یک هفته با کتاب؛

درگذشت ناشر ترجمه های ذبیح الله منصوری و افتتاح کتاب پارک تهران

درگذشت مدیرمسئول انتشارات زرین و افتتاح کتاب پارک تهران از جمله خبرهای حوزه کتاب و نشر در این هفته هستند.

درگذشت ناشر ترجمه های ذبیح الله منصوری و افتتاح کتاب پارک تهران

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: با توجه به تعطیلی دو روز ابتدایی این هفته، نباید انتظار داشت گزارش هفتگی اخبار کتاب و نشر، چندان پر خبر باشد. به همین دلیل بیشتر خبرهای این گزارش مربوط به روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه این هفته هستند.

گزارش این هفته متاسفانه حاوی یک خبر درگذشت است و در ادامه، یک خبر انتصاب، یک خبر افتتاح، دو خبر معرفی درباره جوایز بین المللی و دو خبر دیگر مربوط به خانه جلال آل احمد و انتشار پوستر هفته ملی کودک دارد.

در ادامه گزارش این هفته «یک هفته با کتاب» را از نظر می گذرانیم:

درگذشت مدیرمسئول انتشارات زرین

مرتضی ریاحی‌پور پایه‌گذار و مدیرمسئول انتشارات زرین و ناشر ترجمه های ذبیح‌الله منصوری دار فانی را وداع گفت. پیام امینی معاون انتشارات زرین روز سه شنبه این خبر را به مهر داد و گفت: مرتضی ریاحی‌پور دوشنبه شب درگذشت.

پیکر این ناشر که به چاپ ترجمه های ذیبح الله منصوری هم اشتغال داشت، دیروز چهارشنبه در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. در پی درگذشت ریاحی پور، مدیرعامل خانه کتاب پیام تسلیتی صادر کرد.

وضعیت نابه سامان بازسازی خانه قدیمی جلال آل احمد

طبق گفتگو و گزارشی که این هفته در خبرگزاری مهر منتشر شد، محمدحسن دانایی خواهرزاده جلال آل‌احمد با انتقاد از روند بازسازی منزل این نویسنده و همسرش سیمین دانشور طی سه سال گذشته، گفت: این پروژه که از اوایل سال 1393 آغاز شده و قرار بود طی سه تا حداکثر شش ماه به پایان برسد، اکنون بیش از سه سال و نیم است که حسب ظاهر در دست اجراست، ولی واقعیت امر حکایت از آن دارد که در اثر بی مبالاتی و سهل انگاری و عدم احساس مسوولیت، اجرای آن دستخوش مرور زمان شده و عملاً به حالت تعلیق درآمده است.

دانایی گفت: خانه محل زندگی زنده‌یادان جلال آل‌احمد و سیمین دانشور واقع در دزاشیب که در سال 1332 ساخته شده، در سال 1383 در فهرست بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ثبت شده و پس از فوت سیمین دانشور برای تبدیل شدن به یک نهاد فرهنگی به نام «خانه- موزه» در اختیار شهرداری منطقه یک و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران قرار گرفت، ولی عملیات مرمت و بازسازی این بنا که نمونه‌ای بی بدیل و تمام عیار از یک خانه- موزه کامل با تمام ویژگی‌های مورد انتظار بوده و از جمله آثار کالبدی و تاریخی هویت ساز در بافت اجتماعی و کالبدی شهر تهران است، ظاهراً به علت فقدان اعتبار مرتباً به تأخیر می‌افتاد.

انتصاب دبیر هفتمین جشنواره شعر انقلاب

خبر انتصابی این هفته هم این بود که محمدرضا ترکی با حکم فاضل نظری معاون هنری و رئیس جشنواره‌های حوزه هنری، به عنوان دبیر هنری «هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب» منصوب شد.

افتتاح «کتاب پارک» در تهران

از دیگر اخبار این هفته، تاسیس و افتتاح مرکز «کتاب پارک» با هدف آموزش، تربیت و خرید آسان تر والدین برای کودکان در بوستان هروی تهران بود.

در این مرکز فروش کتاب که برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است، فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی متنوعی ویژه کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده و بخش‌های متنوعی برای خرید کتاب، اسباب بازی و لوازم التحریر مناسب این گروه سنی طراحی شده است. این کتاب پارک از 6 بخش و با محوریت کتاب تشکیل شده است.

انتشار پوستر هفته ملی کودک

هفته ملی کودک از 15  تا 21 مهر برگزار می‌شود که پوستر این هفته، تصویری از دوستی کودک و طبیعت را به تصویر کشیده و خبر انتشارش روز دوشنبه این هفته منتشر شد. تصویرگری این پوستر به عهده میثم موسوی بوده است.

معرفی نامزدهای جایزه آستریلد لیندگرن 2018

طبق خبری که دوشنبه این هفته منتشر شد، نامزدهای جایزه ادبیات کودک و نوجوان آستریلد لیندگرن 2018 در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام می‌شوند.

به این ترتیب، نامزدهای جایزه مذکور که مهمترین و معتبرترین جایزه برای نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک و نوجوان در جهان است، روز 12 اکتبر (19 مهرماه) همزمان با نخستین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت معرفی می‌شوند. نامزدهای دریافت این جایزه در مراسمی که با حضور معاون رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت و رئیس هیات داوران جایزه آسترید لیندگرن برگزار می‌شود معرفی خواهند شد.

معرفی صد و دهمین برگزیده نوبل ادبیات

بنابر اعلام آکادمی نوبل برگزیده سال جاری این جایزه، امروز پنجشنبه 13 مهر برگزیده خود را از طریق سایت این آکادمی معرفی می‌کند و مراسم اهدای جایزه و سخنرانی برگزیده نیز حدود دو ماه پس از آن در محل آکادمی نوبل برگزار می‌شود.

این جایزه علاوه بر مدال طلای آن، ارزش مادی معادل تقریبی برابر با 8 میلیون کرون سوئد معادل بیش از 920 هزار دلار داراست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان