فرادید؛ تابستان با همه تلاشی که از خود
بروز داد هرگز نتوانست بازار خودروهای وارداتی را از رکود خارج کند و به
نظر میرسد کمکم میتوان برای بازنگری در برخی از پیشبینی های گذشته دست به
کار شد. در واقع به رغم انتظاراتی که از ابتدای سال به واسطه بازگشت سازندگان
جهانی صنعت خودرو به ایران رقم خورد، بسیاری از برآوردهای عمومی محقق نشد و تقاضای
عمومی برای خرید خودروهای جدید، به تقاضای کلی و سالانه خودرو اضافه نشد.
به گزارش فرادید، همین
عامل نیز باعث شده تا علاوه بر دلسردی خریداران از ورود محصولات تولید داخل با قیمت
مناسب و تکنولوژی روز، بازار نیز نتواند روی خودروهای جدید مورد نیاز عامه مردم
مانور داده و تنها به مدلهای قدیمی که دیگر چندان کششی ندارند مانور دهد. در عین
حال کم کم میتوان نتایج عمومی سیاستهای وزارت صنعت در زمینه قطع دست واردکنندگان خرد
از بازار را به وضوح دید، سیاستی که نه تنها به رشد کیفیت خدمات پس از فروش یا
کاهش سطح قیمت خودروها منجر نشده که معضلات بیشتری را موجب شده است.
مهمترین اتفاقی که اخیر در بازار خودروهای داخلی
رخ داده، ثبات قیمتی سه محصول پرفروش بازار یعنی رنو تندر پلاس، رنو ساندرو استپوی
و دنا پلاس روی قیمتهای45، 63 و 52 میلیون تومان است که به این ترتیب حاشیه سودی
بالا به میزان4، 6 و 4 میلیون تومان را به ترتیب برای این سه خودرو و دارندگان
حواله یا خریداران آنها به ارمغان آورده است. 206 در اقسام سدان و هاچبک، مدل
تازه 207، پرایدهای 131 و 132 در کنار خودوی دنای معمولی از جمله محصولاتی هستند
که ثبات قیمتی خود را در این دو هفته حفظ کردهاند. در عین حال مثل همیشه محصولات
رنو، هایما اس7 توربو و سوزوکی ویتارا با اندکی تغییر و تحول، بین 1 تا 5/0 درصد
گران شدهاند.
در بازار خودروهای وارداتی اما عجیبترین اتفاق
مربوط به سه کراساوور متوسط است که روی کانالهای جدید قیمتی خود باثبات مانده و
قصدی برای بازگشت به عقب ندارند. رنو کولئوس، کیا سورنتو هوندا سی-آروی که قبلا در
محدوده 210، 240 و 235 میلیون تومان معامله میشدند، هماینک و پس از بسته شدن
سایت ثبت سفارش با یک جهش قیمتی عمده به ترتیب 240، 285 و 263 میلیون معامله میشوند.
البته سورنتو در اوایل هفته قبل تا انتهای کانال 290 میلیون تومان نیز افزایش قیمت
داشت اما فعلا حدود 6 میلیون تومان ارزان شده و در محدود 285 میلیون تومان خرید و
فروش میشود.
خبر دیگر اینکه بازار کراساوورهای کوچک نیز
دستخوش تغییراتی شده و دو خودروی توسان و اسپورتیج به عنوان محصولات محبوب کیا
هیوندای، هماینک با 7 میلیون افزایش قیمت، به ترتیب 203 و 206 میلیون تومان خرید
و فروش میشوند. خودروی اسپورت و خاص تویوتا با نام سیاچ-آر نیز که در دو گونه هیبریدی و توربو عرضه شده به ترتیب با 235و 220میلیون تومان قیمت، حدود 20 تا 30میلیون تومان نسبت به اوایل ورود به بازار افزایش قیمت داشته است. در عین حال رویکرد فعلی بازار پافشاری روی افزایش قیمت در کنار عرضه
تسهیلات ارزان برای تقویت تقاضا است گرچه این کار به طور نسبی جواب داده و فعلا نمیتوان
با توجه به وضعیت قیمتها، پاییزی خوش و خرم را برای بازار خودروهای وارداتی پیشبینی
کرد.