برخی مواقع در خیابان چشمتان را ماشین هایی می گیرد که لاستیک های بزرگ و پهنی دارند و از شیشه هایشان خاک و گل سرازیر است و از سفری سخت حکایت می کنند. این ماشین های سیاه که صداهایی با قدرت از موتورهایشان به گوش میرسد آفرود باز هستند و از بیراهه ها به مقصد می رسند. برای شناختن آفرود و دانستن جزئیات این تفریح هیجان انگیز به سراغ برادران دلفان رفته ایم تا برای بنیتا از فعالیتشان بیشتر توضیح دهند:
خودتان را معرفی کنید و بگویید چگونه آفرود را آغاز کردید؟
من حسین دلفان هستم و با توجه به علاقه و تحصیلاتم در رشته مکانیک خودرو به سمت طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز آفرود و خودروهای دیفرانسیل تمایل پیدا کردم و تلاش کردم قطعاتی کاربردی و با طراحی مهندسی تولید شود.
سپس در کنارتولید این تجهیزات به سفرهای آفرودی با برادرم پرداختیم. ما از سال 83 با حضور در مسابقات آفرود به سمت این حرفه تمایل پیدا کردیم و از سال 85 موسسه ای برای ساخت و تجهیز خودروهای آفرودی راه اندازی کردیم و از سال 87 www.Delfanoffroad.com را به راه انداختیم.
یک تعریف مشخصی از آفرود ارایه می دهید؟
آفرود یا همان سفر کردن در مسیرهایی که اطمینان در آن کمتر است نیاز به خودرویی دارد که در اصطلاح به آن 2 دیفرانسیل می گویند.
این خودروها با توجه به امکانات و قابلیتشان در پیمودن مسیرهای خارج از جاده ای برای آفرود مناسب هستند که به دو دسته کراس اور و اس یو وی تقسیم می شوند.
خودروهایی ماننداسپرتیج و ویتارا در دسته کراس اورها جا می گیرند و رونیز, پرادو و پاترول هم جزو اس یو وی ها هستند که استحکامشان از کراس اورها بیشتر است.
برخی از تجهیزات و لوازم مورد نیاز شما برای این سفرها عبارتند از:
لاستیک آفرود، باتری بک آپ، وینچ، مخزن اضافی بنزین، مخزن آب، تجهیزات پنجرگیری، تسمه و قلاب بکسل، کیسه خواب، چادر، کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه .
همچنین پیشنهاد می کنیم، همیشه غذاهای کنسروی علاوه بر وعده های غذایی مورد نیازتان در سفر، به عنوان ضریب اطمینان همراه خود داشته باشید.
برای آفرود در ایران چه کارهایی می توانند انجام دهند؟
ازسال 89 سبک آفرود در ایران عوض شد و مردم پذیرفتند که ماشین هایشان مجهز شود و بعد از آن سبک های مختلف آفرود راه اندازی شد.
درایران برای رسیدن به تجهیزات و امکانات کامل آفرود شرایط سخت است و متاسفانه جو آفرود بیشتر از خود آفرود و سفر به وجود آمده است و نباید فراموش کنیم که هرچقدر تجهیزات آفرود کاربردیتر باشد بهتر است.
همچنین نکته مهم این است که ٣٠ درصد آفرود تجهیزات و خودروی شماست و ٧٠ درصد هم توانایی و مهارت استفاده از این تجهیزات است.
در آفرود هم مثل کوهنوردی سعی میشود که وسایل همراه کمتر و کاربردیتر باشد.سفرهای ما به دو دسته کمپینگ و ادونچر یا ماجراجویی تقسیم می شود. در سفرهای کمپینگ سطح سفر از لحاظ مسیر و شرایط طبیعی ساده تر است، در حالی که این شرایط در سفرهای ادونچر تغییر کرده و گروه با چالش های مختلف و سخت تری از لحاظ نوع مسیر و شرایط طبیعی مواجه می شود.
در سفرهای ادونچر حرفه ای بودن بسیار مهم است. با توجه به ماهیت سفرهای آفرود رعایت نکردن نکات ایمنی، بی تجربگی و مهارت کم در رانندگی می تواند بسیار خطرآفرین باشد، به همین خاطر بعد از چند سفر کمپینگ و کسب تجربه کافی، افراد می توانند در برنامه های ادونچر شرکت کنند.
در آفرود شما از جاده و راه های اصلی خارج می شوید، راهداری از شما حمایت نمی کند. هلال احمر هم در صورتی که شما امکان اطلاع رسانی داشته باشید، در حد توان خود می توند به شما کمک کند.
دلفان آفرود را بیشتر معرفی کنید.
درحال حاضر مجموعه دلفان در دو شعبه تنکابن و تهران مشغول به فعالیت می باشند. شرط اولیه همراهی با دلفان آفرود داشتن خودروی2 دیفرانسیلی با تجهیزات مناسب است.
حالا تجهیزات را می توانند خودشان داشته باشند یا با مشاوره دلفان آفرود مجهز شوند.
توجه داشته باشید شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام منبع خوبی برای مجهز شدن و انتخاب تجهیزات و سبک شما در سفرهای و آفرود نیست چون همه هر مطلبی که دوست دارند در این صفحه های اجتماعی می گذارند و نمی شود به عنوان منبع به آنها اتکا کرد.
ما برای تعیین همسفر هم معیارهایی داریم و برای سفرهای ادونچر کمی بادقت بیشتری همسفرهای خودمان را انتخاب می کنیم ، چون اتمسفر سفر تحت تاثیر تک تک همسفرها قرار می گیرد و برای همین انتخاب همسفر بسیار مهم است.
همسفرها پس از ثبت نام با شرایط سفرهای گروهی آشنا می شوند، هنجارهای یک سفر طبیعت گردی را یاد می گیرند و آگاهانه نسبت به محیط طبیعی رفتار می کنند. حدود دوسال از راه اندازی باشگاه ها می گذرد و نزدیک به دو هزار عضو درسفرهای ما شرکت کرده اند.
از نقش خانم ها در سفرها نمی توان گذشت و تا امروز در 167 سفر ماشرکت کرده اند، حتی ما خانم هایی داشته ایم که در شرایط سخت سفرهای ادونچر هم همراه ما بوده اند.
در دلفان آفرود سفر مسیولانه، از اصول اولیه سفرهای ماست. طبیعتگردان، معمولا با آگاهی وارد طبیعت می شوند و رفتار حرفه ای تری نسبت به گردشگران عادی دارند. هرگز زباله هایمان را در محیط رها نمی کنیم، حتی با مشاهده زباله های افراد دیگر، محیط را پاکسازی می کنیم. در حرکت گروهی هم با تشکیل یک صف سعی می کنیم، تنها یک خط چرخ باقی بگذاریم.
جاده هایتان را چگونه مسیریابی می کنید؟
جاده های آفرود را با نرم افزارهای جی پی اسی تعیین می کنیم اما حتما همیشه باید دستگاه جی پی اس و کتاب نقشه همراهمان باشد.
علیرضا کدخدایی یکی از همراهان دلفان آفرود است که از سال 1390 در بیشتر سفرهای حسین دلفان با او همراه بوده.
علیرضا هم مانند دیگر مشتریان دلفان آفرود پس از آن که خودروی خود را با دلفان تجهیز کرد به این گروه پیوست و حالا برای ما از تاثیر آفرود بر روی روحیات شخصی چند کلمه ای توصیف کرده است.
برای ما فرار از روزمرگی ها و شلوغی های تهران یک هیجان است که با دلفان آفرود به این هیجان میرسیم. طبیعت رفتن ذهنت را باز می کند و آرامت می کند.چالش های آفرود شما را درگیر می کند و همین درگیری باعث می شود ذهنتان از زندگی روزمره به دور باشد.
با طبیعت هم هر چقدر مهربان باشید طبیعت هم با شما مهربان خواهد بود.