Ant-Manکمدی مارول (Marvel) ارجاعات فراوانی به فرهنگ‌عامه دارد، اما یکی از بهترین‌های آن‌ها هرگز به روی پرده نرفته است. پل راد (Paul Rudd) بر این نظر بود که شخصیت مایکل پنا (Michael Pena) بیرون زندان او را ببیند و آهنگ «در چشمان تو» ی پیتر گابریل (Peter Gabriel) را به‌عنوان اشاره‌ای به فیلم کلاسیک «هر چی خواستی بگو» Say Anything را برایش بخواند. حتی این صحنه را فیلم‌برداری کردند… بعد فهمیدند که خریدن امتیاز آن ترانه چقدر هزینه دارد و حذفش کردند.

«آیرون‌من 3» Iron Man 3مراسم دوشیزه چاتانوگا (Chatanooga) برای یک تک‌خنده بازی شده است، اما شرکت‌کننده‌ی آن به‌هیچ‌وجه تصادفی نیست. هنگام انتخاب بازیگر برای این نقش، شین بلک (Shane Black)، کارگردان فیلم، ایون زیما (Yvonne Zima)، بازیگر هفت‌ساله‌ی «بوسه‌ی طولانی شب‌به‌خیر» را که یکی از اولین فیلم‌نامه‌های خودش است، برای این کار در نظر می‌گیرد.

«آیرون‌من 2» Iron Man 2هنگامی‌که تونی (Tony) در حال جستجوی دشمن دیرینه‌اش، ویپلش (Whiplash) است، یک عکس قدیمی تصویری از دشمنش را نشان می‌دهد که قبلاً به خاطر فروختن پلوتونیوم دستگیرشده است. این عکس، کار فتوشاپ نیست، بلکه یک عکس واقعی از میکی رورکِ (Mickey Rourke) بازیگر است که درزمانی که جوان‌تر بوده است و به خاطر مواد مخدر دستگیرشده از او گرفته‌شده است.

«مردان ایکس» X-Menطرفداران فیلم احتمالاً چنان حواسشان به معرفی نقش روگ (Rogue) در اولین فیلم مردان ایکس پرت بوده است که متوجه یکی از برجسته‌ترین نقش‌های کوتاه آن نشده‌اند. راننده‌ی کامیونی که او را در شهری در شمال کانادا پیاده می‌کند، جورج بوزا (George Buza)، بازیگر و صدای فراموش‌نشدنی بیست (Beast) در سریال کارتونی مردان ایکس است.
جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری، از سال 2000 تاکنون پیشرفت به سزایی کرده است، اما حتی در همان زمان نیز، دست‌اندرکاران فیلم، روش هوشمندانه‌ای برای ایجاد تله پورت جهشی پسری که تنهایی بسکتبال بازی می‌کند، پیدا کردند. تنها یک سه‌قلو استخدام کنید، گریمشان کنید و با این کار طرفدارانتان فکر خواهند کرد که جلوه‌های ویژه چه‌کارها که نمی‌تواند بکند.

«بتمن آغاز می‌کند» Batman Beginsاولین صحنه‌ی که کریستین بیل (Christian Bale) با همکارانش مایکل کین (Michael Caine) و مورگان فریمن (Morgan Freeman) بازی کرده است او را در حال بیدار شدن از خواب توسط دارو نشان می‌دهد. بااینکه اجرای او فوق‌العاده از آب درآمده، اما همکاران زمانی که دیدند بیل واقعاً در تخت وین (Wayne) خوابش بره است، خیلی هم تحت تأثیر بازیش قرار نگرفتند. شروع فیلم‌برداری این‌گونه است که آلفرد (Alfred) به وین سیخونک می‌زند تا بیدارش کند (و بیل از خواب بیدار می‌شود) یک جورایی یک شروع خوب ازکاردرآمده است.

«ددپول» Deadpoolبعضی از خنده‌دارترین قسمت‌های فیلم مربوط به صحنه‌های ددپول به همراه راننده تاکسی محبوبش، دوپیندر (Dopinder) است؛ اما طرفداران فیلم ممکن است متوجه نشده باشند که این راننده درواقع ادای احترامی است به دوست دوران کودکی رایان رینولدز (Ryan Reynolds) که در راستای جریانات فیلم در اثر برخورد صاعقه درگذشته است. واقعاً این اتفاق افتاده است.
به‌جای استفاده از اثرهای هنری وید ویلسون (Wade Wilson) خانه‌اش را با کاغذهای هدف تیراندازی دکور کرده است. ظاهراً زیاد به تیراندازی می‌رود و این کاغذها هم همه هدف‌های تمرین پلیس کانادا هستند، البته پیدا کردن این کاغذها هم خیلی سخت نیست، چون پدر و برادر رایان هر دو پلیس هستند.
فیلم نشان می‌دهد که جهان این فیلم و ایکس من‌ها یکی‌ست، حتی در پشت‌صحنه هم همین اتفاق جریان دارد، مثلاً اولیویا مون (Olivia Munn) برای نقشی در «ددپول» تست بازیگری داد ولی قبول نشد اما ازآنجایی‌که خیلی خوب بود تهیه‌کننده کار او را برای بازی در «مردان ایکس: آپوکالیپس» X-Men: Apocalypse انتخاب کرد.

«ولورین» The Wolverineدر دومین حضور شخصی هیو جکمن (Hugh Jackman) در نقش ولورین بالاخره این هنرپیشه به آمادگی جسمانی که همیشه برای نقش ولورین در ذهن داشت رسید، اما در طول فیلم این آمادگی و ورزیدگی بدنی به‌اندازه‌ی کافی نمایان نشد، به همین دلیل بیشتر پوسترها و تبلیغات فیلم متمرکز بر هیو جکمنی بود که پیراهن بر تن ندارد و عضلاتش نمایان است.

«جوخه‌ی انتحار» Suicide Squatدشوار می‌توان بازیگر زن دیگری را تصور کرد که شخصیت قدرتمند و جدی آماندا والر (Amanda Waller) را مانند ویولا دیویس (Viola Davis)، بازیگر نامزد اسکار، بتواند درست از آب دربیاورد؛ اما گویا استودیو به‌شدت مشتاق بوده از یک بازیگر شناخته‌شده‌ی جهانی دیگر یعنی اپرا وینفری (Oprah Winfrey) استفاده کند. هنوز نمی‌توان تصمیم گرفت که این ایده وحشتناک بوده است یا درخشان.

«کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» Captain America: The Winter Soldierممکن است مانند یک تخیل به نظر برسد اما پرتاب ماهواره‌ای که در اولین صحنه داستان می‌بینیم یک ماهواره‌ی واقعی را نشان می‌دهد. ظاهراً کارگردان پس از اتمام تولید صحنه برای فیلم‌برداری به این نتیجه رسیده که بهتر است از یک ماهواره (موشک) واقعی استفاده کند. یکم عجیب نیست؟

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر