ماهان شبکه ایرانیان

نخستین فصل کاوش محوطه باستانی ایزگام آغاز شد

نخستین فصل کاوش، گمانه زنی، مستند سازی و مطالعات سنجش از راه دور محوطه باستانی ایزگام دشت جنت رودبار رامسر دارای آثار عصر آهن ۱ و ۲ آغاز شد.

نخستین فصل کاوش محوطه باستانی ایزگام آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا خلعتبری، سرپرست هیات علمی کاوش های باستان شناسی ایزگام دشت رامسر گورستان ایزگام را   یکی از گورستان های ارزشمند غرب استان مازندران دانست و گفت: این گورستان بر اساس یک برنامه بررسی و شناسایی اضطراری پژوهشی در سال 1368 مورد گمانه زنی قرار گرفته و وجود آثاری از عصر آهن 1 و 2 در آن مسلم شده بود.

به گفته این باستان شناس از آنجایی که غرب مازندران تاکنون به طور هدفمند زیر پوشش مطالعات باستان شناسی قرار نگرفته و پرسش های اساسی و بنیادین در ارتباط با ساختارهای فرهنگی و هنری منطقه وجود دارد انجام کاوشهای باستان شناسی از چندی پیش دراین منطقه ضرورتی تام یافته است.

او با اشاره به این نکته که هیات کاوش های باستان شناسی شامل کارشناسانی از رشته های مختلف از جمله باستان شناس، انسان شناس جسمانی، مردم شناس، ژئوفیزیک، پارینه سنگی، ژنتیک و ... است ابراز امیدواری کرد: تا آغاز فصل دوم کاوش این محوطه باستانی، نتایج به دست آمده در قالب کتاب تدوین و آماده چاپ شود.

او با اشاره به پایان کار این هیات در تاریخ 27 مهرماه گفت: نخستین فصل کاوش، گمانه زنی، مستند سازی و مطالعات سنجش از راه دور محوطه باستانی ایزگام، بر اساس برنامه های مصوب پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی و با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان