فرادید؛ در سال های نه چندان دور
کشور آلمان را بهشت ابرماشین ها و سوپراسپورت های گرانقیمت می دانستند. صنعت
خودروسازی مطرح در کنار بزرگراه های فوق العاده و بدون محدودیت سرعت (در برخی
ایالت ها) و همچنین اقتصاد قدرتمند که امکان خرید این خودروها توسط عده بیشتری از
مردم را مهیا می سازد از جمله عواملی بودند که سبب می شد آلمان یکی از کشورهایی
باشد که خیابان های آن همیشه بوی شتاب، سرعت و تجمل بدهند.
به گزارش هفت صبح، در طی سالهای اخیر
کشورهای دیگری نیز شاهد هجوم سوپراسپورت ها بودند. از کشور شاهزاده نشین موناکو
گرفته تا بازارهای نوظهوری همچون چین. اما در کنار این ها، ممالک حاشیه خلیج فارس
از جمله کشورهایی اند که طی ساله ای اخیر بیش از هر جای دیگری در جهان شاهد عرضه
سوپراسپورت های چند میلیون دلاری و خودروهای لوکس چندصد هزاری دلاری بودند. اقتصاد
آزاد به همراه فوران پول های نفتی شیوخ عربی را از جمله عوامل تاثیرگذار در این
مساله باید دانست.
به طوری که شاید امروز شهرهایی چون دبی، دوحه و ریاض بیش از هر
شهر اروپایی و آمریکایی دیگری شاهد تردد خودروهای آنچنانی باشد! حال یک سفر کاری
چند روزه به مرکز شهر دبی می تواند بهانه خوبی باشد برای ملاقات با خودروهایی که
نظیر آن ها را در کمتر شهری در جهان سراغ داریم. گزارش پیش رو حاصل چند روز گشت
زنی در خیابان ها و اتوگالری های لوکس دبی است.
یک مرسدس خاص با پلاک خاص
مرسدس G-Class یکی
از خاص ترین و لوکس ترین شاسی بلندهای فول سایز دنیا به شمار می آید که همواره
گزینه ایده آلی برای ثروتمندان بوده. وقتی یک دستگاه نسخه خاص G-Class یعنی مدل G65 را
در محوطه یکی از مراکز خرید دبی مشاهده کردیم حدس زدیم که احتمالا متعلق به شخص
ثروتمندی باشد اما وقتی لحظاتی بعد چشممان به پلاک آن افتاد از این قضیه مطمئن
شدیم. این شاسی بلند لوکس دارای پلاکی به شماره 65000 بود که کاملا با مدل خودرو
هماهنگ بود و به نظر می رسد که مالک برای تصاحب چنین پلاک رند و هماهنگی حسابی سرِ
کیسه را شل کرده است! این خودرو در کنار پرستیژ بسیار بالا و امکانات رفاهی و
ایمنی پرشماری که به همراه دارد، از یک پیشرانه حجیم 12 سیلندری به حجم 6 لیتر
بهره می گیرد که می تواند 630 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتون متر گشتاور تولید کند.
جالب آنکه این پیشرانه به کمک جعبه دنده 7 سرعته فوق هوشمندی که مهندسان مرسدس
برای این خودرو تدارک دیده اندمی تواند شاسی بلند فول سایز مرسدس را تنها ظرف مدت
3/5 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند! یعنی پابه پای
بسیاری از کوپه های اسپورت!
لمس افسانه «شیرون»
مگر می شود سری به مهد سوپرماشین های خلیج فارس
زد و از «افسانه شیرون» چیزی نگفت؟! وقتی در شوروم بوگاتی مدل «شیرون» را از نزدیک
دیدیم باورمان نمی شد که در چند سانتی متری خودرویی به ارزش 2.7 میلیون دلاری
ایستاده ایم. آن هم نه یک دستگاه بلکه دو دستگاه از این ابرماشین در چند قدمی ما
بود. یعنی لمس همزمان بیش از 5 میلیون دلار! نوشتن از این خودرو هرگز کافی نیست وامیدواریم
همه ماشین بازها حتی اگر شانس رانندگی با آن را نداشته باشند دستکم یک بار پشت فرمان
این محصول افسانه ای بنشینند! این خودرو که دارای پیشرانه 16 سیلندر 8 لیتری است
شتاب صفر تا صد معادل 2/2 ثانیه دارد و تنها ظرف مدت 11 ثانیه می تواند سرعت 300
کیلومتر بر ساعت را پر کند! اگر این تصور در ذهن شما ایجاد نمی شود که ما در مورد
یک هواپیما صحبت می کنیم باید بگوییم که حداکثر سرعت بوگاتی شیرون (در حالت تئوری)
500 کیلومتر بر ساعت است. جالب آنکه اگر باک 100 لیتری شیرون را پر کنید و بخواهید
با حداکثر سرعت رانندگی کنید، تنها برای 12 دقیقه سوخت خواهید داشت! بوگاتی اعلام
کرده که ظرفیت تولید این ابرماشین 70 دستگاه در سال است.
ملاقات با دردانه رولزرویس
راستش انتظار این را دیگر اصلا نداشتیم! فکرش را
بکنید. محصول مشترک دو برند نام َآشنای صنعت خودروسازی جهان یعنی «رولزویس» و
استودیو طراحی «پینین فارینا» که تنها یک دستگاه از آن ساخته شده، ناگهان در دبی
جلوی چشمان ما سبز می شود! رولزرویس «فانتوم Hyperion» که
در سال 2008 رونمایی شد محصول کانسپتی بود که «پینین فارینا» و رولزرویس با همکاری
یکدیگر خلق کردند. محصولی که قرار نبود به تولید برسد بلکه یک ایده مفهومی بود که
از محصولات دهه 1930 رولزرویس به نمایش درآمد. طراحی این خودرو به معنای واقعی
شاهکار است. البتهکه چیزی غیر از شاهکار هم از رولزرویس و پینین فارینا انتظار
نداشتیم! این خودروی خاص (که پلاک و مجوز تردد نداشت و در یکی از شوروم های لوکس
دبی رویت شد) به رنگ نقره آبی بوده که گفته می شود در زمان تولید بیش از 250
نفر-ساعت پروسه رنگ آمیزی این خودرو به طول انجامیده. این خودرو دارای پیشرانه 12
سیلندر6.7 لیتری است و شتاب صفر تا 100 آن 5.7 ثانیه اعلام شده است. وقتی در مورد
Hyperionتحقیق کردیم متوجه شدیم که مالک عرب آن (مدیر
نمایشگاه AL-Ain
Class Motors) خودرو
را در سال 2009 به قیمت 4/4 میلیون یورو خریداری کرده است.
سریع ترین 911 تاریخ
شاید بین آن همه محصول خاص و گرانقیمت دیگر
خودرویی چون «پورشه 911» (که تعداد قابل ملاحظه ای از آن درخیابان های کشورمان نیز
به چشم می خورد)، چندان جذاب به نظر نرسد اما وقتی پای چابک ترین مدل 911 در میان
باشد، ماجرا فرق می کند. شکار یک دستگاه پورشه 911 GTS با
رنگ سفارشی و منحصر به فرد Sapphire Blue
(آبی کبود) در یکی از خیابان های تجاری شهر سوژه دیگرِ «دبی گردی» ما بود. مهم
ترین تفاوت این مدل با دیگر نسخه های آن، استفاده از شاسی آلومینیومی-فولادی با
مقاومت پیچشی بسیار بالا است که همین امر سبب شده این نسخه به سریع ترین مدل
خیابانی 911 تبدیل شود. نسخه GTS
مجهز به یک پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری بوده که توانایی تولید 450 اسب بخار قدرت و
550 نیوتون متر گشتاور را داراست. بدین ترتیب خاص تریننسخه911 در کنار دیگر
سوپراسپورت های باشگاه 400 الی 500 اسب بخاری ها قرار می گیرد.
یک گاوِ خیلی وحشی!
سال هاست که محصولات ارتقایافته لامبورگینی را
با پسوند «سوپر وِلوچه» و نماد SV می
شناسیم. سوپر وِلوچه که در زمان ایتالیایی به معنی «فوق سریع» است، به نوعی هویت
محصولات قدرتمند تر این خودروساز مشهور به حساب می آید. هرچند نسخه استاندارد «آونتادور»نیز
آنقدر جذاب هست که می توانست به تنهایی سوژه بعدی ما باشد، اما وقتی با یک دستگاه
«آونتادور SV» مواجه شدیم بیش از پیش هیجان زده
شدیم! پیشرانه بکاررفته شده در این خودرو همان پیشرانه معروف6.5 لیتری 12 سیلندر
لامبورگینی بوده که به لطف تولید 750 اسب بخار قدرت و 690 نیوتون متر گشتاور،
آونتادور سوپروِلوچه را به یکی از پرقدرت ترین سوپراسپورت های حال حاضر جهان مبدل
ساخته. این پیشرانه توانایی این را دارد که آونتادور SV را
ظرف مدت 2.8 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. از این
ابرماشین تنها 600 دستگاه تولید شده و قیمت آن از 400 هزار دلار شروع می شود.
گزارش : ارسلان سلیمانیان
تصاویر : سعید مختاری