به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که باحضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز(سه شنبه) برگزار شد، درباره معضل و مشکل بافت فرسوده در شهر تهران اظهار کرد: در طول سال های گذشته به دلیل اینکه توجه شهرداری بر درآمد پر سرعت بوده، از توجه به بافت فرسوده غافل شدیم.
هاشمی گفت: طی چند سال گذشته به جای بارگذاری در مناطق بافت فرسوده، به سمت باغات رفتیم.
وی افزود: 4 هزار هکتار بافت فرسوده در شهر داریم، با توجه به اینکه میزان باغات بسیار بیشتر از بافت فرسوده بود، با این وجود برای گسترش شهر باغات را از بین بردیم و تمام امکانات ما در اختیار از بین بردن باغات بود.
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: در جلسات شورای پنجم شهر تهران موضوع دسترسی کوچههای غیر نفوذ در بافتهای فرسوده را در دستور کار خود قرار دادیم و همچنین این موضوع در برنامه های نجفی شهردار تهران هم قرار دارد.
هاشمی گفت: در برنامه نجفی مشکل درآمدزایی را حل و از معضل بافت فرسود خارج خواهیم شد.
هزینه شهر تهران در کمتر از 15 سال، 40 برابر شده است
وی افزود: امروز یکی از مشکلاتی که رسانه ها، افکار عمومی و مردم به عنوان معضل اساسی تهران به آن اشاره می کنند، بارگذاری نامناسب و خارج از ظرفیت در مناطق شمالی و مرکزی تهران است. برخی از آن به عنوان شهر فروشی و برخی به عنوان تراکم فروشی نام می برند، اما واقعیت آن است که این پدیده یک معلول است نه علت، در واقع درآمدهای ناپایدار شهری که بخش عمده آن از فروش تراکم منفی و یا واگذاری املاک و اراضی شهری حاصل می شود، نتیجه فقدان مدیریت هزینه در اداره شهر بوده است. هزینه اداره شهر تهران طی کمتر از 15 سال، 40 برابر شده است و این افزایش تصاعدی هزینه ها و فقدان درآمد پایدار موجب شده است که مدیریت شهری به استفاده از درآمد ناپایدار و فروش و حتی پیش فروش شهر روی بیاورد.اگرچه بخشی از این هزینه به ویژه در دهه 80 صرف پروژه های عمرانی شد، اما ساخت بزرگراهها و تونلهای جدید با فروش تراکم منفی در حاشیه آن، تردد خودروهای شخصی بیشتری تولید کرد و در نهایت معضل ترافیک نه تنها تقلیل نیافت، بلکه تشدید شد.
برای اداره شهر باید بر اساس نظام مدیریت درآمد پایدار حرکت کنیم
رئیس شورای شهر تهران گفت: این یک واقعیت است که برای اداره بهینه شهر باید براساس نظام مدیریت درآمد پایدار حرکت کنیم نه مدیریت هزینه مجدد، چراکه هزینه محوری ابتدا به فروش شهر برای احداث پروژه های عمرانی می پردازد و سپس هزینه های جاری سهم پروژه های عمرانی را به تدریج می بلعد، همان گونه که در شرایط فعلی در بسیاری از دستگاه ها و سازمان های مدیریت شهری، سهم هزینه های جاری به 70 تا 90 درصد رسیده است و تنها اندکی از بودجه صرف فعالیت می شود و بخش عمده آن صرف پرداخت حقوق کارمندان می شود.
هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: این رویکرد از ارکان اصلی گفتمان اقتصاد مقاومتی است که از سوی رهبر انقلاب به عنوان خط مشی اقتصاد کشور اعلام شده است، کاهش هزینه و اتکا به درآمدهای ناپایدار و افزایش بهره وری و اتکا به درآمدهای پایدار موضوعی است که باید به عنوان سرفصل اصلاحات و تحول در مدیریت شهری قرار گیرد.
وی افزود: ایجاد تحول در نظام مدیریت شهری، نیازمند تحول در مدیریت هزینه و اتکا به درآمد پایدار است و این جز با چابک سازی و اتخاذ یک رژیم لاغری برای پیکره فربه مدیریت شهری محقق نمی شود. استفاده از نظام های مدون و یکپارچه تامین و هزینه کرد مالی، پیوست کردن فرآیند پروژه ها و هزینه ها به درآمدهای پایدار از جمله اقداماتی است که می تواند مدیریت شهری را از وضعیت کنونی ارتقا دهد.
هزینه شهر تهران 5 برابر شهر لندن است
رئیس شورای شهر تهران گفت: مقایسه شهرداری تهران با شهرداری سایر شهرهای توسعه یافته نشان می دهد که هزینه اداره تهران حدود 5 برابر لندن است، درحالی که کیفیت خدمات شهری لندن با وضعیت فعلی تهران قابل مقایسه نیست، البته توجه به این نکته ضروری است که اصلاح نظام مدیریت مالی و کاهش هزینه اداره شهر نباید به ایجاد نگرانی و بی ثباتی در بدنه شهرداری بیانجامد، بلکه باید اصلاحات توأم با امنیت شغلی و ارتقای عملکرد و حرکت به سوی درآمد پایدار و گسترش خدمات شهری صورت پذیرد و از توانمندی نیروهای متراکم فعلی بدنه شهرداری با رویکرد توسعه خدمات استفاده شود.