برترین ها - ترجمه از محمدرضا مرتضایی: این مطلب را با خودرویی آغاز می کنیم که همه آن را می شناسند و هر سال فروش زیادی دارد؛ این مدل از فورد به نوعی یکی از افسانه ای ترین مدل های سری F محسوب می شود که سالانه 700 هزار فروش دارد. میلیون ها آمریکایی که از سال 2011 مدل های مختلف این ماشین را خریداری کرده اند همچنان از آن استفاده می کنند و به طور تقریبی می توان گفت 10 درصد جمعیت آمریکا حداقل یکبار سوار بر F-150 شده اند.
اما همه ماشین ها به خوش شانسی فورد F-150 نیستند و علی رغم رعایت تمامی اصول طراحی و ساخت در بالاترین استاندارد ممکن، اما با اقبال چندانی رو به رو نشده اند. اما با وجود تلاش خودروسازان برای ساخت بهترین ماشین ها چرا برخی با اقبال خریداران رو به رو نمی شوند؟ در ادامه به معرفی 10 ماشین برتری می پردازیم که علی رغم طراحی و ساخت عالی اما با اقبال خریداران در بازار آمریکا رو به رو نشده اند.
1. جگوار تیپ F
از آنجایی که قیمت بسیاری از مدل های جگوار بسیار بالا نیست اما مشخص نیست چرا خریداران خودرو به کوپه های تیپ F جگوار که قیمت متعادل 61000 دلاری دارند، روی خوشی نشان نمی دهند. این خودروها از موتور 340 اسب بخاری و امکان استفاده از دنده دستی و اتوماتیک برخوردارند و صندلی های آنها نیز چرمی است.
اما چرا بسیاری از خریداران در سال 2016 ، مازراتی قیبلی با قیمت 71000 دلار یا پورشه 911 یا قیمت 89400 دلار را به جگوار تیپ F ترجیح دادند؟ با این محدوده قیمتی، ما مدل های R تیپ F جگوار را که 550 اسب بخار قدرت دارند به شما پیشنهاد می کنیم اما شما بدون توجه به پیشنهاد ما احتمالاً یک کوپه ضعیف و مشکل دار را در نهایت انتخاب خواهید کرد.
2. سوبارو لگیسی(Legacy)
آمریکایی ها لزوماً از سوبارو لگیسی متنفر نیستند اما بر طبق جدول محبوبیت ماشین ها در سال 2016، این ماشین در رده 80 قرار گرفت که به معنای این است که عاشق آن هم نیستند. در مقایسه با سدان های میان رده مثل کمری، آکورد، فیوژن، مالیبو، اپتیما، التیما می توان گفت که سوبارو لگیسی تقریبا نصف آنها فروش داشته است اما چند مدل از سدان های میان رده یاد شده از سیستم دو محوره استاندارد بهره می برند؟ هیچکدام البته به غیر از سوبارو لگیسی که این امکان را به طور استاندارد در خود دارد. سدان میان رده همچنین در زمینه مصرف سوخت بهینه نیز یکی از بهترین ها محسوب می شود. شاید بسیاری از افراد به خاطر ظاهر زیباتر اپتیما یا فیوژن نسبت به سوبارو لگیسی آنها را انتخاب کنند اما افرادی که کمری یا آلتیما را انتخاب می کنند چه دلیلی دارند؟
3. فورد فلکس
کوپه های کوچک برای رقابت در بازار آمریکا شانس کمی دارند و با مشکلات زیادی مواجه هستند. پس دلیل اینکه خریداران به خرید فورد فلکس اقبالی نشان نمی دهند چیست؟ مشخات این ماشین همانند مدل اکسپلورر است که سالانه 200 هزار خودرو در سال می فروشد. البته این مینی ون که شباهت زیادی به SUV ها هم دارد شاید به درد هر کسی نخورد اما عدم استقبال مردم به این ماشین هفت سرنشین 30025 دلاری جای تعجب بسیار دارد.
4. ولوو Xc90
صحبت در مورد SUV های عالی بازار خودرو علاقه مندان چندانی در بین آمریکایی ها ندارد چرا که ولوو XC90 رتبه 128 را در جدول فروش مدل های مختلف خودرو در سال 2016 کسب کرد. قیمت پایه این ماشین دو محوره 47750 دلار است و در آن از پیشرفته ترین فناوری ها استفاده شده است؛ به طوری که این مدل موفق به کسب جایزه بهترین ماشین سال از مجله خودرو شد.
پس چرا این ماشین کمتر از اینفینیتی QX60 و دیگر SUV های بی کیفیت بازار می فروشد؟ این سوال همچنان بی پاسخ مانده است چرا که ولوو Xc90 شایسته بهتر از اینهاست و این در حالی است که مورد توجه آمریکایی ها قرار نگرفته است.
5. شورلت ولت
نسل دوم شورلت ولت که به طور تمام برقی ساخته شده است قادر است با هر بار شارژ 53 مایل را طی کند. اما مشخص نیست چرا در بدو عرضه اش یعنی سال های 2012 و 2013 نتوانست بر مدل های با قبالیت کمتر و بی کیفیت تر غلبه کند و فروش کمتری نسبت به آنها داشت.
نسل اول شورلت ولت به خاطر قیمت بالایش کنار گذاشته شد و با وجود معافیت 7500 دلاری از مالیات و دیگر مشوق ها برای خرید این ماشین، اما مشخص نیست چرا خریداران برای خرید آن تمایل چندانی ندارند. شاید یکی از دلایل این موضوع، بازاریابی ضعیف شورلت در این موضوع باشد.
6. کیا K900
شاید اگر یک کیا k900 را از دور در خیابان ببینید، آن را با لینکلن کانتیننتال اشتباه بگیرید. هر دوی این ماشین ها جذاب، جادار با صندلی های راحت هستند با این تفاوت که لینکلن کانتیننتال با نمره MSRP پایین تر بازار را در اختیار گرفته اما کیا K900 نتوانسته این کار را انجام دهد.
این سدان بزرگ متسفانه در جدول فروش بازار آمریکا در سال 2016 در رده 264 قرار گرفت. به نظر می رسد اکتبر ماه بدیمنی برای کیا K900 بوده است چرا که سقوط 81 رتبه ای در جدول داشته که عمده ان به واسطه عرضه محصولات تویوتا میرای به بازار بوده است.
7. مزدا 6
تاکنون اخبار زیادی در مورد سواری راحت مزدا 6 شنیده ایم و می دانیم این ماشین بهترین انتخاب اقتصادی در کلاس خودروهای سدان میان رده محسوب می شود. اما چرا خریداران به داج دارتس که خط تولیدش هم جمع شده، بیشتر علاقه نشان می دهند. این یک معمای حل نشده است چرا که خریداران به شورلت سونیک نیز بیشتر از مزدا 6 علاقه نشان داده اند.
8. کیا اپتیما هیبرید
وقتی مصرف سوخت بهینه (42 MPG)، طراحی و عملکرد کیا اپتیما هیبرید با قیمت 25995 دلاری را با تویوتا مقایسه می کنید، حتما از خود سوال می کنید چرا تویوتاهای هیبردی با قیمت بالاتر 26790 دلاری و مصرف سوخت بهینه ضعیف تر(40 MPG) سه برابر این مدل فروش داشته اند. شاید هم خریداران توسوتا از قشر مرفه هستند و مصرف سوخت برایشان مهم نیست.
9. سوبارو BRZ
یک سال دیگر گذشت و برگی دیگر در ناکامی های فروش سوبارو BRZ ثبت شد.با وجود عملکرد بدتر تویوتاهای 86 از این ماشین اما شاهد فروش بیشتر تویوتا هستیم. با وجود عملکرد مناسب این ماشین اما فروش 220 خودرو از جدول 298 ماشینی بازار فروش آمریکا بهتر بوده است.
10. آلفا رومئو 4C
هیچوقت فراموش نمی کنیم که آمریکایی ها چقدر از بازگشت کمپانی آلفارومئو به بازار آمریکا هیجان زده و خوشحال بودند و پرچمدار این شرکت یعنی 4c نیز گزینه اصلی برای فروش بالا در بازار آمریکا محسوب می شد اما به ناگاه، خریداران در اقدامی عجیب استقبال خوبی از این ماشین ها نکردند.
خریداران آمریکایی ماشین های پرسرعت در کمال تعجب به این ماشین 55900 دلاری که قادر بود ظرف 4.1 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت برسد توجهی نکردند. رتبه فروش این ماشین در بازار آمریکا در سال 2016 در کمال حیرت 273 بود یعنی پشت سر رقبایی مثل داج وایپر و کادیلاک ELR!