فرادید
؛اخیرا شرکت سایپا اقدام به عرضه مدل فول آپشن ساینا نموده که با قیمتی
38 میلیونی هم رده محصولاتی مثل 206 صندوقدار و سمند سورن است با این تفاوت که به
برخی از آپشن های محصولات روز خودرویی مجهز شده و در مقایسه با دیگر خودروهای
سایپا به نسبت کیفیت بهتری دارد. اما آیا واقعا می ارزد این خودرو را با چنین
قیمتی بخریم؟ پاسخ به این سوال نیازمند اندکی توضیحات است.
به گزارش فرادید، در
سال های نه چندان دور خودروهای اقتصادی (ارزان قیمت) در بازار خودرو ایران به
خودروهای صفرکیلومتر زیر 15 میلیون تومان گفته می شد. محصولاتی همچون پراید یا ام
وی ام در محدوده زیر 10 میلیون تومان یا خودروهایی همچون سمند و پژو 206 در کانال
10 الی 15 میلیون تومانی. اما با تشدید تحریم های غرب علیه ایران در
اوایل دهه 90 شمسی و زلزله مهیبی که بازار ارز (و به طور کلی اقصاد ایران) را
لرزاند تعریف خودروی ارزان قیمت نیز مانند بسیاری از مفاهیم دیگر اقتصادی تغییر
کرد. به طوری که امروز ارزان ترین خودروی ساخت داخل نیز با قیمت بیش از بیست میلیون
تومان به دست مشتری می رسد! از همین رو در شرایط فعلی بازار، باید خودروهای
اقتصادی را در بازه 20 الی 30 میلیون تومانی جستجو کرد. بازه ای که البته تنوع
چندانی ندارد و جز چند محصول وطنی و چینی گزینه دیگری پیش روی مشتریان نیست.
«سایپا ساینا» یکی از همین معدود گزینه هایی است که به تازگی روانه بازار شده است.
اگر بخواهیم بی پرده
با موضوع ساینا مواجه شویم باید بگوییم که ساینا بر خلاف ادعای شرکت سازنده،
خودروی جدیدی نیست. این خودرو که یک بار توسط نایب رئیس مجلس نهم و یک بار هم توسط
رئیس جمهور روحانی رونمایی شد(!) در حقیقت همان «تیبا» است که دستی بر سر و گوش آن
کشیده شده. با این حال ساینا محصولی به مراتب زیباتر از تیبا بوده و پروسه طراحی
خارجی و داخلی این خودرو با حوصله و پختگی بیشتری نسبت به تیبا انجام شده است. ساینا
در بخش هایی از جمله قسمت جلو، داشبورد، سپرها و رینگ هایی که با الهام گیری از
نشان تجاری سایپا طراحی شده می تواند رضایت مشتری را جلب کند اما با این حال طراحی
ساینا اصلا آن چیزی نیست که به عنوان یک طرح ایرانی به آن افتخار کنیم.
در داخل کابین نیز ساینا فقط از پراید و تیبا
بهتر است و بس! هرچند که به جز مقوله طراحی، رنگ آمیزی و کیفیت متریال بکار رفته
شده در این خودرو نیز چنگی به دل نمی زند. مهمترین نکته در خصوص ساینا افزایش 10
سانتی متری طول این خودرو نسبت به تیبا بوده که سبب شده فضای داخل کابین آن اندکی
بهتر شود. از همین رو، ساینا برای سفرهای طولانی، راحت تر از تیبا خواهد بود. ضمن
آنکه فضای بار این خودرو نیز افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به فضای بار تیبا داشته
است.
صرف نظر از مباحث
طراحی که شاید با ارفاق بتوان به ساینا نمره قبولی داد (با در نظرگرفتن فاکتور
قیمت)، این خودرو در بحث دینامیکی و توانایی های حرکتی نیز همان «تیبا» است که این
بار کمی چابک تر از قبل شده. پیشرانه بکاررفته شده در ساینا از نوع 5/1لیتری 4
سیلندر بوده که پیشتر در مدل تیبا نیز استفاده شده بود. با این تفاوت که به لطف
برخی تغییرات در قسمت سرسیلندر، قدرت خروجی آن با 6 واحد افزایش به 87 اسب بخار
قدرت رسیده است. همچنین این پیشرانه توانایی تولید 126 نیوتون متر گشتاور را دارا
بوده که برابر با میزان گشتاوری است که پیشرانه تیبا تولید می کند.
اما سیستم تعلیق و
مجموعه ترمزگیری این خودرو با مدل تیبا متفاوت بوده و تلاش مهندسین سایپا در این
بخش کاملا جواب داده است. چراکه هم احساس پایداری در هنگام رانندگی و هم قدرت
ترمزگیری ساینا به مراتب بهتر از تیبا بوده و انتظارات را برآورده می سازد. لازم
به ذکر است که بخشی از این ارتقای کیفیت رانندگی به دلیل استفاده از تایرهای 14
اینچی به جای تایر 13 اینچی (مربوط به مدل تیبا) است. در بخش تجهیزات رفاهی و
ایمنی اما ساینا همان خساست همیشگی محصولات وطنی را تکرار کرده و جز موارد پیش پا
افتاده ای چون شیشه بالابر برقی، آینه برقی، کولر دیجیتال و 2 عدد ایربگ چیز
بیشتری در اختیار راننده و سرنشینان قرار نمی دهد.
مدل پایه ساینا در
بازار امروز با قیمت 27.9 الی 28.5 میلیون تومانی قابل خریداری است که حدود 3
میلیون تومان گران تر از تیبای صندوق دار است. هرچند که ارتقای کیفیت رانندگی به
همراه چهره ظاهری شکیل تر، ارزش پرداخت این مبلغ بیشتر را دارد اما نباید فراموش
کرد که ساینا رقیب نام آشنایی همچون «سمند SE» را نیز با قیمت 28 میلیون تومانی پیش روی خود می بیند. رقیبی که اهالی
بازار به آن بیشتر روی خوش نشان می دهد. در عین حال ساینای
فول آپشن حدود 10 میلیون تومان گران تر بوده و بهانه این صعود قیمتی هم ارائه 7
آپشن جدید از قبیل اتوماتیک
گیربکس cvt، کی لس استارتر، نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز به بلوتوث، سیستم ضد سرقت به همراه سیستم هشدار سرقت، سنسور
پارک دنده عقب، کروز کنترل و فرمان برقی به خریداران است. اینکه خریداران 10
میلیون اضافه بابت تعدادی آپشن و نه یک خودروی بهتر پرداخت می کنند یا نه موضوعی
است که در آینده به زودی تکلیف آن مشخص می شود.
گزارش: ارسلان سلیمانیان
عکس ها: خودروبانک