لنوو گزارش مالی مربوط به سهماههی چهارم سال 2016 را منتشر کرده که بر اساس آن، کسب و کار گوشیهای هوشمند این کمپانی چینی بیش از پیش افول کرده است. بخش تولید پیسی این کمپانی نیز در جریان سهماههی منتهی به سال نوی میلادی با وجود همزمان شدن با فصل خرید، سوددهی بسیار پایینی رقم زده است.
بر اساس اطلاعات موجود در گزارش مالی سهماههی چهارم سال 2016 لنوو، سوددهی این کمپانی طی پاییز 2016 بیش از دوسوم کاهش پیدا کرده است که از اینرو لنوو نتوانسته پیشبینیهای کارشناسان را برآورده کند. کاهش سوددهی بخش تولید پیسی در حالی اتفاق افتاد که موقعیت لنوو در آمریکای شمالی بهشدت از سوی اچپی تهدید میشود. فروش گوشیهای هوشمند لنوو بهشدت کاهش پیدا کرده، بهطوریکه سهم لنوو توسط کمپانیهای دیگری نظیر هواوی، چه در داخل چین و چه در بازارهای بینالمللی اشغال شده است.
هرچند بازار پیسی همچنان دوران افول خود را سپری میکند، اما لنوو موفق شده است همچنان بهعنوان بزرگترین عرضهکنندهی پیسی در جهان باقی بماند. بسیاری از کاربران رفتهرفته استفاده از پیسی را کنار میگذارند و برای انجام امور روزانه به گوشی هوشمند روی میآورند. البته باید به این نکته اشاره کرد که اچپی با گسترش محصولات و در نتیجه افزایش آمار عرضه در آمریکای شمالی، به لنوو نزدیک شده است و بعید به نظر میرسد لنوو بتواند همچنان در رتبهی اول باقی بماند. در مورد گوشیهای هوشمند نیز لنوو به محصولات ردهی بالا روی آورده است که از جملهی آنها میتوان به گوشی هوشمند این کمپانی با ویژگیهای واقعیت افزوده اشاره کرد، البته لنوو نتوانسته است آنچنان که باید خوب عمل کند و رقبا در جذب مشتریان لنوو موفق عمل میکنند.
افزایش قیمت حافظههای رم را نیز باید یکی از دلایل دیگری خواند که حاشیهی سود لنوو را در تولید پیسی کاهش داده است. هرچند افول در بازار پیسیها همچنان ادامه دارد؛ اما نشانههایی از تثبیت در بازار پیسی قابل رؤیت است و لنوو نیز در جریان ارائهی گزارش مالی سهماههی چهارم سال 2016 به این نکته اشاره کرده است. عرضهی رایانههای شخصی در جریان سهماههی چهارم سال گذشته بیش از 1.5 درصد کاهش یافته که در مقایسه با کاهش 4 درصدی سهماههی سوم، کمتر شده است.
کریس ییم، از موسسهی تحلیلی BOCOM International در این خصوص میگوید:
افزایش قیمت کامپوننتهای مورد استفاده در پیسی را باید بهعنوان چالشی برای لنوو در نظر گرفت، البته انتظار میرود سود خالص لنوو بهبود پیدا کند. بازار جهانی پیسی در حال تثبیت است و این موضوع را میتوان نشانهی خوبی برای این کمپانی چینی خواند.
سود خالص لنوو در جریان سهماههی چهارم سال 2016 با کاهشی 67 درصدی به 98 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با 145.9 میلیون دلار پیشبینی شده توسط کارشناسان، بسیار پایینتر است. درآمد کسبشده توسط لنوو نیز قریب به 6 درصد کاهش پیدا کرده است و به 12.2 میلیارد دلار رسیده که بالاتر از 11.7 میلیارد دلار پیشبینی شده توسط تحلیلگران است.
لنوو در تلاش برای بهبود وضعیت، علاوه بر تعدیل نیرو و فروش داراییهایش، بر گوشیهای هوشمند رده بالا متمرکز شده، حال آنکه تقاضا برای محصولات لنوو رو به کاهش است. سه سال از زمان تصاحب موتورولا با پرداخت بیش از 2.9 میلیارد دلار میگذرد و با این وجود لنوو از نظر میزان فروش و سهم بازار همچنان پشت سر رقبایی نظیر ویوو، اوپو و هواوی قرار دارد. بخش تولید گوشیهای هوشمند لنوو در پاییز 2016 ضرری 112 میلیون دلاری به این کمپانی چینی تحمیل کرده است که نتیجهی کاهش 23 درصدی فروش و رسیدن به درآمد فروش 2.2 میلیارد دلاری است. بر اساس اطلاعات ارائهشده، عرضهی گوشیهای هوشمند لنوو در بازار جهانی 26 درصد سقوط کرده و در نتیجه سهم بازار نیز بیش از 3.5 درصد کاهش پیدا کرده است.
با احتساب عرضهی گوشیهای هوشمند موتورولا در کنار لنوو، بر اساس تحلیلهای ارائهشده توسط Counterpoint Research، عرضهی لنوو بیش از 30 درصد در سال 2016 کاهش پیدا کرده است. در جریان سهماههی چهارم، لنوو از نظر سهم عرضه در رتبهی نهم بازار قرار دارد و بالاتر از آلکاتل و الجی قرار گرفته است. لنوو اعلام کرده که انتظار دارد در سال 2017 به سوددهی بازگردد.
کسب و کار رایانههای شخصی لنوو قریب به 70 درصد از درآمد این کمپانی چینی را شامل میشود و شاهد رشدی 2 درصدی از نظر میزان عرضه و درآمد طی سهماههی منتهی به سال 2017 بوده است. بر اساس اطلاعات ارائهشده، لنوو در حال مذاکره با فوجیتسوی ژاپن است تا با ترکیب این کمپانی ژاپنی در ساختار خود، وضعیت خود را در بازار بهبود بخشد.
درآمد بخش تولید سرورهای رده پایین لنوو که پس از تصاحب IBM در سال 2014 آغاز به کار کرد نیز با کاهش 20 درصدی روبرو شده و به کمتر از 1.1 میلیارد دلار رسیده است.
باید دید که عملکرد این کمپانی به چه ترتیب رقم خواهد خورد؟