امروزه، کسبوکار خانگی از بخشهای حیاتی فعالیتهای اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب میشود. کسبوکار خانگی از نظر ایجاد شغل و نوآوری در عرضه محصول یا خدمات موجب تنوع زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور میشود. کسبوکار خانگی نقطه شروع مناسبی برای راهاندازی کسبوکار شخصی برای زنان و جوانان است، زیرا راهاندازی آن در مقایسه با دیگر انواعش سادهتر است. کسبوکار خانگی در جوامع سابقه دیرینه دارد. بسیاری از صنایع دستی که امروزه هم وجود دارند، در منازل و محل سکونت افراد تولید میشدند. بهطور کلی، کسبوکار خانگی پدیده جدیدی نیست، اما در نتیجه تغییرات و تحولاتی که در فعالیتهای اقتصادی - اجتماعی به وجود آمد به مرور گمرنگ شد. با این حال، تحولات جدید و شرایط متغیر جامعه، بار دیگر، توجهات را به سمت این نوع کسب وکار و ضرورت توجه به توسعه آن جلب کرده است و سبب شده که این نوع کسبوکار روزبهروز گسترش یابد. شروع کسبوکار در خانه فرصت بازرگانی موفقیتآمیزی است که افراد با بهرهبرداری از آن میتوانند سریعتر پلههای ترقی را طی کنند.
یکی از مهمترین مزایای کسبوکار خانگی افزایش کیفیت زندگی صاحبان این نوع کسب وکار است. نتایج پژوهشگران نشان داده است که امروزه، اکثر صاحبان کسبوکارهای خانگی بر این باورند که کار کردن در خانه کیفیت زندگی آنان را بهبود میبخشد. کارکردن در خانه باعث میشود که وقت بیشتری به خانواده و خانه اختصاص یابد و به دیگر مسائل خانواده، از قبیل پرورش فرزندان، توجه بیشتری شود. به طور کلی امروزه کار و زندگی بیش از پیش در هم ادغام شدهاند.
از دیگر مزیتهای کسبوکار خانگی میتوان به برخورداری از آزادی و استقلال عمل بیشتر، ساعات کاری انعطافپذیر، ایجاد موازنه بیشتر بین کار و زندگی، و پایین بودن هزینه راهاندازی و مخاطره اشاره کرد. این نوع کسبوکار این امکان را به افراد میدهد تا به صورت پاره وقت فعالیت و خودشان زمان کاریشان را مدیریت کنند. نتیجه این آزادی عمل این است که تربیت بچهها راحتتر خواهد شد.
از دیگر مزایای این نوع کسبوکار میتوان به تناسب آن با ویژگیهای جسمی افراد معلول و کمتوان اشاره کرد، که احتمال موفقیت آنها را دوچندان میکند. در اینجا رهنمودهایی در مورد شروع کسبوکار خانگی ارائه میدهیم.
رهنمودهایی در مورد شروع کسبوکار خانگی
- یک ایده کسبوکار خانگی را انتخاب کنید که به آن علاقهمند هستید. در آن استعداد و یا مهارت دارید. مطمئن شوید که برای ایده شما نیازی وجود دارد و شما بر پایه شناخت فرصتی این ایده را مطرح کردهاید.
- درباره ایده کسبوکارتان تحقیق کنید. ببینید چه رقبایی دارید و چگونه باید به آنها برتری پیدا کنید.
- مشارکت دیگر اعضای خانواده را جلب کنید و در مراحل بعدی، از آنها کمک بگیرید.
- محصول یا خدمتتان را مشخص و اطلاعات کافی درباره محصولات و خدمات جانشین یا مکمل خود پیدا کنید.
- محصول یا خدمت خود را از لحاظ ویژگیها، بستهبندی، طراحی رنگ، خدمات، ضمانتنامه، قیمت و دیگر عناصر مهم را طراحی و مدیریت کنید.
- استطاعت مالی خود را برای اجرای ایده بسنجید.
- پژوهش بازاریابی را خودتان انجام دهید. در یک کسبوکار خانگی، همانند هر نوع کسبوکار دیگری، کسب حداکثر اطلاعات ممکن در مورد مشتریان، رقبا، تأمینکنندهها، و زمینه بازاریابی قبل از شروع اساسی است.
- قبل از تأسیس کسب وکارتان، طرح کسب وکار (Business plan) خود را آماده کنید. این برنامه شامل برنامهریزی مالی، برنامه منابع انسانی، برنامه بازاریابی، و برنامه عملیاتی شما خواهد بود.
- همه پروانهها و قوانین لازم را برای راهاندازی کسب وکار خود کنترل و کسب کنید. این موضوع شامل تماس با مقامات شهر، شهرک یا بخش روستایی محل زندگی شما میشود. مطمئن شوید که مدیریت کسبوکارتان از خانه قانونی است.
- اسم مناسبی برای کسبوکارتان انتخاب کنید. یک نام خوب باید ساده باشد، دارای آهنگ خوب و دلنشین باشد، تلفظی روان و معنای مناسب داشته باشد، بهراحتی بهخاطر سپرده شود، از نظر گرافیک بتوان به آن فرم مناسب داد، در تبلیغات بتوان از آن کمک گرفت، و با فرهنگ و معیارهای ارزشی جامعه هماهنگی داشته باشد.
- چاپ کارتهای ویزیت، نوشتافزار و بروشورها را به اشخاص حرفهای بسپارید. یک ظاهر آراسته و حرفهای مخصوصاً برای کسبوکارهایی که از خانه اداره می شوند اهمیت فوقالعادهای دارد.
- اطلاعرسانی کنید و تبلیغات را از یاد نبرید. روزنامهها، مجلات و خبرنامههایی را که با بازار شما هماهنگی دارد بررسی کنید و هدف قرار دهید.
- خودتان بازاریابی را شروع کنید. به فروشگاهها، شرکتها و دیگر مکانهایی که امکان ارائه محصولات یا خدماتتان وجود دارد بروید تا خدمات و محصول خود را شخصاً به بازار عرضه کنید. قبل از اینکه سعی کنید آنها را مجاب به خرید کنید قدری وقت صرف کسب اطلاعات در مورد مشتریان بالقوهتان کنید.
- بخشی از منزلتان را به عنوان محیط کاری جدا و آن را مناسب با ملزومات فعالیتتان طراحی کنید .
- اسباب و تجهیزات مناسبی برای کسبوکارتان تهیه کنید و در چیدمان آنها دقت نظر کافی داشته باشید.
- برای تلفن کاری، نمابر و اینترنت اتصالات مجزا نصب کنید. یک صندوق پستی به کسبوکارتان اختصاص دهید.
- هرگونه نیازهای اضافی را از لحاظ بیمه بررسی کنید. بیمهنامه مناسبی بیابید و مطمئن شوید که به اندازه کافی در کسب وکار خانگی شما مخاطرات وجود دارد.
- حساب بانکی برای کسبوکارتان باز کنید.
- روابط عمومی خود را قوی کنید تا از تبلیغات رایگان بهرهمند شوید. آخرین اخبار در مورد محصول و خدماتتان را منتشر کنید.
- در مدیریت و مهارتهای دفترداری حرفهای شوید. فقدان مهارت در مدیریت یکی از مهمترین علل شکست در کسبوکار است. در کلاسهای آموزشی اصول مدیریت شرکت و کارمندان ماهر استخدام کنید، اما توجه داشته باشید حتی برای مدیریت کردن آنها به مهارتهای ابتدایی نیاز دارید. پس قبل از شروع کار مبانی و اصول مدیریت را بیاموزید.
- با صاحبان کسبوکارهای مشابه در خارج از زمینه بازاریتان صحبت کنید تا در مورد امکانات و وضعیت آن کسب وکار ایده بگیرید.
- به انجمنهای بازرگانی، اتاق بازرگانی، اتحادیهها و انجمنهای صنفی بپیوندید تا در برقراری تماس به شما کمک شود.
- شرایط مالیاتی را کنترل کنید. از مبالغ کسرکردنی مجاز برای هزینههای اتومبیل، خوراک، سرگرمی، اداری و دفاتر خانگی اشخاصی که کار آزاد دارند اطلاعاتی کسب کنید.
- از داشتن کسب و کار خانگی واهمه نداشته باشید و به آن افتخار کنید.