پراید ۱۱۱ هاچ‌بک به عنوان نخستین قربانی خط تولید سایپا را ترک کرد تا همه‌چیز مهیای مونتاژ محصولات سیتروئن شود

در کاشان چه خبر است

فرادید؛‌ پراید هم رفتنی شد تا پس از پیکان به دومین خودرویی تبدیل شود که جار و جنجال بسیاری بر سر خروجش از خط تولید شکل گرفت. این خودروی دورگه شرقی-غربی که به علل مختلف از جمله ایمنی اندک و طراحی ضعیف، ابتدا از مزدا به فورد و سپس از فورد به کیا عودت داده شد، هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کرد که با مونتاژ در مجموعه سایپا به یکی از 100 خودروی پرفروش تاریخ بدل شود و در بین ایرانی‌ها به محصولی مطمئن تبدیل شود.
در کاشان چه خبر است 
به گزارش هفت صبح، با اینحال افت پیوسته کیفیت و نیز ورود مدل‌های جدید باعث شد تا کیا پراید به زودی از چشم افتاده و با وداع پیکان از خط تولید در سال 83، به ارزان‌ترین خودروی بازار ایران بدل شد. کیا که خود این مدل را تا اوایل سال 2003 نیز تولید کرد، در فاصله سال های 2004 تا 2017 سه نسل کاملا جدید از این خودرو را در بازارهای جهانی معرفی کرد اما به دلیل فروش برخی قطعا پراید به سایپا، هرگز مانع تولید این خودروی قدیمی در ایران حتی ده سال پس از تعطیلی خط مونتاژ آن در کره جنوبی نشد.
در کاشان چه خبر است 
این در حالی است که کیا خود به تازگی از نسل جدید پراید/ ریو رونمایی کرده که یک هاچ‌بک برجسته و زیبا با ظاهری مدرن است. این خودرو از یک موتور 1 لیتری 99 اسب بخاری سود می‌برد و با داشتن چراغ‌های ال‌ای‌دی،6 کیسه هوا و سیستم کروز کنترل، در اروپا حدود 14 هزار یورو قیمت دارد.
در کاشان چه خبر است
 
سایپا به مدد همکاری با کیا در این سال‌ها توانست از روی این خودرو اقسامی از محصولات را تولید کند و خود را در قد و قایمت یک خودروساز واقعی ببیند به طوری کهعلاوه بر ون کاروان، استیشن سافاری، سدان فست‌بک 141، وانت 151 و نیز مدل 132 سدان، چند خودروی اختصاصی خود از جمله تیبا، تیبا2، ساینا و کوئیک را با استفاده از پلتفورم پراید ساخت و به بازار عرضه کرد.
 
در کاشان چه خبر است

در این بین نمونه هاچ‌بک البته در بین انبوهی از خودروهای خانواده پراید نامی به نسبت نیک‌ و البته طرفدارانی کمتر داشت. این محصول که وزنی بسیار کمتر از استانداردهای این کلاس و ظاهری شبیه به فولکس گلف نسل دوم داشت، به لطف قیمت ارزانش توانست به خودروی بخش عظیمی از آحاد جامعه از جوانان تا خانواده‌های کم‌جماعت و حتی ورزشکاران اتومبیل‌رانی و تیونرهای غیرحرفه‌ای بدل شود. این خودرو حتی در دوره‌ای به نماد جوانان عاشق‌پیشه و عاصی بدل شد و با ایفا کردن چند نقش در فیلم‌هایی مثل نفس عمیق ساخته پرویز شهبازی به محبوبیت بالایی رسید.

در کاشان چه خبر است 
خروج این خودرو از خط تولید کارخانه سایپای کاشان و تلاش گسترده این شرکت و شریک فرانسوی‌اش در احیای این کارخانه نشانه خوبی برای شروع عصر جدید سایپا است که علاوه بر ساخت خودروهای ارزان و کوچک، قرار است به پایگاه اصلی سیتروئن در خاورمیانه و نیز صادرکننده محصولات این کشور به سرتاسر منطقه تبدیل شود. گفته می‌شود خط تولید پراید جای خود را به خط تولید سیتروئن سی3 می‌دهد که یک هاچ‌بک زیبا و اسپورت با سطح بالای ایمنی و تکنولوژی است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان