مراقبت از پوست کودکان در برابر آفتاب

کرم‌های ضد آفتاب محافظ خوبی در برابر اشعه‌های UVA و UVB هستند.

مراقبت از پوست کودکان در برابر آفتاب

تحریریه ماهنامه کودک سالم

در طول روز از حضور در معرض نور شدید آفتاب پرهیز کنید
وقتی‌که آفتاب در قوی‌ترین حالت ممکن است (10 صبح تا 4 بعدازظهر) سعی کنید کودک خود را در یک جای سایه و به دور از نور خورشید نگاه دارید اگر لازم باشد که فرزندتان در این ساعات در معرض نور خورشید باشد (مثلا مجبور باشید او را به جای خاصی ببرید) حتما به نکات ایمنی توجه کنید حتی در روزهای ابری، اشعه‌‌های UV می‌توانند از میان ابرها عبور کنند و به پوست آسیب برسانند، برعکس تصور عموم که معتقدند چون آفتاب دیده نمی‌شود پس خطری برای پوست ندارد.

در چنین روزهایی کودکان نمی‌دانند که ممکن است به پوست‌شان آسیب برسد چرا که هوا گرم نیست و احساس خنکی دارند. ابرها باعث مسدود شدن راه این اشعه‌ها نمی‌شوند پس در چنین روزهایی هم اقدامات لازم برای مراقبت‌ از پوست فرزندتان را انجام دهید.

پوشش مناسب
یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید، پوشش مناسب آن است باید مطمئن باشید که با لباس‌های مناسب روی پوست فرزندتان پوشانده شده است. پوست نوزادان و کودکان خردسال بسیار نازک و حساس است و خیلی راحت‌تر دچار سوختگی می‌شود.

ولی معمولا از نوزادان در برابر نور خورشید به خوبی محافظت می‌شود و پوشش خوب و کاملی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. اما این نکات باید در مورد کودکان خردسال نیز مورد توجه قرار گیرد. لباس فرزندتان باید تمام پوست او را بپوشاند حتی باید از کلاه لبه‌دار نیز استفاده کنید تا روی صورتش سایه بیندازد.

استفاده مداوم از کرم ضدآفتاب
این روزها در همه جا کرم‌های ضد آفتاب مخصوص کودکان نیز یافت می‌شود این کرم‌ها برای پوست حساس کودکان ساخته و تولید می‌شوند. مقاومت زیادی در برابر عرق کردن دارند و رایحه بسیار خوبی هم دارند اما چیزی که در مورد تمام این کرم‌ها بسیار مهم است میزان محافظت آنها از پوست در برابر اشعه‌های UV است. SPF این کرم‌ها باید به اندازه‌ای باشد که بتوانند از پوست محافظت کنند. برای کودکان خردسال SPF (30) و بالاتر مناسب‌تر است.

کرم‌های ضد آفتاب محافظ خوبی در برابر اشعه‌های UVA و UVB هستند. اگر با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب پوست فرزندتان دچار حساسیت می‌شود باید به دنبال خرید محصولی باشید که حاوی دی‌اکسید تینانیوم فعال است. کرم ضد آفتاب را به هنگام خروج کودک از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید روی پوست او بمالید.

بهتر است که اینکار را 30-15 دقیقه قبل از خروج از خانه انجام دهید. دور لب‌ها را فراموش نکنید و حتما روی گردن، شانه‌‌ها، گوش‌ها، دستها را نیز کرم ضد آفتاب بمالید. سعی کنید هر 2 ساعت یکبار کرم را تجدید کنید. در مورد استفاده از کرم ضد آفتاب خساست را کنار بگذارید. مخصوصاً اگر کودکتان زیاد عرق کرده باشد و یا شنا کرده باشد،‌ حتماً‌ اینکار را انجام دهید.

بهتر است که از کرم ضد آفتاب و ضد آب استفاده کنید مخصوصاً‌موقع شنا کردن، آب استخر (روباز) و دریا می‌تواند اشعه‌‌های نور خورشید را منعکس کند و کودکان نیاز به محافظت بیشتری دارند. کرم‌های ضد آفتاب و ضد آب تا حدود 80 دقیقه داخل آب تاثیر خود را حفظ می‌کنند. مراقبت‌های لازم از پوست کودکان بستگی به رنگ پوست نیز دارد و کودکان سفید‌پوست نیاز به مراقبت بیشتری دارند چرا که راحت‌تر و ساده‌تر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.

پوشش‌ محافظتی چشم‌ها در برابر نور خورشید

نور خورشید علاوه بر پوست به چشم‌ها نیز آسیب می‌رساند و باعث سوختگی قرنیه می‌شود. وقتی که این آسیب‌دیدگی‌ها ادامه می‌یابند و مرتباً تکرار می‌شوند، باعث بروز آب مروارید می‌شوند و تاری دید را در پی دارند. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این خطرات، استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب است، البته تمام عینک‌های آفتابی به یک اندازه در برابر این اشعه‌ها از چشم‌ها محافظت نمی‌کنند لنزهای شیشه‌ای و پلاستیکی که دارای فیلترهای خاص UV نیستند فقط به شما حس دروغین محافظت را می‌دهند ولی در واقع اینکار را انجام نمی‌دهند.

عینک آفتابی انتخابی شما باید در برابر این اشعه‌ها با 100 درصد قدرت محافظت داشته باشد. بسیاری از کودکان استفاده از عینک‌های آفتابی را دوست ندارند ولی سعی کنید آنها را تشویق به انجام اینکار کنید و عینک‌هایی را برایشان انتخاب کنید که شکل دلخواهشان را دارند.

محافظت بیشتر به هنگام استفاده از برخی داروها

برخی از داروها میزان حساسیت به اشعه‌های UV را افزایش می‌دهند. کودکانی که از برخی داروهای خاص استفاده می‌کنند دچار سوختگی‌های پوستی شدیدتر می‌شوند. در چنین مواردی بهتر است تحت نظر پزشک از میزان کرم ضد آفتاب بیشتری استفاده کنید چرا که این داروها باعث می‌شود پوست مستعد آسیب‌دیدگی‌های بیشتری شود (برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد آکنه جزو این دسته داروها هستند).

فراموش نکنید برای آنکه بتوانید مراقبت مناسب از پوست را به فرزندتان بیاموزید باید خودتان برای او الگوی خوبی باشید. استفاده از ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه و لباس مناسب رفتارهای مناسبی هستند که باعث کاهش آسیب‌دیدگی‌ها و خطرات می‌شوند و شما می‌توانید تمام این نکات را با رعایت در مورد خودتان به کودک‌تان نیز بیاموزید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر