هوش یکی از مهمترین سازه های فرضی است که از زمان مطرح شدن آن توسط «آلفرد بینه» در اویل قرن بیستم همواره برای تبیین موفقیت شغلی و کارایی به کار رفته است.
بر اساس تحقیقات روانشناسان، میزان هوش هر فرد را می توان باتوجه به رفتار او و پاسخش به محرک های محیطی برآورد کرد. در این مقاله 12 راه برای نمایش برخورداری از هوش بالا بیان شده است.
1. وقت شناس بودن
وقت شناس بودن یکی از نشانه های درک بالا است که در نتیجه توانایی ذهنی بدست می آید. در ژاپن که شهروندان آن به هوش بالا معروفند در صورتی که قطارها چند دقیقه تاخیر داشته باشند تمام مسئولان آن قطار از مسافران عذرخواهی خواهند کرد.
2. پوشش مناسببرخی افراد معتقدند که برای نشان دادن احترام و درک بالا همیشه باید لباس رسمی به تن داشت که به نظر نمی رسد چندان درست باشد. انتخاب لباس باید با توجه به موقعیت و شرایط صورت گیرد برای مثال اگر طرف مقابل شما را به تماشای یک مسابقه ورزشی دعوت کرده باشد، پوشیدن کت و شلوار چندان ایده خوبی به نظر نمی آید.
3. به خاطر سپردن مسائل کوچک
انگلیسی ضرب المثلی با این عنوان دارند که «جزئیات تفاوت ها را ایجاد می کنند». با به خاطر سپردن مسائل کوچک از طریق یادداشت کردن آنها در جایی می توانید دیگران را به خود جذب کنید.
برای مثال با گفتن جمله ای مثل «برای تو آبمیوه سفارش دادم چون قبلا یکبار گفته بودی به نوشابه علاقه نداری» فرد قابل را تحت تاثیر قرار خواهید داد.
4. باز کردن در برای خانم هااین کار جزو آداب معاشرت و احترام محسوب گشته و در جوامع کنونی به ویژه در مورد خانم ها کاری ستودنی می باشد.
با این کار شما طرف مقابل را مورد توجه و احترام خویش قرار می دهید.
5. طراحی مناسب منزل یا محیط کار
تا حالا پیش آمده وارد مکانی با طراحی خاص شده و با خود فکر کرده باشید که این طراحی باید توسط فردی با سلیقه جذاب انجام شده باشد.
طراحی منزل یا محیط کار علایق ،انگیزها، طرز فکر و جهان بینی شما را به دیگران نشان می دهد، بنابرین طرح هایی را انتخاب کنید که نشان دهنده عمق تفکر شما باشند.
6. کفش مناسبانتخاب کفش مناسب به معنی کفش گرانقیمت یا مد روز نیست. کفش ها هم بخشی از پوشش مناسب به شمار می ایند، با این حال اغلب از ان غفلت می شود. برای مثال ممکن است فردی یک شلوار جین کهنه و تی شرت معمولی را با یک کفش شیک ست کرده باشد، در این صورت احتمالا اکثر افراد آن را نوعی مد تلقی خواهند کرد.
7. یادداشت برداریاجازه دهید این مورد را با یک مثال شرح دهیم: فرض کنید به رستوران می روید و یک گارسون با اعتماد بیش از اندازه به هوشش سعی می کند به جای یادداشت کردن سفارشات، آنها را به خاطر بسپارد، اما هنگام سرو غذا اشتباه کرده و سفارشی دیگر را برای شما آماده می کند؟ آیا بهتر نبود این گارسون به جای ریسک کردن از یک کاغذ و قلم استفاده می کرد؟
همین مساله در موارد دیگر نیز صدق می کند؛ آیا بهتر نیست به جای به خطر انداختن اعتبارتان سفارشات رییس یا استادتان را یادداشت کنید؟
8. میزکار مرتب
یک میزکار نامرتب که برگه ها و فایل ها در آن پراکنده شده اند هرگز نشانه ای از هوشمندی شما تلقی نخواهد شد. از طرف دیگر به نظر شما محیط کاری مرتب و سازماندهی شده که در آن تمامی کشوها برچسب مشخص دارند، نشانه چه چیزی می تواند باشد؟
9. عاقلانه خرید کردننحوه خرج کردن پولی که برایش آن همه زحمت کشیده اید، ارزش های شخصی شما را نشان می دهد، بنابرین باید برای کَی، کجا و برای چه کسی هزینه کردن سرمایه تان اهمیت زیادی قائل شوید.
10. استفاده دقیق از زمان
فعالیت های که انجام می دهید نشان دهنده اولویت های شما هستند. آیا بهتر نیست بخشی از زمانی را که صرف تلویزیون، بازی های رایانه ای یا شبکه های اجتماعی می کنید به کتاب خواندن و صحبت کردن با نزدیکانتان اختصاص دهید؟
11. غذای مناسب
نوع غذا و نحوه خوردن آن بر درک دیگران از شخصت شما تاثیر زیادی دارد. برای مثال اگر شما به جای یک غذای خوشمزه اما ناسالم، یک غذای سالم را انتخاب کنید، ثبات و دوراندیشی خود را به دیگران نشان داده اید.
12. دوستان نزدیک«امنوئل جیم ران» نویسنده معروف می گوید: شما بازتاب پنج نفری هستید که بیشتر وقتتان را با آنها می گذرانید.
دیگران از روی دوستانی که داریم درباره ما قضاوت می کنند، علاوه بر این عادات، اهداف و تفکرات دوستانمان بر ضمیر ناخودآگاه تاثیرگذار بوده و می تواند شخصیت ما را تغییر دهد.
اگر می خواهید زندگی را بهبود بخشید باید با کسانی معاشرت کنید که همیشه به دنبال پیشرفت هستند.