راهنمای جامع خرید آنلاین پوشاک از فروشگاه‌های ایرانی

گویی همین دیروز بود که از شر صدای عجیب و غریب اینترنت دایال آپ خلاص شدیم و وارد عرصه‌ی اینترنت (مثلاً) پرسرعت شدیم. چند سالی طول نکشید تا انواع و اقسام فروشگاه‌های اینترنتی مثل قارچ سبز شوند و روزی نبود که در مورد انواع کلاهبرداری در فضای مجازی به ما هشدار ندهند.

گویی همین دیروز بود که از شر صدای عجیب و غریب اینترنت دایال آپ خلاص شدیم و وارد عرصه‌ی اینترنت (مثلاً) پرسرعت شدیم. چند سالی طول نکشید تا انواع و اقسام فروشگاه‌های اینترنتی مثل قارچ سبز شوند و روزی نبود که در مورد انواع کلاهبرداری در فضای مجازی به ما هشدار ندهند. 

اما آن روزها گذشته است و وارد عرصه‌ای شده‌ایم که کم‌کم بعضی چیزها در حال سامان گیری است. حالا نماد اعتماد الکترونیک داریم، ضمانت بازگشت و اصالت کالا داریم. البته هنوز خبری از ارزانی نیست!

آمار فروش‌های اینترنتی در کشور از رشد خوبی برخوردار بوده واین مسئله که هر روز فروشگاه‌های بیشتری افتتاح می‌شوند خود گواهی بر پتانسیل‌های بالای این عرصه است ، اما خرید پوشاک از اینترنت مسئله‌ای کاملاً متفاوت است. این موضوع چندین دلیل متفاوت دارد:

لباس تقلبی 

1- پوشاک تقلبی

خود من به شخصه از وبسایتی مثل دیجی‌کالا اقدام به خرید تلفن هوشمند کرده‌ام. اما قبل از اینکه خرید را تکمیل کنم سری به بازار موبایل هم زدم و تلفن مورد نظر را از نزدیک مشاهده و لمس کردم. کمی هم در مورد قیمت‌ها جستجو کردم و بالاخره از دیجی‌کالا محصول مورد نظر خود را خریدم. تا اینجا مسئله‌ی عجیبی پیش نمی‌آید.

اما وقتی نوبت به انتخاب پوشاک می‌رسد، نمی توانید  همان جنسی را که در فروشگاه اینترنتی می‌بینید را با همان اصالت در فروشگاه‌های فیزیکی پیدا کنید. بازار، پر از اجناس تقلبی است و جای بسی تعجب دارد که فروشندگان آنها را به قیمت جنس اصلی به شما می‌فروشند. حداقل در بازار وسایل الکترونیک، اگر فروشنده بخواهد یک آیفون تقلبی بفروشد، به شما اطلاع می‌دهد و قیمت هم تفاوت بسیار فاحشی دارد!

راه‌حل: ساماندهی بازار پوشاک کشور، مثل طرح شبنم برای دارو و اجناس الکترونیکی و بهداشتی.

خرید کردن 

2- لذت خرید لباس

این یک مشکل نیست، این خودش یک حُسن است. زنان زیادی (و بخشی از آقایان) هستند که دوست دارند برای خرید لباس یک هفته شاید هم بیشتر از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر سر بزنند، لباس‌ها را پرو کنند. کلاً فرایند خرید لباس به صورت فیزیکی در بین خانم‌ها یک فرایند  نسبتاً طولانی، اجتماعی و البته فرح‌بخش است. شما این لذت را در فروشگاه‌های الکترونیکی از دست می‌دهید. نقطه‌ی قوت فروشگاه‌های اینترنتی قیمت، تنوع محصولات و کاهش زمان خرید است. از طرف دیگر شما در تمام نقاط کشور، دسترسی به یک سری از فروشگاه‌ها و برندها را ندارید.

در این مطلب به بررسی فرایند خرید، سیاست‌های فروش و البته عوامل مهم در تصمیم‌گیری برای خرید از 5 فروشگاه برتر آنلاین در کشورمان  خواهیم پرداخت.

اندازه  گیری لباس 

نحوه‌ی اندازه‌گیری لباس برای خرید آنلاین

فروشگاه‌های زیادی هستند که سیاست‌های مرجوعی دارند و عیناً پول شما را پس می‌دهند اما چه کسی دلش می‌خواهد بعد از کلی صبر کردن، لباسی که به دستش می‌رسد اندازه اش نباشد؟! هیچ کس دوست ندارد دچار چنین تجربه‌ای بشود.

بهترین کار این است که به سراغ یک خیاط بروید و از او بخواهید تمام اندازه‌های شما را با دقت  اندازه گیری کند اما می‌توانید خودتان هم دست به کار شوید و وقتی می‌گویم دست به کار منظورم دست به متر شدن است. در ادامه با نحوه‌ی اندازه‌گیری قسمت‌های مختلف بدن آشنا خواهید شد:

دور سینه 

دور سینه

دست‌های خود را بدون هیچ تنشی در دو طرف بدن  قرار بدهید و از یک نفر بخواهید متر را به دور سینه‌ی شما و از زیر بازوهای شما رد کند. حواستان باشد که متر با زمین موازی باشد.

باسن

در حالی که ایستاده‌اید متر را به دور کلفت‌ترین قسمت بدن، بین دور کمر و زانو‌های خود قرار بدهید. این قسمت کمی پایین‌تر از دور کمر شماست. حواستان باشد که متر موازی با زمین باشد.

دور کمر

درست مثل قبل بایستید و متر را به دور کمر خود قرار دهید. متر را زیاد سفت نگیرید تا کمی فضا برای لباس به دور کمر خود داشته باشید. در ضمن شکمتان را هم داخل ندهید طبیعی رفتار کنید!

بازو و آستین

دست‌های خود را کمی خم کنید و دست‌های خود را دور کمرتان قرار دهید. متر را روی نقطه‌ی مرکزی گردن خود قرار بدهید و روی شانه‌ی خود بکشید و تا روی آرنج ادامه بدهید سپس متر را به سمت دست‌های خود به دور کمر خود برسانید.

گردن

برای اندازه‌گیری دور گردن، متر را به دور گردن و بالای غده‌ی گردنی خود قرار دهید.

شلوار

پا

برای اندازه‌گیری پا، می‌توانید شلواری که اندازه‌ی شماست را روی میز قرار بدهید و متر را روی دمپای شلوار قرار بدهید و تا زیر فاق شلوار با متر اندازه بگیرید.

برای تعدادی از وسیله‌ها، باید قسمت خاصی از بدن را اندازه‌گیری کرد مثل:

کلاه

قسمتی از سر خود را اندازه بگیرید که کلاه به طور طبیعی روی آن می‌نشیند. این قسمت کمی بالاتر از گوش قرار دارد.

دستکش

دست خود را به صورت صاف و ثابت روی میز قرار بدهید و به جز انگشت شست خود عرض پنجه‌ی خود را اندازه‌گیری کنید.

کفش

در حالی که جوراب به پا دارید پای خود را روی یک کاغذ سفید قرار دهید. حالا با یک خودکار پاشنه پا و بلندترین انگشت پای خود را روی کاغذ علامت‌گذاری کنید. با خط‌کش شروع به اندازه‌گیری فاصله این دو نقطه کنید.

این اندازه‌گیری‌ها ضروری هستند خود را با مفاهیم رایج لارج (L) و اسمال (S) گول نزنید. توجه داشته باشید هر کدام از این فروشگاه‌ها برای هر گزینه‌ای که برای فروش قرار داده‌اند یک راهنمای انتخاب براساس سایز قرار داده‌اند. مسئله این است که گاهی برندها لباس‌ها را با اندازه‌های سفارشی به بازار عرضه می‌کنند؛ پس اندازه‌ها را به دقت مورد بررسی قرار بدهید و با اندازه‌هایی که خودتان گرفته‌اید به دقت مقایسه کنید.

مسئله‌ی مهم دیگر در اندازه‌گیری بدن این است که سعی کنید حتماً اندازه‌گیری‌ها را قبل از خرید انجام بدهید. اندازه‌های امروز شما با 6 ماه پیش تفاوت پیدا کرده‌اند.

راهنمای خرید کفش 

بررسی وبسایت‌های ایرانی از حیث معیارهای اندازه‌گیری

در این مطلب ما وبسایت‌های زیر را مورد بررسی قرار دادیم:

دیجی‌ استایل، بامیلو، مدیسه، شیکسون و البسکو. 

همان طور که در تصاویر زیر مشاهده خواهید کرد در منوی خرید هر لباسی یک راهنمای کوچک در مورد سایز قرار داده شده است و از آنجایی که محصولات دارای تنوع برند هستند اندازه‌ها یکسان نیستند. 

بعضی از کالاها مثل کیف‌های دستی زنانه فقط به صورت تک سایز عرضه می‌شوند. در این مرحله با توجه به اینکه شما اندازه‌ی تمام قسمت‌های بدن خود را دارید به راحتی می‌توانید مقایسه را انجام بدهید و با خیال راحت خرید را انجام بدهید.

خرید اینترنتی 

در مرحله‌ی انتخاب، مقایسه‌ی اندازه‌ی این وبسایت‌ها کم و بیش شبیه به هم هستند (البته فروشگاه البسکو با توجه به اینکه خود یکی از تولید‌کنندگان پوشاک در کشور است از رابط کاربری ضعیفی بهره می‌برد!)

بامیلو 

در این بین فروشگاه بامیلو سعی کرده است تا در اغلب کالاهای خود از مانکن‌های واقعی استفاده کند که کار را برای انتخاب راحت‌ می‌کند.

شیکسون 

 اما در این بین یک استثنا وجود دارد و آن فروشگاه شیسکون است که علاوه بر سیستم معمول جدول اندازه‌ها، پا را یک مرحله جلوتر گذاشته و اقدام به ارائه‌ی یک پرو مجازی برای پوشاک کرده است. به این ترتیب که شما اندازه‌های بدن خود را به شبیه‌ساز وبسایت می‌دهید و مقایسه‌ی اندازه‌ی شما با لباس مورد نظر در سایزهای مختلف به صورت تصویری صورت می‌گیرد که واقعاً به انجام خرید کمک می‌کند. (البته این پرو مجازی فقط برای لباس‌ها کار می‌کند و برای کفش چنین امکانی وجود ندارد!)

شیکسون شیکسون

  • نکته‌ی مهم خرید: در خرید هر محصولی سعی کنید نظرات سایر مشتریان را نیز جویا شوید. در تمام وبسایت‌های یاد شده امکان گذاشتن و خواندن نظرات وجود دارد. در ضمن اگر محصولی را خریداری می‌کنید حتماً شما هم نظر خود را بگذارید و اجازه بدهید سایرین نیز بتوانند از این راهنمایی‌ها استفاده کنند.

خرید اینترنتی 

نحوه‌ی جستجو و دسترسی به محصولات

خوب، حالا که اندازه‌ی مناسب خود را پیدا کردید بهتر است شروع به انتخاب محصول مورد نظر خود بکنید. در تمام این وبسایت‌ها برای پیدا کردن محصول مورد نظرتان دسته‌بندی‌های خوبی صورت گرفته است. اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

دیجی استایل 

دیجی استایل:

فهرست ساده‌ و بزرگی از پوشاک وجود دارد که با یک رابط کاربری خیلی ساده شما را به محصول مورد نظر می‌رساند.

شیکسون 

شیکسون:

جامع‌ترین فهرست پوشاک در بین وبسایت‌ها متعلق به این فروشگاه است اما ضعف رابط کاربری در صفحه‌ی اول مشاهده می‌شود که می‌تواند خریداران را سردرگم کند.

بامیلو 

بامیلو:

فهرست کوتاهی از پوشاک در این وبسایت موجود است البته بخش کفش این وبسایت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما بهترین رابط کاربری را در اختیار دارد که به راحتی سلیقه‌ی شما را حین خرید مورد حمایت قرار می‌دهد.

البسکو 

البسکو:

دوباره این برند ایرانی تولید لباس، همه‌ی ما را ناامید می‌کند. رابط کاربری بسیار ضعیف و تنوع خیلی کم محصولات، همه بخشی از مشکلات موجود در طراحی این قسمت مهم از خرید است. گویا تیم وبسایت هیچ اطلاعی از تنوع و دسته‌بندی‌های پوشاک نداشته و زحمت طراحی را به خود نداده است.

مدیسه 

مدیسه:

به نظر ما مدیسه از نظر تنوع فهرست محصولات و رابط کاربری مناسب، دارای بهترین تعادل در میان تمام این وبسایت‌ها است.

خرید 

مراحل خرید

در این مرحله شما محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اید و آماده می‌شوید تا به قول معروف دست به جیب شوید. وبسایت‌ها نیز مثل فروشگاه‌های فیزیکی باید به شما گزینه‌های متنوعی برای خرید را ارائه کنند.

دیجی استایل 

دیجی استایل:

 همه چیز در دیجی استایل بر سادگی طراحی تاکید دارد، شما با کلیک بر روی دکمه‌ی افزودن به سبد خرید شروع به خرید خواهید کرد.

در صفحه‌ی بعد، وبسایت از شما می‌خواهد که یک حساب کاربری تشکیل بدهید که این کار به راحتی صورت می‌گیرد. بعد از شما آدرس و اطلاعات تماس و نحوه تحویل را می‌پرسد.

دیجی استایل 

دیجی‌استایل علاوه بر ارسال پوشاک بوسیله پست پیشتاز، کالاهای خود را بوسیله پست اکسپرس خود هم به مشتریان تحویل می‌دهد. این امکان در اکثر مراکز استان فعال است. در این روش شما به کالای خود در همان روز دسترسی پیدا خواهید کرد و البته از امکان پرداخت در محل نیز برخوردار خواهید بود (البته با توجه به برند مادر این فروشگاه یعنی دیجی ‌کالا جای تعجب هم ندارد). این سرویس 8000 تومان قیمت دارد مگر اینکه کالای شما بیش از 100000 تومان ارزش داشته باشد.

مزیت دیگر سرویس اکسپرس این است که می‌توانید بازه‌ی زمانی تحویل محصول را انتخاب کنید. این مشخصه برای افرادی که صبح سرکار هستند بسیار مناسب است. 

شما می‌توانید سفارش را به آدرس فرد دیگری هم بفرستید. سفارشات 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز قابل دریافت هستند (این یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از فروشگاه‌های مجازی است).

  • نکته مهم خرید: از رنگ ، مدل ، سایز، تعداد کالا و مبلغ نهایی کالا اطمینان حاصل نمایید. دقت کنید که آدرس مورد نظر خود برای دریافت کالا را درست و دقیق ثبت کرده باشید.

مدیسه 

مدیسه:

فرایند خرید در مدیسه هم مثل دیجی ‌استایل است با چند تفاوت کوچک: هزینه‌ی ارسال اکسپرس کالا 6000 تومان است و از همه مهم‌تر تحویل اجناس در سایر مراکز استان همان‌ روز اتفاق نمی‌افتد. تفاوت دیگر اینکه برای پرداخت در محل حتماً باید کارت‌های عضو شتاب داشته باشید و پول نقد قبول نمی‌کنند.

نکته مثبت در طراحی رابط کاربری خرید است که شما بدون باز کردن صفحه‌ی جدیدی می‌توانید آدرس خود را وارد و سفارش را تایید نهایی کنید که خود باعث صرفه‌جویی بیشتر در وقت خواهد شد.

بامیلو 

بامیلو:

بامیلو با تکیه بر تجربه‌ی بین‌المللی خود در زمینه‌ی تحویل کالا توانسته فرایند فروش را بسیار ساده و قابل ویرایش بسازد. نکته‌ی قوت بامیلو در تنوع روش‌های پرداخت است. اینجا شما با یک گزینه دیگر به نام پرداخت جیرینگ روبه‌رو می‌شوید که یک نوع پرداخت در بستر موبایل است. اما این امکان فقط برای مشترکان همراه اول وجود دارد. فرقی هم با کارت‌های عضو شتاب ندارد اما بامیلو به خاطر خرید از این طریق به شما تخفیف‌هایی را هدیه می‌دهد اما اشاره نکرده چقدر تخفیف می‌دهد.

بامیلو 

در ضمن بامیلو کالاهای بالای 75000 تومان و با وزن کمتر از 9 کیلوگرم را رایگان ارسال می‌کند. ارسال اکسپرس فقط برای تهران امکان‌پذیر است. نکته‌ی مثبت دیگر امکان پرداخت نقدی در محل است.

شیکسون 

شیکسون:

این فروشگاه یکی از جالب‌ترین مراحل خرید را برای مشتری فراهم می‌سازد. اول اینکه این وبسایت شما را مجبور نمی‌کند حتماً عضو وبسایت شوید و به صورت مهمان هم می‌توانید به خرید بپردازید. نکته‌ی آخر نحوه‌ی بسته‌بندی است. اگر به دنبال هدیه دادن محصول خریداری شده هستید این فروشگاه یکی از زیباترین بسته‌بندی‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد.

شیکسون 

نکته‌ی جالب دیگر امکان ثبت سفارش به صورت تلفنی است که در هیچ یک از وبسایت‌ها مشاهده نشد. این فروشگاه هم مثل بامیلو امکان پرداخت جیرینگ را دارد. همچنین امکان پرداخت نقدی نیز مهیا می‌باشد.

در خود وبسایت اشاره شده که امکان کادو پیچ کردن کالا و نوشتن عبارت مورد نظر برای هدیه دادن وجود دارد که خیلی جالب خواهد بود، اما ما وبسایت را زیر و رو کردیم اما امکان اجرای این قابلیت را پیدا نکردیم!

یک مسئله‌ی دیگر که ما را گیج کرده بود این است که در قسمتی از وبسایت اشاره می‌شود سفارش‌های بالای 50000 تومان به صورت رایگان ارسال می‌شوند اما در بقیه قسمت‌ها همان سیاست 100000 تومانی برقرار است!!

البسکو 

البسکو:

همان‌طور که حدس زده‌اید در این بخش هم، دوباره این البسکو است که ما را ناامید می‌کند. رابط کاربری بسیار ضعیف و ابتدایی که ما را به یاد دوران اینترنت دایال آپ می‌اندازد. اوج این ضعف‌ها زمانی خودش را مشخص می‌کند که برای بعضی از اقلام این فروشگاه، برای اندازه‌های بزرگ‌تر یک کالا،  باید هزینه‌ی بیشتری را پرداخت کنید که واقعاً بی‌سابقه است!!

البسکو 

اما چند نکته‌ی مثبت وجود دارد: شما می‌توانید بدون داشتن حساب کاربری در فروشگاه اقدام به خرید کنید. جالب‌تر آنکه وبسایت البسکو خود اعتراف می‌کند بعضی محصولاتش اصلی نیستند و طرح مثلاً آدیداس هستند و باید به خاطر این صداقت از آنها تشکر کنیم. از طرف دیگر اینجا هم امکان کادو پیچ کردن کالا وجود دارد و باید هزینه‌ی 5000 تومان بابت آن پرداخت کنید.

بازگشت محصول 

سیاست‌های مرجوعی کالا

همه دوست داریم وقتی یک خرید اینترنتی انجام می‌دهیم هیچ مشکلی پیش نیاید و نیازی نباشد محصول را پس بفرستیم. اما جنگ اول بِه از صلح آخر!

مشکلات زیادی ممکن است پیش بیاید. از آسیب‌دیدگی پوشاک تا این مسئله که لباس باب دل شما نیست! در ادامه به بررسی سیاست‌های مرجوعی لباس در بین فروشگاهای آنلاین خواهیم پرداخت.

دیجی استایل 

دیجی استایل:

اول از همه باید بدانید که تمام این فروشگاه‌ها اصالت محصول خود را تایید می‌کنند ودیجی استایل هم از این قائده مستثنی نیست. اما در مورد سیاست‌های مرجوعی باید بگویم دیجی استایل به خاطر تکیه به تجربه‌ی دیجی کالا، گرگ باران دیده است! آنها فکر تمام سناریوهای ممکنه را کرده‌اند.

کاملاً واضح است که اگر کالا مشکلی داشته باشد می‌ توانید کالا را برگشت بدهید و هزینه‌ی ارسال کالا را نیز به شما خواهند داد. اما اگر از محصول خوشتان نیامده باز هم می‌توانید کالا را پس بفرستید و پول خود را پس بگیرید اما هزینه‌ی ارسال به عهده‌ی شما خواهد بود. در ضمن مدت زمان بازگشت کالا نیز 7 روز خواهد بود. همچنین برخی کالاها مثل: لباس زیر به دلیل مسائل بهداشتی امکان بازگشت ندارند.

مدیسه Credit: peivast.com

مدیسه:

وقتی به بخش سیاست‌های بازگشت کالای مدیسه مراجعه می‌کنید با این عبارت مواجه می‌شوید:

بازگشت کالا در مدیسه رایگان است. بدون هیچ هزینه ای و به هر دلیلی، در صورت عدم رضایت، تا 7 روز فرصت دارید سفارش خود را مرجوع کنید. بازگشت سفارش کاملا رایگان و با مراجعه‌ی مدیسه به در منزل شما انجام خواهد شد.

این عبارت کاملاً گویاست که شما با مجموعه‌ای طرف هستید که کاملاً مشتری‌مدار و به اصول تجارت الکترونیک نیز واقف است. حتی اگر کالا مورد پسند شما نباشد آنها هزینه ارسال را متقبل می‌شوند. شما می‌توانید درخواست بازگشت کالا را در پنل خود در وبسایت و به راحتی اعلام کنید.

بامیلو 

بامیلو:

اینجا هم همان سیاست‌های دیجی استایل را مشاهده می‌کنید با این تفاوت که آنها یک نقطه‌ی مثبت بسیار بزرگ دارند و آن این است که امکان بازگشت کالا تا 30 روز وجود دارد!

شیکسون 

شیکسون:

شیکسون هم از سیاست‌های بامیلو و دیجی استایل، اما با پیچیدگی‌های کمتر بهره می‌برد. در ضمن بازه‌ی بازگشت کالا در شیکسون 10 روز می‌باشد. 

البسکو 

البسکو:

با کمال تعجب باید بگویم در این مرحله از خرید فروشگاه البسکو ما را شگفت‌زده کرد. آنها نه تنها امکان بازگشت رایگان کالا را در اختیار مشتری قرار می‌دهند بلکه بازه‌ی زمانی بازگشت آنها 30 روز می‌باشد، تازه در تهران پیک خود را به محل اسکان شما می‌فرستند تا کالا را پس بگیرند!! 

حرف آخر:

اگر تا حالا از طریق اینترنت، پوشاک خریداری نکرده‌اید به نظر ما یک شانسی به این نوع خرید هم بدهید. به نظر من بزرگ‌ترین مزیت فروشگاه‌های اینترنتی تنوع آنهاست. شما در زمان کوتاهی می‌توانید فهرستی از اقلام مختلف را مورد بررسی قرار بدهید. 

آیا شما ترجیح می‌دهید از فروشگاه‌های فیزیکی خریداری کنید یا آنلاین؟ آیا تا حالا تجربه‌ی ناگوار خرید از این نوع فروشگاه‌ها داشته‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: بنیتا

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر