به نظر شما با 14 هزار دلار چه خودرویی میتوان در بازارهای بین المللی خریداری کرد؟. در این رنج قیمت پیشنهاد خیلیها شاید خودروی سدان کیا ریو در نسل چهارم باشد. بله درست فهمیدید، کمپانی خودروسازی کیا برای عرضه نسل چهارم "ریو" به مشتریان خود، قیمت پایه کمتر از 14 هزار دلار را در نظر گرفته است که میتوان نسخههای هاچ بک و یا سدان آن را خریداری کرد که عموما مناسب ترددهای شهری بوده و برای خانوادههای کم جمعیت و سفرهای آخر هفته میتواند بهترین گزینه باشد. حال اخیرا کارشناسان "موتورترند" یکی از نسخههای 2018 کیا ریو در نسل چهارم را فراهم کرده است تا بررسیهای فنی خود را بر روی آن انجام دهد که امروز قصد داریم گزارش موتورترند از تست فنی "کیا ریو 2018" را در
خودروبانک مورد بررسی قرار دهیم.
همانطور که گفته شد، این خودرو در دو سبک بدنه "هاچ بک" و "سدان" به مشتریان عرضه خواهد شد که نسبت به مدلهای قبل خود دارای طول بیشتر، ارتفاع کمتر و همچنین عرض بیشتر است. برخلاف فورد فیستا، خودروی کیا ریو در نسخه سدان یک فضای بار مطلوب در اختیار مشتریان خود قرار میدهد و یا فضای کابین نسخه هاچ بک آن هم بسیار خوب در نظر گرفته شده است و همچنین طراحی ظاهری آن میتواند یکی از مهمترین نقاط قوت این اتومبیل به شمار آید، زیرا در قسمت جلوی اتومبیل شاهد نسل جدید طراحی کیا هستیم که میتواند ترکیبی از طراحی کیا
اپتیما و K900 در کنار یکسری ویژگیهای اختصاصی دیگر باشد، هرچند از دید برخیها، الگوهای طراحی ظاهری این خودرو چندان هماهنگ با یکدیگر طراحی نشده است. همچون چراغهای پیشانی بزرگ اتومبیل در کنار جلوپنجره کوچک آن و همچنین یک ورودی بزرگ هوا بر روی سپر اتومبیل که باعث شده یکسری تناقضات در طراحی ظاهری این خودرو دیده شود، اما در مجموع طراحی ظاهری این خودرو میتواند مشتریان خود را راضی نگه دارد.
کیا ریو
در زیر کاپوت این خودروی ارزان قیمت شهری، شرکت خودروسازی کیا از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری استفاده کرده است که نسبت به نسل قبل این خودرو، حدود 8
اسب بخار از قدرت آن کاسته شده و همچنین گشتاور تولیدی موتور هم با افت 5 نیوتن متری همراه بوده است تا حالا شاهد تولید حداکثر نیروی خروجی 130 اسب بخاری در کنار گشتاور 161 نیوتن متری برای این پیشرانه باشیم. این پیشرانه برای تبدیل و انتقال نیروی خود به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک و یا جعبه دنده 6 سرعته دستی مجهز شده است که با یک اختلاف ناچیز، در عملکرد خود به ازای کارکرد 100 کیلومتر، مصرف سوخت 8.4 لیتر در محیطهای شهری و همچنین مصرف سوخت 6.3 لیتر در بزرگراه دارد که به صورت ترکیبی حداقل مصرف سوخت 7.3 لیتر با استفاده از جعبه دنده اتوماتیک بدست آمده است.
جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک کاملا با پیشرانه اتومبیل سازگار است و بیشترین توان اتومبیل را در دسترس سیستم انتقال قدرت و راننده قرار میدهد. در ادامه نیز کارشناسان "موتورترند" ادعا میکنند که نسخههای EX این خودرو به شبیه سازهای شتاب مجهز شده است تا شما عملکرد بهتری داشته باشید. با این وجود، نسخه EX به سیستمهای ترمز اضطراری مستقل از دوربین مجهز شده است که در صورت لزوم و تشخیص خطر، وارد عمل شده و اتومبیل شما را متوقف میکند.
کیا ریو
مهندسین کیا برای تولید یک خودروی ارزان قیمت برنامه ریزی کردهاند و به همین دلیل، شما یک سطح رانندگی در سطح ماشینهای ارزان قیمت خواهید داشت، زیرا در قسمت جلو از سیستم تعلیق مکفرسون استفاده شده و سیستم تعلیق عقب اتومبیل هم استاندارد در نظر گرفته شده است که تا حد امکان برای دفع ضربات وارد شده به کابین تلاش میکنند، اما این موضوع بدان معنا نخواهد بود که شما یک رانندگی آرام در حد ماشینهای سدان سایز متوسط و بالاتر داشته باشید، هرچند در مقایسه با دو خودروی نیسان ورسا و یا خودروی تویوتا یاریس، طبق گفته کارشناس موتورترند یک کیفیت رانندگی بهتر به سرنشینان خود ارائه میدهد.
رینگهای استاندارد این خودرو 15 اینچی در نظر گرفته شده اند که بر روی آن لاستیکهای 65-185 قرار میگیرد. اما نسخههای عرضه شده در بازار اروپا را میتوان با رینگهای 17 اینچی خریداری کرد که در بازار ایالات متحده آمریکا چنین فرصتی برای مشتریان وجود ندارد.
تا آنجایی که مربوط به سیستم سرگرمی و مالتی مدیا میشود، مدلهای LX و S از خودروی کیا ریو 2018 به یک صفحه نمایشگر 5 اینچی مجهز خواهند شد که سیستم صوتی آنان به 4 بلندگوی مجزا متصل میشود. اما نسخه EX به یک صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز خواهد شد که قابلیت پشتیبانی از "اپل کارپلی"، "آندروید" و "UVO3" را خواهد داشت. لازم به ذکر است که UVO3 شامل سیستم ناوبری ماهوارهای نمیشود، بلکه از نقشههای یکپارچه شده گوشی تلفن همراه شما استفاده میکند که اجازه میدهد از نقشههای آنلاین و یا آفلاین آن استفاده کنید.
کیا ریو
طراحی داخلی کابین، میتواند یکی از نقاط قوت این خودرو به شمار آید. کنترل کنندههای داخل کابین به صورت منطقی قرار داده شده و همچنین در نسخه EX میتوان از یک ترکیب رنگ بندی قرمز و مشکی بهرهمند شد که به عنوان یک گزینه سفارشی در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. برای راحتی کار راننده نیز بر روی غربیلک فرمان اتومبیل یکسری کلیدهای سیستم صوتی و عملکردی تعبیه شده است، درحالی که غربیلک فرمان آن میتواند تاحدودی اسپرت و هیجان انگیز توصیف شود. اما اگر به دنبال یک خودروی بیش از حد انعطاف پذیر هستید، میتوانید به سراغ کمپانی خودروسازی هوندا و محصول "فیت" آن بروید یا میتوانید از خودروی "شورلت سونیک" استفاده کنید که به عنوان رقبای اصلی "کیا ریو" شناخته میشوند.
در پایان باتوجه به اعلام شرکت خودروسازی کیا، نسل چهارم کیا ریو در نسخه LX به قیمت 13 هزار و 990 دلار به فروش میرسد، درحالی که نسخههای سطح بالای این خودرو دارای قیمت 14 هزار و 290 دلار بوده و میتوان با پرداخت 1000 دلار هزینه بیشتر، صاحب جعبه دنده اتوماتیک بر روی اتومبیل خود شد. هرچند شرکت خودروسازی کیا اعلام کرده است که اغلب مشتریان خرید نسخههای میان رده کیا ریو، یعنی مدلهای S را برای خرید ترجیح میدهند که از امکانات ویژه آن میتوان به سیستم ورود بدون کلید، اتصال بلوتوث، کروز کنترل، پنجرههای برقی و... اشاره داشت.