شناسه : ۵۵۶۷۵۰ - جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۰
لطفا با دلایل قرآنی ثابت کنید که روح باقی و جاودانه است
همه آیاتی که دلالت بر وجود عالم برزخ و عالم آخرت دارند، دلالت بر بقای روح انسان نیز دارند.
همه آیاتی که دلالت بر وجود عالم برزخ و عالم آخرت دارند، دلالت بر بقای روح انسان نیز دارند ، زیرا چنان که می دانیم بدن انسان بعد از مرگ می پوسد و نابود می شود . خداوند متعال در قرآن کریم از عذاب و پاداش برزخی و اخروی برای انسان سخن به میان آورده ؛ اگر قرار بود که روح انسان با مرگ نابود شود، دیگر معنا نداشت که این امر معدوم در عالمی دیگر عذاب شود یا پاداش داده شود . اعاده معدوم هم محال است. بنابراین روح انسان که حقیقت انسانیت هم به همان است ، معدوم نمی شود و باقی است.
به عنوان نمونه به برخی از آیات که دلالت بر بقای روح بعد از مرگ دارد اشاره می شود.
1. «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛(1)
کسانی را که در راه خدا کشته شدند ، مرده مپندارید؛ بلکه آن ها در پیشگاه خداوندشان زنده و از روزی برخوردارند.»
مطابق این آیه و آیات مشابه آن، ارواح شهدا بعد از شهادت زندهاند و هرگز از بین نمیروند . با کنار هم قرار دادن این آیه با آیاتی که دلالت بر وجود عالم برزخ برای همه انسان ها دارد ،پی می بریم که این حیات منحصر در شهدا نیست . همه انسان ها بعد از مرگ در عالم برزخ زنده اند :«وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی یَوْمِ یُبْعَثُون»(2)
یعنی افرادی که در آستانه مرگ قرار گرفتهاند، در پیش روی خویش عالم برزخ و واسطه میان دنیا و آخرت دارند که تا روز برانگیخته شدن ادامه دارد.
همچنین قرآن کریم مرگ را فوت انسان نمی داند ،بلکه از مرگ به «توفی» تعبیر نموده ؛ فرق میان فوت و توفی آن است که فوت، نابودی و زوال است، ولی توفی اخذ تمام و انتقال از عالمی به عالم دیگر است؛ چنان که خداوند متعال فرموده:« قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلی رَبِّکُمْ تُرْجَعُون؛(3)
بگو: فرشته مرگ که مأمور شما است ،شما را میگیرد، سپس به سوی پروردگارتان باز میگردید»
در این جا از مرگ به توفی تعبیر شده و این قبض روح و رجوع و برگرداندن آن به سوی خدا بر بقای روح دلالت دارد .
پی نوشت ها:
1. آل عمران(3) آیه 169.
2. مؤمنون(23) آیه 100.
3. سجده(32) آیه 11.