ماهان شبکه ایرانیان

موضع جدید نمایندگان تندروی کنگره درباره برجام

شبکه «سی بی اس» آمریکا در گزارشی به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام اشاره کرد و نوشت توافق ۲۰۱۵ هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) دچار مشکل شده است و احتمال می‌رود که ترامپ در روزهای پیش رو، پایبندی ایران به این توافق را مورد تأیید قرار ندهد.

خبرگزاری فارس: یک شبکه آمریکایی گزارش کرد، در صورتیکه دونالد ترامپ پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند، کاخ سفید به کنگره فشار می‌آورد تا وضع تحریم ها علیه ایران را به تعویق اندازند.

شبکه «سی بی اس» آمریکا در گزارشی به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام اشاره کرد و نوشت توافق 2015 هسته‌ای میان ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) دچار مشکل شده است و احتمال می‌رود که ترامپ در روزهای پیش رو، پایبندی ایران به این توافق را مورد تأیید قرار ندهد.

این گزارش، سپس با مطرح کردن این سؤال که آیا عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، واشنگتن را از این توافق خارج می‌کند؟ نوشت، خیر. اینطور نیست. طبق قانونی که در سال 2015 به تصویب سنا درآمد، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است هر 90 تا 120 روز یکبار، پایبندی ایران به برجام را مورد تأیید قرار دهد و ضرب‌الاجل بعدی 15 اکتبر است و عدم تأیید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ، موجب می شود که مسئولیت بر دوش کنگره قرار گیرد و کنگره 90 روز زمان دارد تا درباره تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم‌گیری کند.

این گزارش ادامه داد، ترامپ امیدوار است بتواند از این بازه زمانی برای رسیدن به یک توافق تکمیلی با ایران استفاده کند تا مشکلاتی که توافق فعلی از نظر دولت جدید آمریکا دارد، برطرف و اصلاح شود.

این گزارش اینگونه توضیح داد که اگر توافق با ایران پایان یابد، ایران در موضع قوی‌تری برای از سرگیری برنامه هسته‌ای خود می‌باشد.

شبکه سی بی اس آمریکا نوشت که علیرغم آنکه ترامپ می گوید تصمیم خود درباره برجام را اتخاذ کرده است، اما این امکان وجود دارد که قبل از ضر‌ب الاجل 15 اکتبر تصمیم خود در اینباره را تغییر دهد.

این گزارش نوشت در صورتیکه ترامپ پایبندی ایران به برجام را مورد تأیید قرار ندهد، کاخ سفید به کنگره اعمال فشار می‌آورد که وضع هرگونه تحریم‌ جدید را به تعویق بیاندازند و با اینحال در سالهای اخیر، تمایل و تلاش به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره به شدت زیاد بوده است و این به مفهوم آن است که کنگره احتمالاً می‌تواند به تنهایی وارد عمل شود و برخلاف تلاش‌های ترامپ، برجام را از بین ببرد. با این همه این اولین بار نیست که یک کنگره جمهوری‌خواه تصمیم به مخالفت با رئیس‌‌جمهور گرفته است.

این گزارش در پایان در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل کنگره تحریم‌های جدید علیه ایران وضع نخواهد کرد، نوشت، جدای از اینکه دولت ترامپ آنها را ترغیب به عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران می‌کند، ضربه زدن به برجام دیگر چندان برای شماری از نمایندگان کنگره که پیشتر موضع تندی در قبال ایران داشتند، جذاب نیست و می‌گویند که خلاص شدن از یک توافق بد یک چیز است و سوق دادن آمریکا به سوی یک مسیر دیگر جنگ با ایران یک چیز دیگر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان