ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ فیلم برتر قرن ۲۱ که به خاطر فیلم‌برداری فوق‌العاده‌شان ماندگار شدند

تشخیص هنر فیلم‌برداری آن‌طور که شایسته‌ است کار سختی است، چراکه تفکیک آن از دیگر قدرت‌های داستان‌گویی تصویری بسیار مشکل است

تشخیص هنر فیلم‌برداری آن‌طور که شایسته‌ است کار سختی است، چراکه تفکیک آن از دیگر قدرت‌های داستان‌گویی تصویری بسیار مشکل است. بااین‌حال هر فیلم زیبایی، درست به‌اندازه‌ی امضای کارگردان پای آن، اثری از هنر فیلم‌بردار را هم آشکار می‌سازد. لیستی از بهترین فیلم‌برداران قرن بیست‌و‌یکم در زیر آمده است:
10- Mother of George -2013با وجود فیلم‌هایی مثل «سلما» Selma، «ورود» Arrival و حالا فیلم جدید هان سولو Hans Solo، برادفورد یانگ Bradford Young جای پای خودش را به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌برداران هالیوود محکم کرده است. یانگ در استفاده از نور و آشکار کردن رنگ پوست‌هایی تیره‌تر در داستانی درباره یک زوج نیجریه‌ای ساکن بروکلین Brooklyn ابایی ندارد، اما ترجیح می‌دهد برای نشان دادن صورت‌های آن‌ها از یک نور مستقیم قوی که زیبایی آن‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد، استفاده کند. Mother of George فیلمی ساخته Andrew Dosunmu است که در آن یانگ از گستره نوری با کنتراست بالا استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد تاریکی تصویر را پر کند و منظره‌ شهری شوم و تهدید‌آمیزی را به نمایش ‌بگذارد. این فیلم درعین‌حال گستره رنگی قوی‌ای را ارائه می‌دهد که به کمک آن شخصیت‌ها با گرمی و احترام بیشتری جلوه داده ‌می‌شوند.
9- «مکس دیوانه: جاده خشم» Mad Max: Fury Road -2015جرج میلر George Miller برای تصویربرداری ایده‌ای که از یک فیلم اکشن بدون توقف در ذهنش داشت، فیلم‌بردار استرالیایی، جان سیل John Seale را از بازنشستگی درآورد، همکاری‌ای که درنهایت نامزدی اسکار را برای سیل به همراه داشت. آن‌ها چند قبیله غربی را دنبال کردند، با استفاده از رنگ‌بندی‌ای از زمین و آسمان از کلیشه‌های آخرالزمانی فاصله گرفتند. آن‌ها با چندین دوربین دیجیتال به مدت 120 روز فیلم‌برداری کردند و به دنبال زیبایی‌ها گشتند.
8- «هزارتوی پن» Pan’s Labyrinth- 2006فیلم‌بردار قدیمی کارگردان گیرمو دل تورو Guillermo del Toro، گیرمو نابارو Guillermo Navarro جایزه اسکاری را برای فیلم‌برداری این فانتزی جذاب تاریک به خانه برد. فیلمی که بر جلوه‌های بصری‌ برای بافتن تاروپود تاریک خودش تکیه کرده است. زیبایی «هزارتوی پن» تعادل ظریفی است که بین تاریکی و روشنی ایجاد می‌کند. تا حدودی شبیه به افسانه‌های کودکی و تا حدی شبیه به یک کابوس، نابارو تصاویرش را غرق آبی و زرد تیره می‌کند. با حرکت روان دوربین تماشاگر از حوزه تاریک خیالی‌ای به نور سرد واقعیت برده می‌شود.
7-«آقای ترنر» Mr. Turner- 2014به‌جرئت می‌توان گفت تابه‌حال هیچ نقاشی در خلق تصاویری فوق‌العاده و الهام‌بخش با استفاده از نور خورشید موفق‌تر از نقاش انگلیسی قرن نوزدهم ویلیام ترنر J.M.W. Turner نبوده است. در ابتدا به نظر نمی‌رسد ایده فیلمی بر اساس زندگی این نقاش که بتواند به‌خوبی زیبایی نقاشی‌های معروفش را به نمایش بگذارد، سرانجام خوبی داشته باشد. نگاهی که مبنی بر دست‌کم گرفتن استعداد‌های فیلم‌بردار بریتانیایی دیک پوپ Dick Pope، یکی از حرفه‌ای‌ترین فیلم‌برداران حال حاضر، است. بهترین تعریفی که می‌توان از این فیلم کرد این است که فیلم موفق می‌شود ماهیت کار‌های ترنر را به‌خوبی نمایش بدهد.
6-«فرزندان انسان» Children of Men – 2006امانوئل لوبزکی Emmanuel Lubezki، آلفونسو کوآرون Alfonso Cuaron را از زمانی که نوجوان بودند می‌شناخت: هر دو آن‌ها به مدرسه فیلم National Autonomous University of Mexico رفتند و فیلم‌های مشترک زیادی را در کارنامه دارند. این فیلم بر اساس رمان ویران‌شهر پر‌فروشی به همین نام ساخته‌شده است که وقایع آن در سال 2027 و زمانی که هجده سال است هیچ نوزادی به دنیا نیامده است، روی می‌دهد؛ اما این فیلم را با استفاده از برداشت‌‌های طولانی (تصویربرداری بدون توقف) طوری فیلم‌برداری کرده‌اند که به نظر می‌رسد در زمان حال می‌گذرد. فیلم صحنه‌ای هفت‌دقیقه‌ای بدون‌ وقفه‌ای دارد که برای آماده شدن این صحنه روز‌ها زمان صرف شده است.
5-«دور از بهشت» Far From Heaven- 2002تاد هینز Todd Haynes در طول مدت همکاری‌‌اش با فیلم‌بردار ادوارد لاچمن Edward Lachman بار‌ها او را به چالش کشیده است، اما هیچ‌کدام به‌پای تلاششان برای ساخت تصویری مبتنی بر ملودرام دهه 1950 ساخته داگلاس سیرک Douglas Sirk (هرچه خدا می‌خواهد All That Heaven Allows) نمی‌رسد. لاچمن که در خلق آثارش به طرز شگفت‌آوری عمل می‌کند در خلق شبکه نورپردازی هوایی overhead grid light scheme، استفاده از رنگ‌های خالص به طرز زیبا و نفس‌گیر موفق ظاهرشده است. او حتی راهی پیدا کرد تا نور خورشید را به نحوی کنترل کند که صحنه‌های خارج از استودیو به نظر برسند در محوطۀ باز استودیو backlot فیلم‌برداری شده‌اند.
4-«مهاجر» The Immigrant – 2013همانند فیلم‌برداری داریوش خنجی Darius Khondji، درام جیمز گری James Gray حرفی برای گفتن دارد. خنجی برخلاف کارهای قبلی‌اش چند وقتی است که فوق‌العاده ظاهر می‌شود. به خاطر زنده کردن حال و هوای سیاه و کثیف دهه 1920 نیویورک به‌طوری‌که درعین‌حال از وهم و خیال رهایتان می‌کند، شما را سر شوق هم می‌آورد، «مهاجر» یکی از بهترین کارهای او به شمار می‌رود. برای بسیاری رؤیای آمریکایی یک رؤیاست تا واقعیت، رؤیایی که در این فیلم کاملاً وسوسه کننده به نظر می‌رسد.
3-«در حال و هوای عشق» In the Mood for Love- 2000داستان عاشقانه ویرانگر وونگ کار وای Wong Kar-Wai یک خیانت احساسی نامشروع بین دو نفر که همسران آن‌ها نیز به‌طور مخفیانه باهم در رابطه‌اند را روایت می‌کند. فیلم‌برداری این فیلم اثری مشترک از کریستوفر دویل Christopher Doyle، Pung-Leung Kwan و Ping Bin Lee است. «در حال و هوای عشق» چهل سال پیش از زمان ساختش را روایت می‌کند و تأثیری پایان‌ناپذیر بر احساسات دارد. فیلم بر روی دست‌ها تکیه می‌کند و به هر گوشه سرک می‌کشد. انعطاف‌پذیری که در فیلم‌برداری وجود دارد، در رقص زیبای Su Li-zhen و Chow Mo-wan دیده می‌شود. توسط تصویری مطمئن و روان، در سایه و دود، خطر و شهوت دیده می‌شد.
2-«درخت زندگی» Tree of Life- 2011شعری تصویری که با نور روایت می‌شود. «درخت زندگی» فیلمی است که در آن کارگردان ترنس مالیک Terence Malick فیلم‌بردارش امانوئل لوبزکی Emmanuel Lubezki را وادار می‌کند رها باشد و در لحظه و با نور واقعی کار کند. همیشه المانی معنوی به همراه آگاهی‌ای در مورد حقارت انسان ‌ در برابر عظمت جهان در کار‌های مالیک وجود دارد. این حال و هوایی است که در تمام فیلم دیده می‌شود- به‌ویژه درصحنه‌هایی در مورد خلقت جهان- که در دنبال کردن نور و ایجاد تصاویری از خانواده‌ای که در حال جروبحثی پایان‌ناپذیر مهمی توسط مالیک به نحو احسن نشان داده می‌شود.
1-«قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل» The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford- 2007به نظر می‌رسد گاهی همه دنیا می‌خواهند راجر دیکینز Roger Deakins برنده یک جایزه اسکار شود، بعضی‌ها می‌گویند علت اینکه او در سال 2007 موفق به دریافت این جایزه نشد این بود که هم‌زمان برای دو فیلم متفاوت نامزد دریافت جایزه شده بود و رأی‌ها بین این دو فیلم پخش شدند. فیلم وسترن ناراحت‌کننده اندرو دومینیک Andrew Dominik آن‌قدر تماشایی است که محو آن خواهید شد، شبیه عکس محوی است- گوشه‌هایش تار است و درعین‌حال به خاطر جزییاتش واضح به نظر می‌رسد. صحنه دزدی قطار شاید جالب‌ترین صحنه فیلم باشد اما تمامی صحنه‌های این فیلم ارزش قاب کردن و آویزان کردن آن رو دیوار را دارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان