سرمایهگذاری یک شرکت هندی و دو شرکت چینی در شرکت صنایع تولیدی عظیم خودرو با مجموع سرمایهگذاری بالغ بر دوازده هزار میلیارد ریالی معادل سیصد میلیون دلار نهایی شد.
رضا عظیمی رئیس هیات مدیره عظیم خودرو در نشستی خبری با بیان این خبر گفت: بعد از تلاشهای شبانهروزی توانستیم در ماه گذشته با یک شرکت هندی و دو شرکت چینی قرارداد سرمایهگذاری مشترک (جوینت ونچر) به ارزش یک هزار و 200 میلیارد تومان را نهایی کنیم و حداکثر تا یک سال آینده این سرمایه وارد کشور خواهد شد.
او با بیان اینکه هماکنون ظرفیت اسمی کارخانه زاگرس خودرو به عنوان سایت تولیدی عظیم خودرو معادل 50 هزار دستگاه در سال است گفت: در راستای این سرمایهگذاری مشترک برخی از بخشهای مهم کارخانه مانند اتاق رنگ و سالن اصلی باید ارتقا یابد تا بتوانیم طی دو سال به ظرفیت 80 هزار دستگاه و بعد 3 سال به ظرفیت 120 هزار دستگاه خودرو در سال برسیم.
عظیمی همچنین با اشاره به اینکه عظیم خودرو مرکز صادرات این محصولات به بازارهای خاورمیانه خواهد بود تصریح کرد: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده 20 درصد از تولید سالانه باید به کشورهای همسایه و خاورمیانه صادر شود.
توافق عظیم خودرو و ماهیندرا
او همچنین به لیزینگ به عنوان ابزاری در جهت توسعه فروش محصولات شرکت یاد کرد و گفت: 120 میلیون دلار از این سرمایهگذاری به فروش لیزینگی اختصاص خواهد یافت.
رئیس هیات مدیره عظیم خودرو همچنین به خریداران مژده داد که سود لیزینگی که در برنامه این شرکت دیده شده است به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
عظیمی در ارتباط با خودروهایی با کیفیت بالا و با استانداردهای یورو 5 و 6 که در برنامههای تولید این شرکت وجود دارد نیز گفت: یک امپیوی به قیمت 80 تا 90 میلیون تومان، 3 خودرو در کلاس شاسیبلند با قیمتی بین 110 تا 140 میلیون تومان، یک کراساوور کوچک که بین 42 تا 49 میلیون تومان قیمت دارد و همچنین یک خودرو 7 نفره با قیمت حدود 110 تا 120 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد که سه خودرو آخر با برند ماهیندرا فروخته میشود.
او درباره مسائل مطرح شده در زمینه پیش فروش خودروها توسط بعضی از شرکتها از جمله عظیم خودرو در هفته گذشته و جنجال ایجاد شده با اشاره به اشتباه بزرگ در انتشار اخبار مربوطه اظهار کرد: این موضوع مربوط به یک آییننامه انضباطی در وزارت صنعت است که طبق آن هر شرکت بعد از ثبت سفارش میبایست برنامه فروش خود را اعلام و موافقت وزارتخانه را دریافت کند، و جا دارد در اینجا از معاونین و مسئولان سازمان حمایت تشکر کنم که بلافاصله بعد از اشتباهی که در انتشار خبر صورت گرفت، اصلاحیه مربوطه را صادر کردند.
این موضوع هیچ ربطی به مجوز فعالیت نداشت، من از شما میپرسم مگر میشود گروه شرکت عظیم خودرو با 15 سال سابقه که متشکل از پنچ شرکت؛ صنایع تولیدی، لیزینگ، بازرگانی، خدمات پس از فروش، حمل و نقل که در بیست و هفت مرکز در پنچ استان فعالیت داشته و هزار و چهار صد نفر پرسنل دارد مجوز نداشته باشد.
ماهیندرا با عظیم خودرو می آید
اتفاقاً با بیست و دو مجوز از پروانه تولید خودرو تا اتحادیههای صنفی و همینطور مجوز بانک مرکزی، ما به عنوان بخش خصوصی که تا به امروز تماماً با اتکاء به خود و بدون کمک سیستم بانکی و دولتی بیش از دویست و پنجاه هزار خودرو تحویل مردم دادهایم، بیشترین مجوزها در مقابل حتی بزرگترین شرکتهای خودروساز را داریم.
عظیمی ادامه داد: بر همین اساس و طبق صحبتهای انجام شده و با در نظر گرفتن اینکه صنعت خودرو با بسته شدن ثبت سفارش دچار مشکلهای پیچیدهای شده در انتظار باز شدن سایت ثبت سفارش هستیم و بعد از آن نسبت به دریافت موافقتهای معمول وزارت صنعت درباره فروش خودروهای وارداتی اقدام خواهیم کرد.
رئیس هیات مدیره عظیم خودرو در ادامه تشکلهایی را که مدافع حقوق قانونی اعضاء زیان دیده خود هستند دعوت به آرامش و ابراز امیدواری کرد: با توجه به لغو تحریمها و باز شدن مرزها همچنین ورود شرکتهای معتبر و از سوی دیگر آسیبپذیر بودن صنعت خودرو؛ امیدواریم در آینده سازمانها و نهادهای نظارتی دقت بیشتری در اعلام و انتشار اخبار و اطلاعیهها داشته باشند تا موجبات سوءاستفاده عدهای که منافع شخصی خود را بر منافع ملی کشور ترجیح میدهند فراهم نشود