روزهای گذشته بازار خودروی کشور در التهاب کامل بوده و دلیل آن هم عدم شمارهگذاری برخی از خودروهای چینی به بهانه مصرف سوخت فراوان و آلایندگی هوا توسط آنها است. عدم شمارهگذاری این محصولات بازار خودروی کشور را بسیار ملتهب کرده و همین موضوع باعث گمانهزنیهای فراوانی در بین فعالان حوزه خودرو شده و برخی از فعالان مذکور گمان میکنند که ظاهرا کاسهای زیر نیم کاسه بوده و بزودی خودروهای چینی از بازار ایران حذف خواهند شد!
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/07/16/1140070887.jpg)
در طول یک ماه گذشته حملات وسیع مدیران و مسئولان حوزه صنعت خودروی کشور به خودروسازان چین را شاهد بودیم. ظاهرا برخی از ایجاد قطب سوم در بازار خودروی ایران به شدت نگران شده و قطعهسازان داخلی از شرایط موجود در بازار ایران به شدت ناراضی هستند. هجوم قطعات و خودروهای چینی به بازار ایران بسیار سریع بوده و مسئولان احتمال موفقیت برخی از کمپانیهای چینی در بازار ایران را نمیدادند. قطب سوم خودروسازی ایران کاملا چینی بوده و به شدت در حال رشد و توسعه خود در بازار عجیب کشور ایران است. قطب سوم را کسی نمیدید و اکثرا به تخریب آن میپرداختند. قطعات و خودروهای چینی ضعفهایی داشته؛ که همین موضوع باعث شد که دو قطب دیگر (خودروسازان داخلی و واردکنندگان) از آنها استفاده کرده و به تخریب پی در پی آنها بپردازند.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/07/16/1140080829.jpg)
مسئولان مربوطه به شکل فزاینده ای از کیفیت بد محصولات چینی و عدم استقبال مردم از آنها سخن میگفتند و منتظر خداحافظی زود هنگام چینیها از بازار ایران بودند. ولی ورق برگشت و مصرف کننده ایرانی، خودروهای چینی را با تمام کمی و کاستیهای کیفی به خودروهای (مثلا) داخلی خودروسازان بزرگ ترجیح داد. برای مثال تولید 13 هزار دستگاه جک S5 در شش ماه نخست امسال نشان از برتری کمپانی JAC و خودروسازان چینی است. برتری مذکور باعث شد که خودروسازان بزرگ داخلی هم به سراغ خودروهای چینی رفته و به تولید و مونتاژ آنها بپردازند. اما آنها همه چیز را برای خود میخواهند و خودروسازان کوچک داخلی باید حرف شنوی خوبی داشته باشند. از سوی دیگر کیفیت نزدیک برخی از خودروهای چینی به خودروهای وارداتی ترس عجیبی در دل واردکنندگان بزرگ کشور انداخته و آنها هم خواهان حذف سریع چینیها هستند.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/07/16/1140100200.jpg)
برجام هم که از آن به عنوان نقطهای آغازین برای چرخش مجدد چرخ صنعت خودروسازی ایران نام برده میشد؛ عملا نتیجهای در برنداشته و خودروهای ارزان قیمت اروپایی تاکنون به بازار ایران عرضه نشده و یا نمیشوند. برجام و تولید خودروهای بروز و ارزان اروپایی باعث شد که باز هم امیدهایی برای رفتن چینیها از بازار ایران به وجود بیاید؛ ولی باز هم نشد و چینیها پرقدرتتر از همیشه حضور داشته و ایران را به بزرگترین بازار خودروهای چینی در جهان تبدیل کردهاند.
بله! یک عدم شمارهگذاری ساده باعث برهم خوردن تعادل بازار خودروی کشور شده و حدس گمانهای پیشین برخی از فعالان حوزه خودرو مبنی بر حذف خودروسازان چینی از بازار ایران را تقویت کرده است.
![](/Upload/Public/Content/Images/1396/07/16/1140100953.jpg)
حذف چینیها چندین سناریوی ویژه از آینده بازار خودروی کشور را ایجاد میکند که از آن جمله الحاق قطب سوم به قطب انحصاری خودروسازان ایرانی و تبدیل بازار خودروی کشور به شرایط پیش از ورود خودروسازان چینی است؛ که در این صورت بازار خودروی ایران در اختیار دو قطب انحصارطلب دولتی و واردکنندگان زرنگ خواهد بود!
حالا فقط باید منتظر آینده بازار خودروی ایران باشیم و ببینیم که رقابت ناجوان مردانه خودروسازان دولتی با خودروسازان چینی به کجا رسیده و کدام یک پیروز میشوند. هرچه که هست طبق معمول به سود مردم ما نیست! ایجاد اشتغال و حمایت از تولیدات بیکیفیت داخلی با از بین بردن شرایط رقابتی در بازار خودروی کشور، یعنی همان آش و همان کاسه همیشگی؟!