رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

شمس و مولانا در سطح جهان به درستی شناسانده شوند

ارومیه - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: شمس و مولانا که بعنوان چهره های بین المللی مطرح هستند و باید زمینه معرفی درست و مناسب آنها در سطح جهانی فراهم شود.

شمس و مولانا در سطح جهان به درستی شناسانده شوند

به گزارش خبرنگار مهر، اشرف بروجردی ظهر شنبه در همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی با بیان اینکه میشه موضوع مولانا و شمس مورد سوال بوده اند و این شخصیت ها متعلق به کشورمان است و باید واکاوی شوند و پاسخ گوی نیازهای فکری و عاطفی جامعه باشند افزود: دنیای امروز نیازمند برخورداری از مفاهیم و ادبیات مبتنی بر صلح و محبت است.

وی با تاکید بر ضرورت شناساندن مفاخر فرهنگی ایران اسلامی به نسل جوان گفت: شمس و مولانا از چهره های ارزشمند بین المللی هستند، بخشی از جامعه نیازمند به شناخت معرفت گونه چهره های ارزشمند عرفانی است.

بروجردی با بیان اینکه ادبیات و رفتار پیامبر اکرم (ص) نیز بر مبنای عشق و محبت بود عنوان کرد: اگر ادبیات واقعی دین مبین اسلام در دنیای امروزی حکم فرما بود، شاهد بروز تفکرات صلح ستیز و خشن نبودیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ابراز تاسف از اینکه گروه ها و افرادی که به نام دین اقدامات جنگ طلبانه ای دارند، با دین مبین اسلام بیگانه هستند افزود: باید در جهان امروز گامی برای نجات بشر برداریم و بدون اضطراب و ترس و شرایط امن برای رشد اندیشه ها  فراهم شود.

بروجردی گفت: شمس و مولانا سرمایه های فرهنگی کشور به شمار می روند،اشعار مثنوی پرتیراژ ترین کتاب ترجمه شده در جهان است که این امر تاییدی بر مدعای جهانی بودن این شخصیت های فرهنگی والاست.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پران' و ' زر دوز' بود.

کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.

هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است و همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در خوی برگزار می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان