ماهان شبکه ایرانیان

لوح محفوظ، کرسی، قلم و عرش به چه معناست؟

اینها مقام های علمی پروردگارند.

لوح محفوظ، کرسی، قلم و عرش به چه معناست؟

"لوح محفوظ" کتاب علم خداست که آن را "کتاب مبین" هم نامیده و همه چیزدر آن ثبت است و غیر خدا را بر آن احاطه نیست:

عالِمِ الْغَیْبِ لا یَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الْأَرْضِ وَ لا أَصْغَرُ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْبَرُ إِلاَّ فی‏ کِتابٍ مُبینٍ(1)

خداوندی که از غیب آگاه است و به اندازه سنگینی ذرّه‏ای در آسمانها و زمین از علم او دور نخواهد ماند، و نه کوچکتر از آن و نه بزرگتر، مگر اینکه در کتابی آشکار ثبت است!

این کتاب را لوح محفوظ خوانده چون در امان از تغییر و محو و اثبات است بر خلاف لوح محو و اثبات.

ان را "امّ الکتاب" هم خوانده چون مرجع و مآل همه کتاب ها و مقام های علمی دیگر است. (2)

کرسی اشاره به احاطه قیّومی خدا بر همه جهان مادی و غیر مادی دارد.(3)

قلم شاید اشاره به مقام ایجادی خداوند باشد که بر لوح وجود رفته است. در روایتی اینها نام فرشتگان و وسائط علمی خداوند خوانده شده اند:

سفیان ثوری می‏گوید به امام  صادق(ع) گفتم: یا بن رسول اللَّه امر لوح و قلم و مداد را برایم بیشتر شرح بده و از آنچه خدا به تو آموخته تعلیمم بفرما.

فرمود: ای ابن سعید اگر نبود که تو اهلیت پاسخ را داری پاسخت نمی‏دادم، بدانکه" نون" فرشته‏ای است که به قلم گزارش می‏دهد، و قلم فرشته‏ای است که به لوح گزارش می‏دهد، لوح هم فرشته‏ای است که به اسرافیل گزارش می‏دهد، و او نیز فرشته‏ای است که به میکائیل گزارش می‏دهد و میکائیل هم به جبرئیل، و جبرئیل به انبیا و رسولان. آن گاه فرمود ای سفیان برخیز برو که بیش از این را صلاحت نمی‏دانم.(4)

عرش هم اشاره به مقام فرمانروایی و احاطه تدبیری و سلطنت مطلقه خداوند است.

در روایتی در باره عرش و کرسی و تفاوت آن دو  آمده:

 عرش همان علم به کیفیت دادن به اشیاء است و در جایی که عرش و کرسی جدای از هم ذکر شوند هر یک معنایی جداگانه دارند، برای اینکه عرش و کرسی دو باب از بزرگترین ابواب غیب بوده، و خود آن دو نیز غیب هستند و همچنین آن دو مقرون با غیب هستند، چون کرسی باب ظاهر از غیب است که برای اولین بار موجودات بی سابقه از آن باب طلوع می‏کنند، و آن گاه همه اشیاء از همانجا به وجود می‏آیند، اما عرش، باب باطن غیب است که علم چگونگی‏ها و علم عالم کون و علم قدر و اندازه‏گیریها، و نیز مشیت و صفت اراده و علم الفاظ و حرکات و سکنات و علم بازگشت و ابتدا، همه در آن باب است، پس عرش و کرسی در علم دو باب قرین همدیگرند، چون ملک عرش، غیر ملک کرسی است، و علم آن پنهان‏تر از علم کرسی است.

از این جهت است که خدای تعالی در باره عرش می‏فرماید:" رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ" یعنی عرشی که صفتش عظیم‏تر از صفت کرسی است، در عین اینکه هر دو، علم قرین هم هستند.(5)

در باره این مقامات علمی سخن فراوان است که از سطح درک و فهم ما بالاتر است و شما می توانید به ترجمه المیزان ذیل آیات مربوطه مراجعه فرمائید.

پی نوشت ها:

1. سبأ (34) آیه 3.

2. طباطبایی، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی، 1374ش، ج18، ص123.

3. همان، ج2، ص513.

4. همان، ج19، ص630.

5. همان، ج2، ص519. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان