MVM X33 یکی از ماشینهایی است که زیاد در کوچه و خیابانهای شهر میبینیم. این خودرو در تست ایمنی موسسه ANCAP سال 2011 شرکت کرد.
امروز میخواهیم نگاهی به این شاسیبلند چینی داشته باشیم.
درحقیقت کراساور است تا شاسیبلند. چراکه خودروهای شاسیبلند با هدف مقاومت دربرابر شرایط سخت طراحی شدهاند و کراساورها با ظاهری مشابه برای مصارف شهری فروخته میشوند. از خودروهای شاسیبلند واقعی میتوانیم به مرسدس بنز G کلاس و تویوتا لندکروز اشاره کنیم.
با این حال از آنجا که برای بسیاری از خودروهای بازار، کمتر اسم کراساور را میشنویم، پس توافقی میتوانیم چری تیگو J11 را مثل هر کراس اور بازار به اسم شاسیبلند صدایش بزنیم!
چری تیگو J11؟
بله! شاید کمی جا خورده باشید که اول متن حرف از MVM X33 زدهایم و بعد از چری تیگو J11 نام بردهایم. بگذارید یک فرمول جالب و بسیار سادهای را برایتان بگوییم که کمتر کسی درمورد آن شنیده است. چری یک خودروساز چینی است که محصولات مختلفی را طراحی و تولید میکند.
شرکت مدیران خودرو بعضی از محصولات این شرکت را وارد کشور میکند و تعدادی را هم مونتاژ. ماشینهایی که مستقیم وارد میشوند، با همان نام چری به فروش میروند. درحالیکه ماشینهای مونتاژی تحت عنوان MVM در بازار ایران فروخته میشوند. MVM مخفف Modiran Vehicle Manufacturing است.
پیشینه
همانطور که گفتیم، چری (Chery) یک خودروساز چینی است. تاسیس این شرکت به سال 1997 میلادی یعنی حدود 20 سال پیش برمیگردد. این خودروساز در سال 2005 مدلی به نام چری تیگو (Chery Tiggo) را معرفی و به بازار عرضه کرد که ما در ایران به اسم X33 میشناسیم.
MVM X33 به یک پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری (دقیق 1971 سیسی) مجهز شده که میتواند حداکثر توان 139 اسببخار و گشتاور 182 نیوتونمتر را تولید کند. یک جعبهدندهی دستی 5 سرعته این اتومبیل را همراهی میکند و نیرو به چرخهای جلو منتقل میشود. گفته میشود که این خودرو شتاب صفر تا صد 13 ثانیهای دارد و به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر، 9٫5 لیتر سوخت مصرف میکند. حالا اگر موافق باشید در ادامه به ایمنی این خودرو نگاهی داشته باشیم.
MVM X33 در تست ایمنی موسسه ANCAP سال 2011 شرکت کرد. ANCAP که مخفف Australasian New Car Assessment Program است، به عنوان یکی از موسسات تست تصادف معتبر در استرالیا به حساب میآید. توانست تنها 2 ستاره از 5 ستاره کامل را کسب کند. در ادامه میتوانید تست تصادف این خودرو را ببینید:
مرحلهی اول، تست تصادف از جلو است. MVM X33 در این تست نتوانست نتیجهی خوبی را بهجا بگذارد. این خودرو پس از برخورد با مانع صدمهی زیادی دید و موفق نشد از پس حفاظت جان سرنشینان به خوبی بربیاید.
درب موتور، جلوبندی، شیشهی اتومبیل این شاسیبلند چینی بعد از تست تصادف از جلو صدمهی زیادی دیدند. همچنین بعد از تصادف، دربهای جانبی جلو و سقف تاب برمیدارند. متاسفانه وضعیت ایمنی گزارش شدهی راننده از سرنشین شاگرد در تهدید بسیار جدی است. قفسهی سینه، ران، ساق و مچ پای راست و مچ پای چپ در وضعیت قرمز قرار دارند که این خطری جدی برای سلامت سرنشین محسوب میشود. سر، گردن و ساق پای سمت راست در وضعیت زرد (قابل قبول) و ران پای سمت راست در وضعیت سبز قرار دارند.
آن طرف، وضعیت ایمنی شاگرد بسیار بهتر از راننده است؛ سر و ساق پاها در وضعیت سبز و ایمن قرار دارند. قفسهی سینه و ران پای راست در وضعیت نارنجی (متوسط رو به پایین) و ران پای چپ در وضعیت قابل قبول قرار دارد. خودروی مورد تست به 2 کیسهی هوای جلو مجهز بود. از سیستمهای ایمنی استاندارد این خودرو میتوان به ترمزهای ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) اشاره کرد.
همانطور که در ویدیو تماشا کردید، وضعیت ایمنی سرنشینان هنگام تست تصادف از بغل منتشر نشده است. به همین دلیل نمیتوانیم ایمنی این بخش را مورد ارزیابی قرار دهیم. بهطور کلی، MVM X33 یک شاسیبلند متوسط با ایمنی پایین است. این خودرو فروش نسبتا خوبی را در ایران تجربه کرده است.