کاشت گل کلم و کلم براکلی در منزل

کلم‌پیچ، دارای سه گونه مشخص می‌باشد. کلم‌پیچ سفید، کلم‌پیچ قرمز و کلم‌پیچ میلان که نوع اخیر دارای برگ‌های ناصاف و مجعد با رنگ سبز مایل به آبی است.

کاشت گل کلم و کلم براکلی در منزل

مهندس حسن بنی‌هاشمی

 

 

 

 گل کلم

این گیاه دو ساله که در سال‌ اول طی رشد رویشی تولید مجموعه‌ای از گل خوراکی می‌کند و در سال دوم به گل و بذر می‌نشیند.

گل کلم را می‌توان در زمینی که خاک آن سنگین و به اندازه کافی دارای مواد آلی است کاشت. در نواحی معتدل و اوایل بهار نشای گل کلم را پس از اتمام سرمای بهاره به صورت خطی بکارید. این گیاه نسبت به کمبود آب و سله بستن خاک بسیار حساس است. انواع تابستانه و پاییزه را می‌توان در خاک‌های رسی و باتلاقی و انواع زودرس آن را در خاک‌های سبک کاشت. دمای ایده‌ال برای رشد رویش اولیه بین 15 تا 20 درجه سانتیگراد است.

فاصله ردیف‌ها را حدود 40 تا 45 سانتیمتر و فاصله بوته‌‌ها را 30 سانتیمتر در نظر بگیرید. بعد از اینکه گل آن ظاهر شد پوشانیدن آن با برگ‌های اطرافش و حتی بستن آن با نخ به خاطر جلوگیری از تشعشع مستقیم آفتاب که باعث تغییر رنگ و تیرگی گل آن می‌گردد الزامی است. این گیاه نسبت به دمای پایین‌تر از 4 و بالاتر از 38 درجه سانتیگراد حساس است و دمای مناسب آن حدود 27 درجه سانتیگراد می‌باشد. نیاز به مواد غذایی گلم کلم بسیار زیاد است، علاوه بر کود حیوانی، دادن کودهای ازته به صورت سرک در سه نوبت توصیه گردیده است.

چون شته خیلی زود و شدید به گل کلم حمله می‌کند بنابراین لازم است با پرسش از متخصصین نسبت به سمپاشی و مبارزه با آن اقدام نمایید و یا همانند روش مبارزه با آفات لوبیا سبز اقدام نمایید. فاصله آخرین سمپاشی تا هنگام مصرف آن حداقل 15 روز است.

گل کلم ویتامین‌‌های C,B2,B1 و املاح معدنی به خصوص پتاسیم را شامل می‌شود.

 کلم‌پیچ

دارای سه گونه مشخص می‌باشد. کلم‌پیچ سفید، کلم‌پیچ قرمز و کلم‌پیچ میلان که نوع اخیر دارای برگ‌های ناصاف و مجعد با رنگ سبز مایل به آبی است.

برای کاشت آن همانند گل کلم عمل نمائید.

این گیاه در مقابل یخبندان مقاوم بوده و در آب و هوای خنک و رطوبت زیاد بخوبی رشد می‌نماید. دمای ایده‌آل برای رشد نسبی بین 15 تا 20 درجه سانتیگراد است. آبیاری به موقع و نیز دادن کود سرک به آن ضروری بوده، زیرا کم آبی باعث ترکیدن پیچ کلم می‌شود و نسبت به کم آبی نیز بسیار حساس است. موقع برداشت کلم‌ها هنگامی است که مجموعه کروی شکل برگ‌ها کاملا سفت شده باشد.

آفات و بیماری‌های آن عبارتند از فتق کلم، بیماری پژمردگی کلم، کک خاکی کلم، مگس کوچک کلم و پروانه سفیده کلم. کلم‌پیچ دارای املاح معدنی و پروئینی و ویتامین B2, C, K, B1 است.

 کلم براکلی

کاشت این گیاه هم مانند سایر کلم‌ها است. فقط با این تفاوت که گل آن سبز رنگ بوده و قابل استفاده است. پس از برداشت گل مرکزی، گل‌های ثانوی نیز ظاهر می‌‌گردد و برعکس گل کلم دما در تشکیل قسمت خوراکی آن چندان موثر نمی‌باشند.

توجه داشته باشید این محصول در دمای اتاق با درجه حرارت معمولی فقط برای سه روز قابل نگهداری است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر