دارو گران شده است

داروخانه‌های ۱۳آبان و ۲۹فروردین داروخانه‌های نام آشنایی برای همه بیمارانی هستند که به‌نحوی با بیماری‌های خاص و صعب العلاج دست و پنجه نرم می‌کنند

دارو گران شده است

داروخانه‌های 13آبان و 29فروردین داروخانه‌های نام آشنایی برای همه بیمارانی هستند که به‌نحوی با بیماری‌های خاص و صعب العلاج دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش ،همشهری در ادامه نوشت: البته این روزها شرایط تهیه دارو برای اغلب بیماران نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است ولی گزارش‌های مردمی به روزنامه همشهری و بررسی میدانی نشان از افزایش قیمت دارو در سطح بازار دارد در شرایطی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان ایران نه‌تنها افزایش قیمت دارو را تأیید نمی‌کنند، بلکه در گفت‌وگو با همشهری آن را نیز تکذیب می‌کنند و از خبرنگار روزنامه خواستند که نامی از آنها برده نشود. وارد داروخانه‌ها 13آبان می‌شود. داروهایش اگرچه خاص و صعب‌العلاج نیست اما با شنیدن رقم جدید دارو یکه می‌خورد. مبتلا به «آرتریت روماتویید» است. می‌گوید: آلتبرل مصرف می‌کنم برای بیماری‌ روماتیسم.تا‌ماه پیش این دارو را 230هزارتومان خریداری می‌کردم اما امروز 630هزارتومان قیمت داده‌اند.اعتراض کرده‌ام می‌گویند: قیمت دارو افزایش پیدا کرده است شما دارویی از همان خانواده را می‌توانید با قیمت پایین‌تر تهیه کنید.»

یکی دیگر از بیماران که روی نیمک داروخانه نشسته و چهره‌اش خسته است، می‌گوید: رنج سفر را به جان خریده‌ام و از یزد آمده‌ام. بیماری کبدی دارم و داروهایم را هر چند‌ماه یک‌بار از اینجا تهیه می‌کنم اما این دفعه که آمدم رقم داروهایم افزایش قابل توجهی داشته است.می گویند بیمه حمایت نمی‌کند. اگر پول به اندازه کافی نداشته باشی در این شهر غریب باید چه کار کنی؟» درگوشه‌ای از داروخانه زنی با ساک دستی توجهم را جلب می‌کند. منتظر ایستاده تا متصدی داروخانه شماره او را صدا کند. می‌گوید: دخترم بیماری خونی دارد.شوهرم بر اثر تصادف فوت کرده و درآمد ندارم. همیشه 50هزارتومان نهایت داروهایش می‌شد این بار اما سه‌برابر برای داروها هزینه کرده‌ام. به‌دلیل گرانی مجبور شدم فقط نیمی از داروها را خریداری کنم. باور کنید همین هزینه‌هایی که برای همه در حد کم است برای ما زیاد است.»

با خانم دیگری که داروهای خود را تحویل گرفته شروع به صحبت می‌کنم. می‌گوید: رنج بیمارداری از یک طرف، درد عزیزتان را که می‌بینید چگونه این درد را تحمل می‌کند هم از یک طرف دیگر؛ هزینه‌های دارو و درمان هر روز بالاتر می‌رود. یک روز می‌گویند چون دلار گران شده هزینه داروها افزایش پیدا کرده و یک روز دیگر مثل امروز هم می‌گویند چون بیمه‌ها دیگر حمایت نمی‌کنند باید خودتان بیشتر هزینه‌ها را تقبل کنید این در حالی است که ما سال‌ها از گلویمان بریده‌ایم تا بیمه‌ها در همین روزها دستمان را بگیرند. محمد یکی دیگر از بیماران هم که مبتلا به دیابت است، می‌گوید:تمام داروهایی که استفاده می‌کردیم افزایش داشته است. البته مشابه آن که ارزان هم هست را به ما پیشنهاد داده‌اند اما نمی‌شود که هر چند‌ماه یک‌بار دارو را تغییر داد. شایگان مبتلا به‌ام اس هم از افزایش قیمت داروها گلایه کرده و می‌گوید:با اینکه انجمن به ما اعلام کرده بود افزایش قیمت نداریم اما امروز متوجه شدم برخی داروها افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند.

سیاستی که اجرا نشد

اواخر سال 95بود که رئیس وقت سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت سیاست افزایش قیمت دارو ندارد و درسال آتی نیز افزایش قیمت نخواهیم داشت.رسول دیناروند تأکید کرد: وزارت بهداشت سیاست افزایش قیمت دارو ندارد بلکه سیاست ما کنترل قیمت داروست. همچنین درباره قیمت داروهای تولید داخل رویکرد وزارت بهداشت این است که به صنعت داروسازی آسیبی وارد نشود و اگر تولید دارویی زیانده باشد قیمت آن دارو را اصلاح می‌کنیم. این در حالی است که از اواسط مهرماه از داروخانه‌های پایتخت خبر می‌رسد که اقلام دارویی در بسیاری از موارد شاهد افزایش بوده است. البته آشفتگی قیمت دارو‌ها و تناقض در میزان افزایش به حدی است که هرکدام از داروخانه‌داران تهرانی در بررسی‌های میدانی همشهری درصدی از میزان افزایش دارو‌ها را ارائه می‌دهند. همچنین داروخانه‌ها اعلام می‌کنند نه‌تنها سهم 10درصدی فرانشیز دارویی افزایش یافته است بلکه دارو‌های پرفروشی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها، آمپول‌ها و حتی شربت‌ها و دارو‌های سرماخوردگی نیز افزایش قابل توجهی داشته است. البته افزایش قیمت دارو‌ها همچنان از سوی مسئولان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو حتی انجمن داروسازان تکذیب می‌شود با وجود اینکه مستندات از چند نسخه ارسالی شهروندان به روزنامه هم گویای افزایش و گرانی قیمت دارو است.در واقع پس از گذشت حدود 4سال از آغاز طرح تحول سلامت، دود اختلافات مالی وزارتخانه های بهداشت ، رفاه و سازمان های بیمه گر با افزایش سهم مردم در پرداخت هزینه های داروها به چشم مردم می رود.

بیمه‌ها حمایت خود از داروها را کاهش داده‌اند

یک مسئول آگاه در داروخانه 13آبان که خواست نامی از او برده نشود در این‌باره می‌گوید: واقعیت این است که‌ قیمت دارو چندان افزایش پیدا نکرده است بلکه بیمه‌ها حمایت خود را از داروها کاهش داده‌اند و این باعث افزایش قیمت و پرداختی‌های مردم شده است. بنابراین مسئولیت افزایش قیمت این دارو بر عهده سازمان‌های بیمه گر است. وی با بیان اینکه کاهش حمایت سازمان‌های بیمه گر منجر به افزایش پرداختی بیماران برای هزینه دارو می‌شود، گفت: بیماران تصور می‌کنند که قیمت دارو افزایش پیدا کرده است، درحالی‌که افزایش قیمت قطعاً ناشی از کاهش حمایت بیمه‌هاست و مسئولیت افزایش قیمت این دارو نیز برعهده آنها است. همچنین یکی دیگر از مسئولان در داروخانه 29فروردین که دوست ندارد نامی از او در گزارش بیاید درباره گرانی دارو گفت: از ابتدای سال تاکنون، شاهد افزایش قیمت دارو‌ها بوده‌ایم و این روند با توجه به افزایش میزان قیمت ارز در یک‌ماه گذشته بیش از پیش بوده است، به‌طوری‌که هم‌اکنون، اکثر اقلام دارویی خارجی و داخلی‌گران شده و شرکت‌های دارو‌سازی در آخرین فاکتور‌های فروش ارسالی به داروخانه‌ها قیمت بسیاری از دارو‌ها را افزایش داده‌اند که البته اینها به‌طور غیررسمی است و از سوی مسئولان هم اعلام نمی‌شود.

او معتقد است که روند افزایش قیمت دارو‌ها به‌دلیل افزایش قیمت ارز، تنها مربوط به دارو‌های خارجی نیست و در توضیح آن می‌گوید: افزایش قیمت در دارو‌های خارجی به شکل مستقیمی است اما نمی‌توان گفت که دارو‌های داخلی نیز به‌دلیل افزایش میزان نرخ ارز از این قاعده مستثنا هستند چرا که بسیاری از مواداولیه دارو‌های داخلی از خارج از کشور تأمین می‌شود و این امر دلیلی بر افزایش میزان قیمت دارو‌های داخلی است. پیگیری‌های همشهری از سازمان غذا و دارو همچنین انجمن داروسازان ایران درباره توضیح درباره افزایش یا عدم‌افزایش قیمت دارو‌ها نیز نتیجه‌ای نداشت اما یکی از مسئولان در انجمن داروسازان که نخواست در این‌باره نامش اعلام شود در این‌باره گفت: قیمت داروها در کمیته‌ قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو در حال بررسی است و این موضوع خود می‌تواند عاملی برای گرانی دارو باشد. ضمن اینکه نباید این موضوع را نادیده گرفت که بیش از 90درصد داروها توسط بیمه‌ها خریداری می‌شوند و هنگامی که آنان تعهدات خود را به موقع انجام نمی‌دهند، چرخه اقتصادی داروخانه‌ها کند می‌شود.چک‌های برگشتی داروخانه‌ها در حال افزایش است و اگر این وضعیت ادامه یابد، بسیاری از داروخانه‌ها نمی‌توانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

تأمین اجتماعی: وزارت بهداشت باید پاسخگوی گرانی دارو باشد

محمدمهدی صدراللهی، معاون برنامه‌ریزی اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری گفت: تعهدات دارویی براساس ماده10 قانون بیمه همگانی و فرانشیز خدمات براساس ماده 9 این قانون توسط هیأت دولت برای سازمان‌های بیمه‌گر مشخص و ابلاغ می‌شود. فرانشیز به‌صورت عام در سنوات قبل 30درصد بود و از سال93 با حذف یارانه و انتقال آن به سازمان‌های بیمه‌گر همه‌ساله طی تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و رفاه لیستی از دارو‌هایی که شامل تفاهمنامه می‌شوند با فرانشیز 10درصد در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد. اما در سال 96هیچ‌گونه تفاهمنامه‌ای به امضا نرسیده است؛ با این همه سازمان تأمین اجتماعی همچنان براساس تعهدات قبلی ارائه خدمت می‌دهد. این یعنی، افزایش قیمت‌ها در دست این سازمان نیست. در واقع منشا و منبع قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو است؛ اگر دارویی گران شود وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد. ضمن اینکه در دو ماهه ابتدای سال 34قلم دارو که افزایش 50 درصدی داشتند به اطلاع وزارت بهداشت رسید اما پاسخی برای نحوه محاسبه آنها دریافت نشده است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر