نکات نگهداری از حیوانات خانگی [قسمت اول]

اگر شما یکی از افرادی هستید که در خانه از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید و یا می‌خواهید به این جمع بپیوندید٬ باید به شما تبریک بگوییم زیرا این فرشته‌های کوچک و بعضی اوقات فرشته‌های بزرگ از بهترین دوستان انسان هستند

اگر شما یکی از افرادی هستید که در خانه از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید و یا می‌خواهید به این جمع بپیوندید٬ باید به شما تبریک بگوییم زیرا این فرشته‌های کوچک و بعضی اوقات فرشته‌های بزرگ از بهترین دوستان انسان هستند. اما به همان اندازه که این حیوانات به شما عشق و شادی می‌بخشند احتیاج به مراقبت٬ توجه و تربیت دارند. حیوانات خانگی اسباب بازی و وسیله‌ی شادی نیستند٬ آن‌ها احتیاجات خاص خود را دارند که باید به آن‌ها آگاه باشید . حیوانات خانگی اغلب یکی از سه دسته‌ی سگ٬ گربه و پرندگان هستند که امروز قصد داریم نکات مفید و کاربدی  در مورد نگهداری از دو دسته‌ی اول یعنی نگهداری از سگ‌ ها و گربه‌ ها را به شما بگوییم. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

 

1- سگ‌های خانگی

 با توجه به فضاهای کمتر موجود در خانه‌ها  سگ‌های خانگی معمولا نژاد‌هایی با کوچکی هستند . زیرا سگ‌ها کوچک‌تر به تحرک کمتری احتیاج دارند. همچنین این سگ‌ها به دلیل نوع حجره و پوزه‌ی کوتاه‌تر خود صدای کمتری تولید می‌کنند که یکی از دلایل مهم محبوبیت این سگ‌هاست. اما این سگ‌ها در کنار مزیت‌های فراوان مشکلات خاص خود را دارند. سگ‌ها به صورت کلی باید آموزش ببینند تا در محل خاصی دفع ادرار و مدفوع کنند و این یادگیری بسته به نژاد سگ دارد و ممکن است نیازمند صبر و تحمل زیادی باشد. باید به شما بگوییم اغلب نژاد‌های آپارتمانی در یادگیری کمی کندتر و لج‌ بازتر از نژاد‌های بزرگ‌تر هستند.

خبر خوب این است که اغلب نژاد‌‌های آپارتمانی دارای طول عمر نسبتاً بیشتری اما به دلیل ضعیف و حساس بودن آن‌ها نیازمند توجه و رسیدگی مداوم و مراجعه‌ی منظم به دامپزشک هستند. همچنین پیشنهاد می‌شود برای سگ‌تان وسایلی مانند ظرف غذا٬ محل خواب قلاده‌ی متری٬ لباس مخصوص فصل سرما و البته اسباب بازی را خریداری کنید و در قسمتی از خانه قرار دهید تا محدوده‌ی خود را بداند.

سگ آپارتمانی

غذای سگ به سگتان بدهید

سگ‌های آپارتمانی کمی لج‌باز و لوس هستند. هر غذایی را به راحتی نمی‌خورند. برای همین باید از سنین پایین به او یاد دهید که غذای او چیست. غذای مخصوص سگ در برگیرنده‌ی طیف وسیعی از مواد مغذی لازم برای سگ است و برای سلامتی و رشد او مصرف این غذاها بسیار مهم و ضروری است. بنابراین یکی از اولین چالش‌های شما در نگهداری از سگ٬ غذا دادن به اوست. اگر سگ شما گوشت مصرف کند ممکن است دیگر به این غذا بی‌اعتنایی کند و مدام تقاضای گوشت کند که این اتفاق هم به ضرر سلامتی او می‌باشد و هم از نظر اقتصادی و زمانی شما را به دردسر خواهد انداخت.

 

محل ادرار و مدفوع

یکی دیگر از چالش‌های مهم شما آموزش این کار به سگتان است. باید بدانید در این کار صبر و تحمل زیادی لازم است. اگر می‌توانید فرش‌ها را برای مدتی جمع کنید زیرا سگ ترجیح می‌دهد جایی که یک بار ادرار کرده دوباره نیز این کار را بکند. بهترین گزینه برای آموزش محل دستشویی٬ استفاده از روزنامه است٬ زیرا همیشه به راحتی در دسترس است و همچنین در اثر صدایی که از قدم زدن سگ بر روی آن تولید می‌شود این خاطره را در ذهن او یادآوری می‌کند که در هنگام شنیدن این صدا به محل دستشویی خود رسیده است. برای این که سگتان بفهمد روی روزنامه باید این کار را انجام دهد باید حرکات او را زیر نظر بگیرید. هنگامی که شروع به بو کردن زمین می‌کند ممکن است بخواهد دستشویی کند. در این هنگام باید او را برداشته و بر روی روزنامه قرار دهید. این کار نیازمند صبر زیادی است و ممکن است بار‌ها شکست بخورید.  حتی ممکن است تا یک سالگی سگ این روند کم و بیش تکرار شود اما از آموزش خسته نشوید و اطمینان داشته باشد که او به زودی یاد خواهد گرفت.

سگ مناسب آپارتمان

هنگام صرف غذا به سگ خود خوراکی ندهید

وقتی که شما مشغول غذا خوردن هستید و سگ شما در کنار شما در انتظار خوردن غذا با شماست واقعا دشواراست که مقابل خواسته ی او مقاومت کنید. اما اگر در مقابل مظلوم نمایی او و یا صدای‌های او٬ به سگتان غذا دهید باعث تشویق او به انجام این کار می‌شوید که مشکلاتی را هم برای شما و هم برای او به همراه خواهد داشت. اگر سگتان به غذا خوردن کنار شما عادت کند٬ باعث می‌شود دیگر شما نتوانید با آرامش غذا میل کنید برای مثال اگر مهمانی دعوت کرده‌اید سگتان صرف آن وعده‌ی غذایی را برای شما وهمانتان با دشواری همراه خواهد کرد و مدام باید به او غذا دهید.همچنین مصرف خوراک های انسانی به سبب وجود طعم دهنده ها مشکلاتی همانند حساسیت های شدید پوستی و مشکلات گوارشی برای حیوان شما به ارمغان خواهد آورد. در نتیجه به هیچ عنوان فریب او را نخورید. این کار به نفع شما و سگ‌تان است.

 

به سگتان استخوان ندهید

ممکن است شما فکر کنید که استخوان یک تشویقی عالی و مناسب برای سگتان است. اما باید بدانید که جویدن استخوان برای سگ‌های کوچک و آپارتمانی می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. شکستن دندان٬ زخم شدن مری٬ معده٬‌ روده یا حتی انسداد این مجاری از جمله‌ی این مشکلات هستند که ممکن است در نهایت مجبور به عمل جراحی سگ شوید تا مشکل را برطرف کنید. در ضمن جویدن استخوان باعث برانگیختن خوی درنده‌ی حیوان می‌شود و در هیچ شرایطی برای یک سگ آپارتمانی این کار توصیه نمی‌شود. اگر سگتان به استخوان علاقه‌ی زیادی دارد. از تشویقی‌هایی به شکل استخوان استفاده کنید. این تشوقی‌ها را می‌توانید از دامپزشکی‌ها و فروشگاه‌ حیوانات خریداری کنید.

حیوانات خانگی

به سگتان توجه کنید

شاید باورتان نشود اما یک سگ به اندازه‌ی یک کودک خردسال نیازمند توجه است٬ اگر او حس توجه و مهم بودن را از شما دریافت نکند حتی ممکن است به بیماری افسردگی مبتلا شود. از نشانه‌های این افسردگی جویدن وسایل٬ کندن گچ دیوار و زمین٬ لیس زدن خود می‌باشد. در صورت مشاهده‌ی این نشانه‌ها با مشورت دامپزشک باید توجه‌ خود را به سگتان به نحوی زیاد کنید که باعث لوس شدن و پاسخ منفی در تربیت او نشود ولی در عین حال او احساس کند عضوی مهم در خانه‌ی شما است.

 

سگ خود را بشناسید

همواره الگو‌هایی برای رفتار حیوانات به ویژه سگ‌ها معرفی می‌شود تا دلیل انجام حرکات آن‌ها را بهتر بفهمیم ولی در اصل باید بدانیم این الگو‌ها یک قاعده‌ی کلی است و نمی‌توان همه‌ی رفتار‌های سگ خود را با این معیار‌ها سنجید. سگ‌ها مانند انسان‌ها شخصیت‌های منحصر به فردی دارند و هر کدام ممکن است از انجام یک رفتار منظور منحصر به فردی داشته باشد. بنابراین در کنار مطالعه‌ی این الگو‌های کلی٬ باید به رفتار‌های سگتان با دقت بنگرید و بدانید منظور او از انجام حرکاتش چیست.

بهترین حیوانات خانگی

سگ‌ها احتیاج به تحرک دارند

شاید با خودتان بگویید سگ‌های آپارتمانی به تحرک زیادی نیاز ندارند پس دیگر با او ورزش و بازی نخواهم کرد. اما حقیقت چیز دیگری است. سگ‌های آپارتمانی هرچند کم و یا زیاد اما برای سلامت روحی و جسمی خود نیازمند فعالیت روزانه هستند. این فعالیت‌ها می‌تواند بازی‌های تعقیبی در خانه باشد و یا با پرت کردن توپ مخصوصش او را به تحرک بیاندازید. هرچند که برای روحیه‌ی سگ‌ها بهتر است این تحرک را در خارج از خانه داشته باشند اما اگر هوا مناسب نبود٬ همیشه راهکار‌هایی برای بازی و تحرک او در آپارتمان وجود دارد.

 

پوست سگ را بررسی کنید

اگر سگ خود را به بیرون از خانه می‌برید لازم است پوست او را به صورت مداوم بررسی کنید تا جانور خارجی‌ای به پوست او متصل نشده باشد و یا او را نیش نزده باشد. با توجه به مو‌های زیاد سگ‌ها ممکن است شما به راحتی متوجه این اتفاق نشوید و این انگل‌ مدت‌ها در پوست سگ بماند و برای سلامتی او و شما مشکلات بسیاری ایجاد کند. یکی از علامت‌های این اتفاق خارش بیش از اندازه‌ی سگ است که باید سریعا علت آن را پیدا کنید.

نکات نگهداری از سگ

سگ باید با شما قدم بردارد

اگر با او به پیاده‌رویی می‌روید باید به او نشان دهید که رییس چه کسی است. شما از دید سگتان یک فرمانده هستید و اگر او یاد بگیرد که از فرمانده‌ی خود سرپیچی کند دیگر آن ارزش و حرف شنویی را از شما نخواهد داشت. همچنین اگر سگ شما مدام شما را به طرف و آن طرف بکشد ممکن است تعادل شما را نیز به هم بزند و دیگر نتوانید از پیاده‌رویی خود لذت ببرید

 

منبع: بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر